Företag i Nätverket: Peter Syrjänen AB
När du som företagare på Österlen behöver en kreativ partner för att stärka och vårda ditt varumärke vet du numera vem du ska vända dig till. Han heter Peter Syrjänen, är grafisk formgivare och ny medlem i Nätverket Österlen.
Peter lyfter varumärken till nya höjder
Kreativitet, kunskap, kompetens och kvalitet i bästa förening – där har du nycklarna till framgång för grafiska designern Peter Syrjänen.
– Välkommen till mig när du behöver en partner för att stärka och vårda ditt varumärke, säger Peter som är nybliven medlem i Nätverket Österlen.
Det är ett välmeriterat och högt ansett nyförvärv med ett synnerligen imponerande CV som vi härmed välkomnar som medlem i Skånes mest attraktiva företagsnätverk. Peter Syrjänen är en senior grafisk formgivare med rötterna i Stockholm men sedan 1998 bosatt i Skåne, där han bedriver egen verksamhet med basen på Limhamn och i Sankt Olof på Österlen.
Stora kunder
I Peters kundportfölj märks bland annat tungviktare som IKEA, Alfa Laval, Axis, Orkla Foods, Peab, Sandvik, SKF, Skånemejerier, Studentlitteratur, Snälltåget och Trelleborg.
– De flesta kunderna har sin bas i Skåne medan andra finns på annat håll i landet. Jag jobbar som extern inhouse-resurs, men har även egna kunder som jag hjälper med löpande grafiska uppdrag, säger Peter som är en klassiskt skolad kreatör med lång erfarenhet i branschen.
Började i sportaffär
Sin yrkesbana började han emellertid som butiksbiträde i en sportaffär där han jobbade under några år efter gymnasiet.
– Efter värnplikten på F21 ville jag testa något nytt och jag satte därför in en annons i DN där jag sökte elevplats på reklambyrå.
1982 fick Peter napp på en reklamateljé vid Hornstull i Stockholm, vilket blev startskottet för karriären. Därefter har det blivit många års reklambyråerfarenhet med anställningar på olika byråer, mestadels inom B2B men även B2C (Business to business respektive customer).
Skåning sedan 1998
1998 flyttade han till Helsingborg för att börja som AD/Grafisk formgivare på Pyramid Communication. Peter blev sedan erbjuden anställning på Hilanders i Helsingborg och Malmö och där blev han kvar i nästan 15 år.
– Sedan hösten 2013 driver jag Peter Syrjänen AB. Jag erbjuder kostnadseffektiva tjänster med hög kvalitet kring grafisk kommunikation, formgivning, idé och design, säger Peter som gillar att vandra och genom denna aktivitet hittat många smultronställen på Österlen.
I Peter Syrjänens erbjudande till företag ingår grafisk design för bland annat:
• Design av visuell identitet/grafisk profil
• Design av logotyper
• Redesign-uppdrag
• Art direction och konceptframtagning
• Varumärkesmanualer och grafiska manualer
• Hållbarhetsrapporter/dokument
• Grafisk design
• Bokdesign/produktion
• Design av hemsidor
• Broschyrer, produktblad etc
• Annonsproduktion, digitala och tryckta
• Design av banners, animerade och statiska
• Digitala presentationer – Keynote/PowerPoint
• Löpande grafiska behov
Kreativ och prestigelös
Peter brinner för att ge varumärken visuell kraft och ser sig själv som en kreativ, initiativrik och prestigelös samarbetspartner med god erfarenhet att hjälpa varumärken att synas och höras på lång sikt.
– Mitt jobb är att förstå vilka ni är och vart ni vill och med skicklig kommunikation hjälpa er att komma dit. Tillsammans hittar vi ett visuellt koncept som gör varumärket stolt och starkt, med en tydlig röd tråd som håller i ur och skur.
Många års reklambyråerfarenhet
När det behövs samarbetar Peter med några varsamt utvalda proffsiga kreatörer som kompletterar hans tjänster. Han har tajta band med exempelvis copywriters, fotografer, illustratörer, web-designers och utvecklare. Den som anlitar Peter Syrjänen får drygt 30 års erfarenhet från ledande byråer i Stockholm och Malmö.
– Genom åren har jag hjälpt cirka hundra varumärken. Mina uppdragsgivare är allt från nystartare, lokala och nationella företag till multinationella bjässar.
Bollplank hos Snälltåget
Peter gillar uppdrag där han ges god insyn i företaget och har stor möjlighet att påverka, till exempel när det handlar om att skapa en ny logga eller redesigna varumärket.
– Ett exempel är mitt arbete för Snälltåget där det är korta ledtider mellan mig och marknadschefen. Där fungerar jag både som bollplank och kreatör och får jobba med en bred palett, säger Peter, som hos Snälltåget även får vara med och designa tågvagnar.
Snälltåget är en av Peters kunder, både på webben och på tågen.
Känsla för helheten
Peters har spetskompetens på många områden inom grafisk design men han är även skicklig på att hitta den rätta känslan för helheten.
– Jag är nog bra på att få kunderna att värdesätta hur mycket det grafiska uttrycket betyder för varumärket, säger Peter och understryker att han alltid lämnar offert till sina kunder, oavsett om det är ett större eller mindre uppdrag
Hjälpa varandra
Nätverkande har varit viktigt för Peter genom åren och han har testat flera olika nätverk.
– Som medlem i Nätverket Österlen hoppas jag att det på sikt ska leda till nya uppdrag. Men till att börja med vill jag träffa medlemmar, för att lära känna varandras verksamhet djupare och förstå hur vi kan hjälpa varandra genom våra egna nätverk, avslutar han.
Text: Kostas Foussianis
kostas@natverketosterlen.se
Peter Syrjänen AB
Telefon: 070-999 44 80
E-post: peter@petersyrjanen.se
Hemsida: https://petersyrjanen.se/