Företag i Nätverket: Fastighetsbyrån
Emil Malmer driver Fastighetsbyråns kontor i Ystad, Sjöbo och Skurup tillsammans med ett 20-tal medarbetare. Byråns expansion är ett av flera bevis på att Emil lyckats i sin högt prioriterade ambition att bygga upp en sund företagskultur byggd på en vision om att vara en bra arbetsgivare.
Med kvalitet, trovärdighet och kundfokus som ledord
De ligger i framkant digitalt, är högt eftertraktade som arbetsgivare och hjälper till och med sina kunder när de anlitar konkurrenterna. På drygt ett decennium har Fastighetsbyråns franchisetagare Emil Malmer byggt upp en verksamhet som andas kvalitet, trovärdighet och kundfokus.
– Medlemskapet i Nätverket Österlen är ett led i vår strävan att utvecklas och intensifiera vår närvaro på den lokala marknaden, säger han.
Året var 2009 och Emil Malmer jobbade med kommersiella fastigheter på ett bolag i Malmö. Han trivdes på sitt jobb men kände samtidigt att han saknade något.
– Jag ville hellre jobba inom den privata marknaden där man känner sig viktigare i varje enskild affär och får en helt annan feedback från kunderna. Dessutom hade jag visionen att verka i Ystad där jag bor och är både född och uppvuxen, berättar Emil när han tar emot Nätverket Österlen på det kontor på regementsområdet som hösten 2021 lämnas (vi återkommer till det) till förmån för en lokal i centrala Ystad.
21 medarbetare
Fastighetsbyråns fråga om han ville ta deras koncept till Ystad kom därför högst lämpligt för Emil som inte tvekade inför erbjudandet om att bli en del av Sveriges största mäklarkedja. 2010 öppnade kontoret på gågatan i Ystad med Emil som enda mäklare.
Drygt 10 år senare är den siffran uppe i 21, med kontoren i Sjöbo och Skurup (som också drivs i Emils regi) inkluderade. Den kraftiga expansionen är ett av flera bevis på att Emil lyckats i den redan från början högt prioriterade ambitionen att bygga upp en sund företagskultur med en – som han själv uttrycker – stark vision om att vara en ”juste arbetsgivare”.
– Jag vill att Fastighetsbyrån i Ystad, Sjöbo och Skurup ska vara den bästa arbetsgivaren för duktiga fastighetsmäklare. Och där tror jag att jag har lyckats ganska bra, säger Emil.
Attraktiv arbetsplats
Kompetensutveckling i form av föreläsningar i exempelvis kundpsykologi, olika internutbildningar och frekvent återkommande diskussioner om aktuell juridik är ytterligare faktorer som gör Fastighetsbyrån till en populär arbetsgivare. Faktum är att koncernen sju år i rad blivit framröstad som mest attraktiva arbetsgivare bland svenska mäklarstudenter (enligt undersökningar i den så kallade Företagsbarometern). I den för tillfället 21 personer stora staben finns bland annat två assistenter, som enligt Emil är starkt bidragande till Fastighetsbyråns höga administrativa nivå.
Emil Malmer (tvåa från höger) vill att Fastighetsbyrån ska vara en attraktiv och stimulerande arbetsplats. Här med ungefär hälften av medarbetarna.
– Kunderna kommer till oss och ber oss lösa problemet och sälja deras hus. Det är vårt uppdrag men bakom detta ligger så mycket som inte syns utåt. Administrativt är vi i mina ögon överlägsna i fråga om kvalitet.
Coachar mäklarna
Under intervjun med Emil blir det tydligt hur starkt han brinner för sitt jobb, sina medarbetare och inte minst – för kunderna.
– Detta är ett väldigt roligt jobb. Mäklarna tycker att det är fantastiskt när de får direkt feedback från kunderna i form av ryggdunkningar eller gåvor som blommor, kakor och champagne. För mig består tjusningen först och främst i att hjälpa mäklarna att kanalisera drivkraften och strukturera vardagen för att bli ännu skickligare på det de gör. Jag coachar dem till att optimera varje affär så att den blir så bra som möjligt för kunden, säger han.
Mäklarjobbet är ett speciellt jobb som ställer för säljaryrken ovanligt höga krav på akademisk kompetens. Jobbet är, menar Emil, dessutom komplext i den bemärkelsen att det kräver kunskaper inom många olika områden, exempelvis ekonomi, psykologi – en mäklare måste kunna hantera alla personligheter – försäljning och byggteknik.
Gott renommé
Så vad är det då som ligger bakom den positiva utveckling som Emil – vars sympatiska attityd och professionella inställning till sitt yrke verkligen genomsyrar hela hans framtoning – haft sedan han startade Fastighetsbyrån i Ystad? En snabb blick på Sveriges största oberoende recensionssajt reco.se ger en ganska klar bild av hur kunderna ser på företaget.
Fastighetsbyrån i Ystad mäklar bostadsaffärer i Ystad, Skurup och Sjöbo. De flesta affärerna görs i Ystad, vilket Emils karta tydligt visar.
– Här tycker jag det framgår hur mycket mäklarens jobb betyder i en fastighetsaffär. Vi jagar inte i första hand en högre procent i arvodet utan ett så gott renommé som möjligt i varje affär. Många av våra kunder upplever att blivit guidade av oss genom hela processen på ett proffsigt sätt och att de känner sig trygga med Fastighetsbyrån som mäklare, säger Emil och påpekar att han är noggrann med att återkoppla till kunden i de få fall denne inte är nöjd.
Lyssnar på kunden
– Det är väldigt viktigt för att kunna utvecklas och bli ännu bättre. Det är inte säkert att kunden har rätt i sak, men kundens upplevelse är alltid rätt. Vårt ansvar som mäklare är att leverera en bra kundupplevelse. Köparna ska vara så nöjd att de inte vilja anlita nannan mäklare när de en dag ska sälja.
Även om ovan nämnda recensionssajt är ett pålitligt verktyg i att mäta företagets förtroende, så menar Emil att det är det direkta mötet med kunden som ger det starkaste intrycket och kvittot på att företaget jobbar på rätt att.
– Det är så roligt att träffa människor på en visning och sedan hjälpa dem att genomföra en bostadsaffär. Och att sedan se kunderna återkomma när de ska sälja eller får veta att de rekommenderat oss till vänner eller kollegor. Det är det bästa betyget vi kan få.
Trovärdighet viktigt
Emil återkommer ofta till ordet trovärdighet, ett attribut som historiskt sett av olika skäl (bland annat på grund av lockpriser) inte har varit intimt förknippat med mäklarbranschen.
– Du gör affärer med personer du litar på och tycker om. Mäklare och kund måste trivas med varandra och här är trovärdigheten en viktig byggsten.
Enligt Emil är den empatiska förmågan essentiell hos en fastighetsmäklare.
– En fastighetsaffär kan ju ha olika förutsättningar och exempelvis vara initierade av dödsfall eller skilsmässor. Här måste vi som mäklare kunna ”läsa” människan och situationen och ha lätt för att känna empati.
Användandet av budgivning via bank-id är en annan orsak till att Fastighetsbyrån har en hög trovärdighet i branschen, liksom det faktum att man faktiskt hjälper sina kunder även när de anlitar konkurrenterna, till exempel genom att följa med på visningar, analysera årsredovisningar eller bidra med taktiska råd i budgivningen.
Flyttar till Hamngatan
Fastighetsbyrån i Ystad har under några år varit stationerade på regementsområdet, men kommer till hösten att flytta in till stan igen, närmare bestämt till Hamngatan 6.
– Då blir det stort inflyttningskalas som vi kommer att bjuda in Ystadsborna till, säger Emil och fortsätter:
– Orsakerna till flytten är främst att vi växt så mycket att vi inte får plats i den befintliga lokalen och att vi vill ha en modernare utformning av kontoret. Dessutom finns det fördelar med ett mer centralt läge, inte minst ökar det tillgängligheten för våra kunder. Jag är även övertygad om att Hamngatans kommersiella betydelse för Ystad kommer att öka i framtiden och genom att flytta dit har vi säkrat ett A-läge i hjärtat av staden.
Digitala visningar
Emil vill att företagets tillväxt ska fortsätta, men i lagom takt.
– Vi har inte bråttom och att upprätthålla kvaliteten är viktigast. Sedan går vi en spännande framtid till mötes där den fortsatta digitaliseringen kommer att ställa stora krav på oss och hela mäklarbranschen, säger Emil.
Ett exempel på detta är de digitala visningar som Fastighetsbyrån började med redan tidigt under pandemin och som kommer att bli ett naturligt inslag i framtida fastighetsaffärer.
– Det kommer att krävas av oss att vi kan erbjuda fullskaliga digitala lösningar utöver de traditionella mäklartjänsterna och där tycker jag att är väl rustade och har bra förutsättningar att ligga i framkant.
Emil Malmer ser fram emot mycket positivt som medlem i Nätverket Österlen, där andra mäklarföretag också är med.
”Starkt nätverk”
Fastighetsbyrån har nyligen tecknat medlemskap i Nätverket Österlen och gör därmed Mäklarna Ekström & Co och Mäklarhuset sällskap som branschens representanter i Skånes mest attraktiva företagsnätverk.
– Det ska bli spännande! Jag har redan fått ett mycket gott intryck av Nätverket Österlen som verkar vara ett starkt och snabbt växande nätverk. För oss viktigt vara närvarande hos kunderna på den lokala marknaden. Genom att vara med i Nätverket kan vi tillgodogöra oss kunskaper från företag i andra branscher, som vi kan applicera på vår egen verksamhet, avslutar Emil Malmer.
Vi hälsar Emil och hans kollegor på Fastighetsbyrån hjärtligt välkomna till gemenskapen och ser fram emot ett förhoppningsvis långt och ömsesidigt gynnsamt samarbete.
Text och foto: Kostas Foussianis
kostas@natverketosterlen.se
Fastighetsbyrån Ystad
Adress: Sixten Sparres gata 2, Ystad men flyttar hösten 2021 till Hamngatan 6.
Telefon: 0411–241241
E-post: emil.malmer@fastighetsbyran.se
Hemsida: www.fastighetsbyran.com/ystad
Öppettider: Mån - Fre: 9.00 - 17.00
Snabbfakta:
Fastighetsbyrån grundades 1966 och är ett helägt dotterbolag till Swedbank. Företaget har omkring 1800 anställda fördelat på de cirka 270 kontoren i landet. 2019 förmedlade Fastighetsbyrån cirka 45 000 bostäder till ett sammanlagt försäljningsvärde av 100 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antalet affärer.