Företag i Nätverket: Toyota Sydost
Toyota Sydost har ett brett utbud av elhybridbilar att erbjuda i sin bilsalong på Metallgatan i Ystad. Bengt Gustavsson (infälld) är försäljningsansvarig.
De laddar upp med hybrider
Miljöanpassade japanska bilar hittar vägen till Österlen
Bensin, diesel, gas, elhybrid, laddhybrid eller bara el? Om du funderar på hur din nästa bil ska drivas är du inte ensam. Bilbranschen är i stark förändring. En del har kommit längre än andra. Hos Toyota Sydost är man väl förberedda på kundernas framtida önskemål.
- Toyota har varit med från allra första början i den här omställningen. Det gör att vi känner oss trygga i vad marknaden vill ha och i vilken takt förändringen sker, säger Bengt Gustavsson som är försäljningsansvarig hos Toyota Sydost med anläggningar i Ystad, Veberöd och Simrishamn.
Dotterbolag till Bil Bengtsson
Toyota Sydost är sedan 2009 ett dotterbolag till Bil Bengtsson, där även Österlens Lastvagns AB i Tomelilla ingår. Totalt sett representerar koncernen därmed stora valmöjligheter för kunderna.
- Både när det gäller försäljning och verkstad är vi dock helt fristående med egen personal på samtliga funktioner. 11 medarbetare finns i Ystad, 4 i Veberöd och 1 i Simrishamn, berättar Bengt Gustavsson.
Bengt bekräftar att kunderna numera ställer många frågor om vilken typ av drift de ska satsa på i sin nya bil.
- Intresset för miljöbilar och elhybrider är stort, vilket också avspeglar sig i vår statistik. Försäljningen av den typen av bilar ökar hela tiden, säger han.
Hybrid för hole-in-one
Toyotas flaggskepp på området är Prius, som nu har 20 år på nacken och ständigt utvecklas – inte minst när det gäller tekniken. Sedan modellen kom 1997 har Toyota breddat sitt utbud av hybrider med namn som Yaris, Auris, RAV4 och C-HR.
Den sistnämnda är för övrigt pris till den som gör hole-in-one på ett av Tomelilla golfklubbs korthål i samband med tävlingen Nätverket Open den 26 augusti 2017. Bengt Gustavsson talar sig varm för den här bilen.
Bengt Gustavsson vid en Toyota C-HR - årets tillskott till bilmärkets flotta av elhybrider och dessutom hole-in-one-pris på Nätverket Open 2017.
- Toyota C-HR kom i januari i år och bara under första halvåret svarade hybridmodellen för drygt 80 procent av försäljningen, vilket väl visar vilket intresse kunderna numera har för miljöklassade bilar, säger Bengt.
Batteriernas livslängd
Elhybrider står inte bara för mindre farliga utsläpp till luften än bilar som enbart går på bensin eller diesel utan också för lägre kostnader för den som kör den. Hybrider är i allmänhet skattebefriade i fem år och även billigare att använda för den som betalar förmånsvärde för tjänstebil.
Men finns det ändå inga invändningar och funderingar från kunderna?
- Det som många ställer frågor om är förstås livslängden på batterierna. Här kan vi falla tillbaka på Toyotas mångåriga erfarenhet och flera miljoner sålda Prius-bilar. Det gör bland annat att Toyota kan lämna en batterigaranti på upp till 20 000 körda mil, berättar Bengt Gustavsson.
10 miljoner bilar om året
En extra garanti är förstås Toyotas starka varumärke. Den som har mer än 326 000 anställda och tillverkar drygt 10 miljoner bilar om året värnar om sina kunder. I viss mån också om andra tillverkares framgångar.
- Toyota bidrar till andra bilmärkens satsning på miljöbilar genom att efter att släppa över 5 600 patent för bränslecellstekniken fria, berättar Bengt Gustavsson. Det här skyndar på utvecklingen mot en allt miljövänligare bilpark, vilket alla tjänar på.
Hos Toyota Sydost i Ystad laddas elhybriderna under ett tak med solceller.
Äga eller hyra sin bil
Så var det då det här med att välja bil. Vad är det kunderna vill ha idag?
- Efterfrågan på miljöklassade bilar ökar stadigt. Dessutom har alternativa ägandeformer kommit in i bilden. Privatleasing är ett exempel på en form av bilinnehav som tilltalar en hel del människor. Kostnaden för bilen sprids ut över tid och är lätt att räkna in i hushållsbudgeten, säger Bengt Gustavsson.
- Gemensamt ägande i bilpooler är en annan växande trend inte minst i storstadsområdena, där det ofta är besvärligt inte bara att komma fram utan framför allt att parkera en egen bil, säger han.
Som alla förstår finns det mycket att prata om när det gäller bilar och det hoppas Bengt få göra som representant för Toyota Sydost i Nätverket Österlen. Han har redan varit med som gäst på en del frukostmöten och ser fram emot fler träffar med de andra medlemsföretagen.
- Vi tror att vi kommer att kunna utveckla många fina samarbeten med företagarna på Österlen, säger han.
Text och foto: Lars Fredell, lars.f@natverketosterlen.se
Toyota Sydost AB
Metallgatan 1, 271 00 Ystad
Telefon: 0411-648 80
E-post: info@toyotasydost.se
Hemsida: www.toyotasydost.se