Företag i Nätverket: Toyota Sydost
”The Toyota Way” är motorn bakom succén för lokala bilfirman
Omsättningen stiger, vagnparken är under kraftig utveckling och flaggskeppen Yaris och RAV4 går åt som smör i solsken. Det går bra för Toyota Sydost just nu och bakom framgångarna finns en engagerad personal med en platschef som älskar att sälja.
– Det har varit en rolig resa och jag trivs strålande i företaget, säger Linus Lindevall som håller i ratten vid anläggningarna i Ystad, Simrishamn och Veberöd.
The Toyota Way består av fem värdegrunder som genomsyrar verksamheten hos ett av världens mest kända bilmärken och som omfattar begrepp som Kaizen och Genchi Genbutsu liksom ledorden respekt, utmaningar och teamwork. Vägen fungerar som en kompass även på lokal nivå och sätter därmed spelplanen för Linus Lindewall och hans kollegor hos Nätverket Österlen-företaget Toyota Sydost.
Tre grundpelare
– Toyotas tänk utgår från två grundpelare; respekt för människor och ambitionen om ständiga färbättringar. Detta går som en röd tråd genom alla led, från verkstad till ledarskap, och är något som präglar vår företagskultur, säger Linus när vi träffar honom på Metallgatan 1 i Ystad, där Toyota Sydost huserar.
Linus är förvisso född i motorsportstaden Tomelilla, men hade inget större bilintresse när han 2018 lämnade rollen som projektledare i fiber- och lebranschen för en tjänst på Toyota Sydost. Det beslutet har han inte på något sätt behövt ångra. Linus började som säljare, blev sedan befrodrad till försäljningschef och axlar nu ansvaret som platschef för de tre i ingressen nämnda anläggningarna. Ett uppdrag han hittills skött med utmärkt resultat.
God företagskultur
– Jag sökte mig till bilbranschen för att jag ville ha mycket kondkontakt och få jobba med försäljning. I grunden är jag en idrottskille och har väl en viss tävlingsinstinkt som passar fint där. Och det har gått bra, vi har ökat försäljningen och det har varit en rolig resa, säger han.
Linus är noga med att berömma personalen och att lyfta fram den goda företagskulturen.
– Vi har ett starkt lag med rätt människor på rätt plats, inklusive en drivande vd som vill utveckla oss hela tiden och som månar om att hela personalen mår bra. Säljare, tekniker och kundmottagare är lika viktiga som företagsledningen, säger Linus och fortsätter:
– Vi går alltid till källan för att lösa problem och försöker bygga upp en anda med transparens där vi inte undanhåller något för vår personal. Om alla medarbetare har insikt i vad som händer i företaget och känner sig uppskattade så ökar också deras engagemang.
Gemensam frukost
Personalen på Toyota Sydost äter ofta gemensam frukost på morgonen och det anordnas kontinuerligt olika aktiviteter som stärker lagandan. En gång i månadens samlas man för ett möte där även vd:n – som till vardags är stationerad i Kalmar – är med, något som Linus menar skapar en trygghet hos personalen. Respekt och öppenhet är nyckelord även i relationen till kunderna. Toyota är känt för att producera bilar av hög kvalitet, men har också ett gott renommé för sin utmärkta kundvård.
– Vi tar hand om och sätter kunden i främsta rummet hela vägen. Kunden ska i all kontakt med oss känna sig sedd och bli väl bemött. Vi lägger lite extra fokus på detta i början av kundresan. Att sälja den första bilen är en sak, men vi vill ju att kunden ska fortsätta att anlita oss, säger Linus som poängterar vikten av ärlighet och öppenhet i relationen till kunderna.
Inga överraskningar
– Redan när kunden lämnar in bilen är vi tydliga med vad som kommer att göras och vad kostnaden blir, så att det inte uppstår några obehagliga överraskningar. Sedan har ju Toyota bra bilar i grunden vilket innebär att det sällan uppstår problem.
Bilarna, ja. Toyotas varumärke andas kvalitet i såväl design och inredning som konstruktion och funktionalitet. Hos Toyota Sydost heter flaggskeppet just nu RAV4, som går att få både som laddhybrid och elhybrid, medan lilla nätta Yaris fortfarande håller ställningarna som en av den japanska biltillverkarens mest attraktiva och populära fordon.
– Våra el- och laddhybrider säljer väldigt bra överlag. Jag kör själv RAV4 och är otroligt nöjd med den. Det är en komplett bil med bland annat hög dragvikt och snål bränsleförbrukning, som passar bra både i större städer och för landsvägskörning.
Medlem i Nätverket
Toyota har tidigare fått en del kritik för att vara sena med rena elbilar men här kommer det att presenteras en del nyheter den närmaste framtiden.
– Japanerna tänker långsiktigt, stressar inte och tar inga förhastade beslut. Toyota är ett tryggt märke och det är tydligt även i detta sammanhang, säger Linus som apropå framtiden avslöjar att det händer en hel del även på den lokala fronten.
– Vi breddar just nu vår vagnpark med målet att växa på transportbilsmarknaden. Detta kommer att ge oss helt nya möjligheter och en potential att behålla och kanske till och med öka våra marknadsandelar något. Så jag ser väldigt ljust på framtiden.
Ett nytecknat medlemskap i Nätverket Österlen torde vara ytterligare ett skäl till optimism … – Ja, det känns spännande! För oss är det värdefullt att nätverka och knyta nya kontakter och jag gillar verkligen satsningen på de lokala idrottsungfomarna, avslutar Linus Lindevall.
Reporter: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se
TOYOTA SYDOST YSTAD:
En fullserviceanläggning för nya och begagnade bilar samt tjänstebilar. Här kan du få hjälp med däck, biluthyrning, verkstadservice, plåtskador, reservdelar, skadebesiktning, försäljning av tillbehör, med mera. Förutom anläggningen i Ystad finns företaget i sju olika städer; Simrishamn, Veberöd, Kalmar, Karlshamn, Karlskrona, Vetlanda och Västervik.
Adress: Metallgatan 1, Ystad
Telefon: 0411-648 80
E-post: info@toyotasydost.se
Hemsida: https://toyotasydost.se/
Öppettider: Försäljning; mån-tor 9-18, fre 9-17, lör 10-14. Verkstad; mån-fre 7-16.