Bredden är Radio Actives styrka | |
45 000 lyssnare. 30 proffsiga programledare. En briljant radiokanal. Radio Active har gått från hobbyprojekt till Sveriges tredje största närradiostation. Först och främst ett medgivande. Undertecknad har länge varit en dålig radiolyssnare, vars dagliga dos av icke-visuell etermedia inskränkt sig till någon timme radiosport på kvällarna. Att jag emellertid använder dåtid som tempusform beror på att detta har förändrats för ungefär tre månader sedan.Det var då jag stiftade bekantskap med Radio Active för första gången. Sportprogrammet Gröna sidan upp – där lokala fotbollsmatcher placeras i fokus på ett initierat men ändå lättsamt sätt – trollband mig och sedan dess är jag fast. Musik, sport, temaprogram, you name it … jag sväljer allt som redaktionen på regementsområdet sprutar ut på frekvensen 103.9. Jag älskar Radio Active och jag är inte ensam om att göra det. Att lyssna på Radio Active är för många Österlenbor lika självklart tomten på julafton eller sillen på midsommarbuffén. – Enligt SIFO är vi Sveriges tredje största närradiokanal. Vi har drygt 45 000 lyssnare varje vecka vilket innebär att hälften av de personer vi har möjlighet att nå ut till lyssnar på oss. Det är rätt stort faktiskt, säger Peter Hansen som jobbar med försäljning på Radio Active. Lokala närvaron är viktig Peter visar Nätverket Österlen runt i lokalerna samtidigt som han berättar om hur allt började. Hur några tekniskt intresserade grabbar drog igång radiosändningar ute i Fredriksberg i mitten av 1990-talet, hur de tack vare sin koppling till Hemvärnet fick tillgång till bästa sändningstid och hur verksamheten sedan utvecklats till en modern radiostation med brett utbud och mycket stark lokal förankring., |
|
– Vi tycker det är viktigt med lokal närvaro och försöker vara med så mycket som möjligt när det händer saker i regionen. Vi stöttar många lokala arrangemang och har bland annat tagit fram ett häfte med rabatter (Föreningsrabatten) från företag på Österlen, säger Peter Hansen. I studion bjuder Calle Hammer denna morgon på musik, nyheter och småprat i populära morgonprogrammet Upp och Hoppa. Calle är redaktionens sportdåre och en omtyckt radioprofil som inte minst brukar synas i Österporthallen där han efter intervjuar YIF:s handbollshjältar efter matcherna. |
|
Jingelfixare av stora mått Men Calle är bara en av många proffsiga programledare och den skickliga besättningen består totalt av tio anställda fördelat på tre säljare (inklusive stationschef), fem redaktörer och två reklamproducenter. En av de sistnämnda heter Stefan Idemark och är en jingelfixare av stora mått. – Jag gillar verkligen mitt jobb. Det är fritt och kreativt eftersom vi ofta inte har något färdigt manus att jobba utifrån utan bara stolpar och vaga beskrivningar, säger Stefan som bland annat hjälpt Flügger Färg med deras numera smått klassiska reklamjingel där far och son Nilsson (mer kända som Nisse och Crisse) något förvirrat och på bred skånska upplyser om erbjudanden och kommande evenemang. Styrkan sitter bredden Som antyds i inledningen av texten är bredden kanalens kanske främsta styrka. Radio Active visar med all önskvärd tydlighet att företagets slogan ”Blandad musik för en blandad publik” inte är en etikett utan värde. I det mångsidiga programutbudet ryms sport, nyheter litteraturtips, debatter och mycket, mycket mer. Och givetvis – massor av musik! Här finns också specialprogram med allt från Hip hop, rock och dansbandsmusik till old time jazz. – Låtvariationen är större än på de flesta andra radiokanaler. Visst spelar även vi den senaste sommarplågan varje dag, men skillnaden jämfört med till exempel Mix Megapol är att vi spelar den mindre ofta. Vi har fler låtar i registret och tycker även det är kul att lyfta fram låtar som var glödheta för tio år sedan, säger Peter Hansen som utan att avslöja exakt vad det handlar om berättar att det blir en del spännande nyheter i kanalen i höst. Själv är Peter, naturligtvis, en flitig radiolyssnare – ”jag har den alltid på när jag kör bil och oftast när jag läser tidningen” – även om hans konsumtion inte når samma proportioner som kollegan Alexander Ranelids. – Jag har fem radiofria timmar per dygn. Tre när jag sover, en när jag äter frukost och en direkt när jag kommer hem och varvar ner efter jobbet. Annars är den på konstant, varje dag, vecka efter vecka, säger Alexander och i samma stund inser jag vad som verkligen är hemligheten bakom Radio Actives framgångar. Passionen och hängivenheten. Den som fått denna texts författare – och säkert många med mig – att gå från sporadisk ”i brist på bra teveprogramlyssnare” till trogen Radio Active-fantast … |
|
Text och foto: Konstantin Foussianis kungnesta@yahoo.com Tel: 0734-424837 |
|
Lyssna på Radio Active VILL DU EXPONERA DITT FÖRETAG I RADIO ACTIVE? Boka Radio Active - få FM Österlen på köpet i Nätverkspaketet: Klicka här för mer info |