Företag i Nätverket: Dortek
Dortek gick från konkurs till branschvinnare på sju år
Det här är berättelsen om ett företags korta resa från konkurs till succé på mindre än sju år. Men det är också historien om en skånsk underdog som utan akademisk utbildning gjort sig känd som en skicklig och högpresterande entreprenör och företagsledare. Två fascinerande öden i en och samma story – fortsätt läsa så får ni lära känna ännu en medlem i Nätverket Österlen.
Sagan om Ystadföretaget Dortek tar sin början 1968 då en delegation från en stor köttproducent på Irland åkte över till Sverige för att hitta en tillverkare av hygieniska dörrar sina lokaler. De hamnade hos Hvenplast AB, ett bolag som tidigare bedrivit sin verksamhet först på Hven (där fabriken brann ner i mars 1959) och därefter Landskrona innan man på 1960-talet flyttade till Aulingatan i Ystad. Irländarna gillade vad de såg och åkte hem med ett skrivet avtal och licens för att tillverka glasfiberdörrar och kort senare grundades företaget som Wenplast på Irland.
Konkurs 2017
Resten är som det brukar historia och över ett halvt sekel senare blomstrar verksamheten som aldrig förr. Mycket vatten har dock flutit under broarna sedan slutet av 1960-talet. Namnbyte till Interdoor, nya (engelska) ägare och till slut en oundviklig konkurs 2017 ledde fram till att den irländsk-svenska cirkeln slöts när företaget samma år som konkursen blev en del av det internationellt vida etablerade irländska bolaget Dortek Group. Interdoor blev Dortek AB och det var också då som Mats Hörgård kom in i bilden.
Miljö och hållbarhet
– Vi tillverkar hygienska och extremt hållbara glasfiberdörrar för i första hand laboratorier, sjukhus, forskningslokaler och andra företag. Ingen strålning ger igenom dörrarna och vi jobbar väldigt aktivt med miljö och hållbarhet. Tillverkningen bygger på ett patent från 1970-talet och cirka 90 procent av dörrarna är exporthandel till Storbritannien, säger Mats Hörgård när Nätverket Österlens reporter ber honom att kort beskriva vad Dortek sysslar med i de 2200 kvadratmeter stora lokalerna på Södra Dragongatan i Ystad där företaget har huserat i ungefär 15 år.
Tung titel
Director of Europé General Manager Ystad. Så lyder hans officiella titel och innebär fritt översatt att Mats är vd för Dorteks verksamhet i Sverige och den enhet som ägarna faktiskt betraktar som själva navet i deras europeiska affärer. I sammanhanget bör tilläggas att bolaget förutom i UK och Sverige även är etablerat i USA, Mellanöstern, Nederländerna och Singapore samt att kundkretsen inkluderar giganter som bland andra Astra Zeneca, Tesla och Nestlé. Inte så illa pinkat med andra ord, av en kille som saknar akademisk utbildning och betraktar sin själv som en social underdog …
Trotsat oddsen
– Jag har inte läst på universitet utan är helt självlärd och har väl på sätt och vis trotsat oddsen som tagit mig så här långt och nu sitter som vid för ett internationellt bolag. Man skulle kunna säga att jag är ett levande bevis på att det alltid finns flera vägar till målet, säger Mats, som började som operatör på Åkerlund & Rausing där han efter 17 års förkovring slutade som produktionschef.
Därefter gick resan via Trelleborg Industri, Packarna i Skåne, Flint-Group och Åstorpsföretaget Jeld-Wen – företag han i flera fall blev headhuntad till och satt i ledande befattningar hos – innan Mats nappade på en annons från Hireq för jobbet på Dortek som vid den tidpunkten alltså hette Interdoor.
Tuff start
Mats, som visat toppresultat vart än jobbat, kom inte precis till ett dukat bord vilket ytterligare understryker vilken betydelse hans starka driv och höga kompetens (vi återkommer till det) haft för Dorteks succéartade utveckling sedan grundandet.
– De engelska ägarna var väl inte så engagerade och det var en del gnissel i personalen samtidigt som det inte gick så bra affärsmässigt, säger Mats medan han visar Nätverket Österlen runt i fabriken.
Mats Hörgård tog beslutet att försätta företaget i konkurs och det visade sig bli ett lyckat drag. Efter uppköpet från det irländska bolaget, vars ägare Mats beskriver som ”engagerade och handlingskraftiga” – och omvandlingen till Dortek AB har utvecklingen gått spikrakt uppåt för Mats och hans medarbetare.
Fördubblad omsättning
Dortek har på sju år gått från 20 miljoner till 40 miljoner och på samma tidsperiod ökat antalet anställda från 15 till 22. Företaget producerar 35 dörrar i veckan men visionerna stannar inte där. Målet är att anställa ytterligare några personer och att förbättra tillverkningen till 50 dörrar i veckan. Men det handlar inte bara om siffror. De senaste åren har Dortek satsat stort på rostfri tillverkning och lanserat flera nya produkter som bland annat visats upp och blivit oerhört väl mottagna på en mässa i New York.
– Dörren är en byggnadskomponent som borde monteras först varefter man bygga allt annat kring den. Tyvärr är det inte så, utan dörren är ofta eftersatt när det gäller kvalitetstänk, säger Mats Hörgård.
Branschvinnare 2024
Parallellt med den internationella etableringen har framgångarna även renderat uppmärksamhet hemma i Sverige där organisationen Branschvinnare i Sverige i år utsåg Dortek till branschvinnare. Från konkurs till branschvinnare på sju år alltså – en remarkabel förvandling och sensationell utveckling som Mats, vilket redan antytts ovan, på intet sätt är ”oskyldig” till. Det engagemang och den handlingskraft han berömmer ägarna för är egenskaper som i allra högsta grad även kan tillskrivas honom själv.
– Jag tror att mitt starka driv och min lojalitet får mig att alltid satsa 100 procent på det jag gör. Sedan har jag en nyfikenhet för entreprenörskapet och kanske framför allt ett genuint intresse för människor som nog präglar min ledarskapsstil ganska mycket.
Motiverad personal
Han pratar om de tre M:en – Människor, Maskin, Metod – som en viktig framgångsnyckel, men en av olika nyckelord fullproppad whiteboardtavla skvallrar om att det finns fler bokstavsformler i Dortek-chefens skafferi. PSQDCI står för People, Safety, Quality, Delivery, Cost, Inventory som är viktiga värdegrunder i organisationen. Det råder ingen tvekan om att Mats i sin roll har skapat ett framgångsrecept för företaget och hittat den rätta modellen för sig själv och personalen.
– Jag är så oerhört nöjd med personalen som jag tycker visar hög motivation vilket avspeglas både i resultaten och den positiva stämningen på arbetsplatsen.
Stark personalkultur
Det sistnämnda är något som den årliga sommarfesten bidrar till och som flera av de anställda i företaget vittnar om.
– Jag har jobbat i företaget i 50 år och de sista åren har faktiskt varit de roligaste, säger exempelvis Göte Göransson som är något av en levande legendar hos Dortek.
Hans ord är förstås ett kvitto på att det numera finns en sund och stark personalkultur hos dörrtillverkaren som i våras anslöt sig till Nätverket Österlen. Vidare är Mats Hörgård även mån om att ta emot rehabarbetare och han ser inte praktikanter som ett ok utan som en resurs. Hans starka engagemang återspeglas också i ett sidoprojekt där Mats är en av de lokala initiativtagarna till att få i gång ett teknikcollage på Österlen.
Sista anhalten
Att han orkar och hinner med allt är ingen rymdfysik menar den 57-årige Blentarpbon.
– Jag hoppas och tror att Dortek är min sista anhalt i karriären innan pensionen, så det är bara att köra på, säger Mats som under den korta tiden som medlem i Skånes trevligaste affärsnätverk redan hunnit presentera Dortek på ett frukostmöte.
Företagets primära ambition med engagemanget i Nätverket Österlen är av kundgeografiska skäl inte att öka lönsamheten, utan mer att visa upp sig lokalt.
– Vi är ett Ystadbolag och vi vill öka kännedomen om oss i regionen. Här finns en stor skara företag från många olika branscher, så det verkar vara ett fantastiskt nätverk att knyta nya kontakter i utanför den egna sfären, avslutar Mats Hörgård som därmed öppnar dörren för nya samarbeten inom Nätverket Österlen …
Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: press@natverketosterlen.se
DORTEK AB
Södra Dragongatan 26B, Ystad
Telefon: 0411-13840
Email: info@dortek.se
Hemsida: https://dortek.com
Kontakt: Mats Hörgård