Företag i Nätverket: Talenom
Digital miljö och fysiska möten är Talenoms hybrida framgångsrecept
Skräddarsydda lösningar för alla företag, stora som små, och en stark lokal förankring under ett internationellt etablerat varumärke. Där har du den stabila grund varpå bokföringsbyrån Talenoms verksamhet vilar.
– Vi jobbar i en renodlat digital miljö samtidigt som vi inser värdet av att genomföra fysiska möten hos våra kunder, säger Sebastian Bengtsson som är bolagets verksamhetschef i sydöstra Skåne.
Finska Talenom grundades som ett litet familjeföretag 1972 och är idag en av Finlands största aktörer i sin bransch. Talenom har verksamhet i Finland, Sverige, Spanien och Italien och i slutet av 2022 hade bolaget 1 336 anställda på 74 verksamhetsställen. Sedan en tid tillbaka har företaget också rotat sig i sydöstra Skåne med kontor i Ystad och Simrishamn. Med värdeorden mod, omtanke och vilja och med mångårigt erfarne Sebastian Bengtsson vid rodret, erbjuder Talenom bokförings- och banktjänster, inklusive en förstklassig programvara för ekonomihantering – allt under ett tak.
Lokal förankring
– Vi skräddarsyr lösningar för alla typer av företag och vår lokala förankring är viktig så det känns naturligt för oss att gå med i Nätverket Österlen, säger Sebastian som är ett välkänt ansikte på Nätverkets frukostmöten, under vilka han tidigare representerat företagen Aktiv Ekonomi och Mazars.
När Talenom hösten 2022 köpte redovisningsavdelningen från Mazars blev Sebastian – som jobbat med ekonomi i över 30 år – erbjuden rollen som verksamhetschef. Beslutet att tacka ja var inte särskilt svårt att ta och är inte heller något han ångrat ett ögonblick i efterhand.
Positiva och serviceinriktade
– Det har varit ett fantastiskt roligt första år! Alla är positiva och serviceinriktade och jag har nog aldrig haft ett så bra gäng, säger Sebastian som i övergången till Talenom fick ta med sig hela redovisningsavdelningen från Mazars.
Han leder nu ett dussintal kompetenta redovisningskonsulter på kontoren i Simrishamn och Ystad. Sebastian och hans kollegor hjälper sina kunder med traditionella ekonomitjänster som administration, löpande bokföring och bokslut, årsredovisning, moms och deklarationer, arbetsgivaravgifter och lönehantering.
Professionell rådgivning
Men Talenom erbjuder även professionell rådgivning. Den delen av verksamheten omfattar till exempel generationsskiftesfrågor, försäljning av företag och hjälp med bankkontakter vid finansiering av investeringar. Det sistnämnda är viktigt, inte minst då maskinparkerna blir allt mer kapitalkrävande inom såväl industri som lantbruk. Talenoms satsning på den rådgivande funktionen är något som ligger Sebastian varmt om hjärtat.
– Det ger vårt erbjudande ytterligare en dimension och är något som också ligger i linje med hur jag själv jobbat tidigare, säger han.
Hållbarhet viktigt
Hög medvetenhet kring hållbarhetsfrågor är en annan sak som sticker ut lite extra hos Talenom. Under 2022 tillsattes en arbetsgrupp med uppgift att driva på och utveckla hållbarhetstänket på byrån.
– Arbetet har dels omfattat hur vi jobbar hållbart inom byrån, dels hur vi kan hjälpa och bistå våra kunder med deras hållbarhetsarbete. Allt fler kunder behöver redovisa sitt hållbarhetsarbete i samband med att de lämnar in anbud vid offentliga upphandlingar Samma sak gäller när de lämnar in anbud på jobb som underleverantörer till större företag, som numera har skyldighet att upprätta hållbarhetsredovisningar. Jag tror att servicen till kunder när det handlar om just hållbarhetsarbete blir en viktig arbetsuppgift för oss i framtiden och det känns därför bra att vi är tidigt på ”bollen”, säger Sebastian.
Ny mjukvara
Simrishamnskontoret har blivit en del av navet i Talenom. Lokalen i ”Sillastaden” ligger i ett vackert gammalt stenhus på Lilla Rådmansgatan och omfattar två våningar med sammanlagt 771 kvadratmeter kontorsyta. Här finns alltså utrymme för företaget att växa ytterligare i framtiden, för vilken visioner och mål inte saknas.
– Vi vill rekrytera fler och bli större och möjlighet till det ges inte minst när vi snart implementerar mjukvaran Talenom accounting. I stället för att jobba i Fortnox får vi en egen programmiljö som ger oss nya funktioner och blir en intäktskälla för företaget.
Frigör tid
Programvaran är lätt att använda och kunderna lägger mindre tid på företagets rutiner vid exempelvis hantering av kvitton, fakturering, betalningar, rapportering och lönefrågor. Det går lätt att kombinera Talenoms plattform med kundernas övriga programvaror. Genom automatisering får företagets konsulter mer tid att analysera företagens ekonomi och ge företagarna aktiv rådgivning. Automatiseringen garanterar också företagen högklassiga rapporter. Det dagliga arbetet sker alltså nästan uteslutande digitalt, i skarp kontrast till den arbetsmiljö som präglade branschen när Sebastian Bengtsson inledde sin yrkeskarriär.
Lång resa
– Jag har varit med om en ganska lång resa sedan jag började på Håkansson & Lindsjö AB 1990. Då fanns faxen fortfarande kvar och nu får jag nästan tjata för att vi ska beställa visitkort av papper. Nästa stora utmaning blir att ta sig an AI-tekniken. I den omställningen blir vår breda satsning på rådgivning ännu viktigare eftersom många traditionella tjänster kommer att ersättas av AI, säger Sebastian, som den digitala utvecklingen till trots – eller kanske tack vare den – är mån om att genomföra fysiska besök hos kunderna.
– Vi är ofta med företagen på en lång resa och då är viktigt att vi står dem nära. Fysiska möten är bäst när du vill skapa engagemang och delaktighet, bygga företagskultur och etablera nya relationer, avslutar Sebastian Bengtsson.
En hybrid mellan den fysiska och den digitala världen alltså. Vilket förstås också går hand i hand med Nätverket Österlens likaledes framgångsrika verksamhet …
Text och foto: Kostas Foussianis
TALENOM
Lilla Rådmansgatan 2, Simrishamn
Spanienfararegatan 17, Ystad
E-post: sebastian.bengtsson@talenom.se
Telefon: 0725409774
Hemsida: https://talenom.com
Vägbeskrivning: Klicka här!