Frukostmöte med Nätverket Österlen: Emy Blixt
”BLIXTrande start på jubileumsåret”
I 10 år har Nätverket Österlen levererat proffsiga föreläsare till frukostmöten där affärer och underhållning bildar ett för nätverksgenren smått unikt koncept.
På fredagsmorgonen gjorde vi det igen. Internationellt framgångsrika skoentreprenören Emy Blixt från Baskemölla inledde Nätverksåret 2015 på Ystads Teater.
På de tio år som förlöpt sedan Nätverket grundades har verksamheten blivit allt mer professionell och i takt med det har medlemsskaran växt allt snabbare.
Inte så konstigt då att teatercaféet var fullproppat med förväntansfulla gäster när jubileumsåret invigdes.
Vi tror inte att någon av dem lämnade Ystads Teater besviken.
Ty vad kunde passa bättre – så här ett par dagar före Internationella kvinnodagen – än att blixtstarta med en tjej från Österlen, som byggt upp internationell framgång från i princip ingenting.
Eller ja, ingenting var väl att ta i.
Oändliga möjligheter
För Emy Blixt var den där gamla skolagret hon köpte på Komstad Skor för ungefär ett decennium sedan, absolut någonting värdefullt. Men att det skulle leda till den enorma succé som hennes träskor har blivit kunde hon förstås inte drömma om då.
– Jag gillar produkter, gamla prylar och mode och jag är bra på att köpa, sälja och har lätt för att se potential i saker och möjligheter. När jag väl riktat in mig på det gamla lagret med originalskor blev jag kallsvettig. De bara låg där i Komstad och väntade på världen. Möjligheterna var oändliga, säger Emy som under hela föredraget riktigt sprudlade av entusiasm och berättarglädje.
Emy tog med sig skorna till sin bostad i Stockholm där hon låste in dem på vinden. Efter att en vän gått runt i ett par av dem på sin arbetsplats började ryktet ta fart.
Hårt jobb
Resten är historia – eller som Emy själv säger: ”resten är bara hårt jobb och problemlösning.”
– Jag marknadsförde skorna, sålde till kompisar och till kompisarnas kompisar, jag kontaktade modebutiker, jag skapade ett modemärke, hittade fabriker, drog igång en produktion, tog bilder, skapade kampanjer, öppnade webbshop.
Efter ett år gick Emy sammans med min kompis Cilla som var duktig på ekonomi och logistik.
– Vi åkte på mässor, innoverade, växte, exporterade och skaffade en styrelse. Efter tre år sålde vi i 20 länder och samarbetade med 15 agenter och 400 fina butiker runt om i världen. Idag samarbetar vi med Urban Outfitters, Nordstrom, Amazon, Zappos, Zalando, ASOS och Abercrombie & Fitch. Vi driver egna Pop Up-butiker, har gjort ett stort designsamarbete med H&M och flera hundra modebloggare sprider vårt budskap över världen dagligen for free! Klart att det känns häftigt!
USA största marknaden
Swedish Hasbeens främsta marknad finns i USA. Där har företaget bland annat 8 återförsäljare såväl på Manhattan som i Brooklyn, 80 totalt i hela USA.
– I USA gillar det svenska produkter. De är mycket för retroinspirerade varor och hantverk. Vårt koncept innehåller allt det och skorna är även färgglada vilket går hem där borta. Så USA är verkligen den perfekta marknaden, säger Emy.
Trots de stora framgångarna har hon stött på en hel del motgångar genom åren. Kollegan Cillas bortgång i cancer för tre år sedan tvingade Emy att ta ett större ansvar, fatta fler beslut, sätta sig in i företagets ekonomi mer djupgående – uppgifter hon tidigare varit mer eller mindre befriad från tack vare arbetsmaskinens Cillas höga tempo.
Sedan kom finanskrisen …
– Även vi kände av den men vi hittade sätt att hantera den på. Vi gick 5 miljoner back 2013 och vände till 2 miljoner plus 2013. Det är ganska tvära kast …
Rabatt till Nätverket
Idag är ”Emy-toffeln” som sagt en megasuccé i världen. Superkändisar som Sienna Miller, Kylie Minogue och Sarah Jessica Parker – för att bara nämna några – går runt i svensktillverkade träskor med rötterna på Österlen.
Dagen till ära passade Emy – som fortfarande känner stark dragning till regionen hon är uppväxt i – på att bjuda alla Nätverket Österlens medlemmar på en exklusiv rabatt i Swedish Hasbeens webbshop!
Snacka om mervärde! Det lönar sig ur mer än ett perspektiv att vara medlem i Nätverket – och att bevista frukosmötena.
Monica ersatte Joel
Fler blixtsnabba profiler var inplanerade under premiärfrukosten men tyvärr tvingades Team Nätverkets racingess Joel Eriksson stanna hemma till en följd av ett kraftigt migränanfall. Joel, som är en av de största motorsporttalangerna inte bara Österlen utan hela Sverige fått fram på senare tid, representerades dock på ett ypperligt sätt av mamma Monica. Hon berättade i korthet om Joels karriär fram till dags dato och summerade också fjolåret, där Joel tävlade i tuffast möjliga konkurrens under sitt första år i formelbil.
– Joel blev femma totalt efter bland annat en loppseger. Vi hade hoppats på en slutplacering runt 10:e plats så det var långt över förväntan, säger Monica.
Körde ifrån Schumacher Jr!
Under vintern har Joel testkört mot bland andra Formel 1-legenden Michael Schumachers son. Hur det gick? Joel körde förstås ifrån stjärnsonen …
– De kommer att tävla mot varandra under säsongen också. Efter Joels insatser i testkörningarna har flera team hört av sig med erbjudanden, säger Monica som också lyfte fram det viktiga stödet från storebror Jimmy som även han är en stor talang i samma sport.
– Och jag vill verkligen betona hur oerhört tacksamma vi är för stödet från Nätverket Österlen. Det betyder så mycket, avslutade Monica.
Nätverkets samarbetspartner Ystads Allehanda publicerar för övrigt en stor artikel om Joel i dagarna, håll utkik!
Gärderud och Hamrén på tur
Med en strålande nätverkspremiär avklarad kan vi nu blicka fram emot resten av jubileumsåret. Som kommer att bjuda på många härliga godbitar och nationellt kända föreläsare. Eller vad sägs om löparlegenden och OS-guldmedaljören Anders Gärderud (2 april), svenske förbundskaptenen i fotboll Erik Hamrén (8 maj) och lokale gourmetkrögaren Daniel Berlin (25 september)?
Är det jubileumsår så är det.
Nätverket Österlen nöjer sig bara med att kunna erbjuda det absolut bästa.
Text: Kostas Foussianis
Foto: Kostas Foussianis och Hanseric Jonsgården
EMY BLIXTS BÄSTA AFFÄRSTIPS:
– Omge dig med duktiga personer och koncentrera dig på det som du är bra på. Man behöver verkligen inte vara bra på allt.
– Många begränsar sig och tror att de inte kan starta företag. Men att driva företag handlar om att våga ta tillvara på de tillfällen som erbjuds.
– Din produkt eller tjänst måste tillföra någonting nytt, något som saknas. Det finns miljarder saker som inte görs. Kanske är det du som ska göra det?
– Ta reda på vad just du är bra på. Det kan ta lite tid men när det är nödvändigt för att kunna förstå företagets fördelar och för att med en snabb och kort formulering kunna sälja in sig på bästa sätt.
Fler bilder från frukostmötet hittar du här under.
Klicka på bilden för att se en större version och för att bläddra.