Företag i Nätverket: Österlengruppen
Österlengruppen – en liten koncern med stora ambitioner
Det började med en rostig skåpbil och en vilja av stål hos en envis yngling med visionen om att bygga något större. 18 år senare är rosten borta och drömmen förverkligad. Med sex egna bolag under ett och samma robusta tak har den nu 38-årige Tim Nilsson bevisat att han är en skicklig entreprenör med ett hjärta som bultar för Österlen.
– Jag är uppväxt här och känner en mycket stark kärlek till regionen, säger Österlengruppens vd i en intervju för Nätverket Österlen.
Året är 2008 när den då blott 20-årige Tim Nilsson kliver in genom entrén till ett av Ystads bankkontor med en pärm under armen. Han är nervös och känner stundens allvar, samtidigt som han befinner sig i en för en arbetarklassgrabb som honom ovan och lite obekväm miljö. Tim, som växte upp under ekonomiskt begränsade förhållanden, hoppas få beviljat ett lån på 300 000 kronor för att köpa in maskiner och därmed kunna ta nästa steg med den lilla plåtfirma han och pappa Bo grundat tillsammans året innan. Så blir det inte …
Tufft bemötande
– Jag visar banktjänstemannen min budget och vad jag hade för avsikt att använda pengarna till. Men istället för ett lån får jag en tio minuter lång föreläsning om vad jag borde och inte borde göra inklusive det goda rådet att ta pappren och kasta dem i närmaste papperskorg, och sedan ta ett ”vanligt jobb”.
Tim fixerar blicken på väggen i kafét vi befinner oss i under intervjun och hans röst är dämpad men inte bitter. Med tanke på vad Tim åstadkommit sedan det där absurda mötet på banken, skulle han med gott samvete kunna uttrycka känslor av lustfylld revansch. Istället konstaterar han ödmjukt att det är väldigt tufft att bli bemött på det sättet för en oerfaren 20-åring som vänder och vrider på varje sten i sin strävan att vidareutveckla företaget.
Stark vilja
Men den som känner Tim Nilsson, och det gör många på Österlen, vet att Tomelilla-grabben inte bara är ödmjuk utan också både viljestark och målmedveten. Så när många i hans kläder kanske skulle ha grävt ner sig i ett hål eller i värsta fall till och med följt nämnde bankmans destruktiva karriärsråd, torkade Tim snabbt svettpärlorna ur pannan, rätade på kragen och knallade över gatan till en annan bank – där han ganska snabbt fick lånet beviljat. Snart två decennier senare har den lilla tvåmansfirman med knappt 1,5 miljon i omsättning växt till en koncern med sex olika bolag och en total omsättning på mellan 35 och 40 miljoner kronor. Bakom siffrorna ligger stenhårt arbete, noggrannhet i allt från rekrytering till marknadsföringsstrategier, ännu mer stenhårt arbete och kanske framför allt – en starkt förankrad och genom hela verksamheten genomsyrande yrkesstolthet.
Långsiktiga relationer
– Vi vill bygga långsiktiga relationer med kunderna. Målet är att varje enskild kund ska rekommendera oss vidare. De ska känna att de kan lita på oss, att vi levererar det vi lovar. Och klarar vi av någon anledning inte det så tar vi ansvar och hittar andra lösningar, säger Tim som varje månad tar sig tid att lyssna på och hämta in feedback från kunderna. Lyhördhet, transparens i kommunikationen och ett brinnande engagemang är andra ”Unique Selling Points” som kan tillskrivas Tim Nilsson och som kännetecknar hans entreprenörskap.
– Den höga servicenivån är den röda tråden hos alla bolagen vid sidan av att vi uteslutande använder oss av kvalitetsprodukter. Detta gör att kunderna litar på oss.
Tim har höga krav på sig själv och på sina medarbetare och det präglar honom som ledare. En majoritet av de anställda har jobbat för Tim i många år och vet vad som förväntas av dem.
– Det är viktigt för mig att alla gör sitt bästa varje dag, att de känner ett stort engagemang för sitt jobb och att de följer de mål som är formulerade, säger han.
Vill utveckla
Brist på engagemang har aldrig varit ett problem för Tim Nilsson själv. Snarare är det nog så att Plåt på Österlen expanderat just tack vare hans kreativitet och starka drivkraft att utveckla och förädla. Genom formandet av Österlengruppen – som i skrivande stund består av bolagen Plåt på Österlen, Trygga Tak, Österlen Spisar, Sol och Vind på Österlen, PPÖ Fastigheter samt det senaste tillskottet Järn- och Takgiganten – får Tim nämligen större utrymme att omsätta sina idéer i handling. Knappast ett ”vanligt jobb” men Tim stortrivs med livet som företagare.
– Det är så roligt att utveckla och jag har alltid haft miljoner idéer för olika projekt, men inte tillräckligt med pengar. Nu har vi fler ben att stå på och kan hitta synergieffekter mellan de olika bolagen där vi drar nytta av kunskaper över företagsgränserna.
Tydlig struktur
Tim, som hade funderat på Österlengruppen i flera år innan det blev verklighet, betonar att det fortfarande är ursprungsbolaget Plåt på Österlen som är motorn i verksamheten.
– Med sin historia av pålitliga och högkvalitativa leveranser går Plåt på Österlen i god för de andra bolagen. Epitet som trygghet och kvalitet är starkt inetsade i varumärket, menar Tim.
Trots att Österlengruppen består av sex olika bolag uppgår antalet anställda just nu endast till 20 personer. Ett litet men väl samspelt och skickligt koordinerat team som utgår från en tydlig och gemensam struktur. Ett exempel är marknadsföringen där de olika bolagen jobbar på ungefär samma sätt med exempelvis sociala medier och nätverk. Vidare är det samma projektledare för taken som för solcellerna. Bildandet av Österlegruppen minskar också sårbarheten i Tims verksamhet. Om ett bolag går tillfälligt dåligt stöttar de andra upp.
Årets företagare
Just nu ser det mesta emellertid mycket positivt ut. Tim Nilsson blev Årets företagare i Tomelilla 2021 och fortsätter att investera samtidigt som verksamheten ger jämna resultat.
– I grund och botten handlar allt om att jag vet hur man tar hand om kunderna. Det är ingen rymdfysik men kräver engagemang och hårt arbete. Samtidigt är de ju så att riskerna ökar med större omsättning. Det kan svänga snabbt och jag tar inget för givet. Mitt jobb är att varje dag hitta vägar för att göra verksamheten ännu stabilare så att vi ska kunna tackla en eventuell lågkonjunktur i framtiden. Jag minns när ett bolag vi jobbade för drabbades av konkurs vilket genererade en sexsiffrig förlust för oss. Om det händer igen ska vi vara bättre rustade med både hängslen och livrem, säger Tim som hoppas kunna knyta till sig fler företagskunder och industrier framöver.
Mångårig medlem
Engagemanget i Nätverket Österlen – där Plåt på Österlen varit medlem i många år och nu gör comeback efter några års bortavaro – är ett viktigt led i den ambitionen. Tim medger att nätverkandet under träffarna inte var något som inledningsvis föll sig naturligt för honom.
– Det var en helt ny miljö för mig. Jag kommer från en enkel familj och vi hade det ganska knapert. Att mingla med säljare och företagsledare och se hur det spelet fungerar har varit spännande och lärorikt för mig. Sedan har jag väl inte jobbat så aktivt direkt vid träffarna, men jag känner att Nätverket Österlen står för något annat, ett mer långsiktigt relationsbyggande som kan generera affärer längre fram.
Kvaliteten på föreläsarna är ett viktigt skäl till att Tim väljer att komma tillbaka som medlem.
– Klart att det är häftigt och inspirerande att lyssna på Telias före detta vd, Börje Salming och Therese Alshammar. För att bara nämna några. Många gånger har jag frågat Lasse (Nätverket Österlens grundare och före detta driftschef) hur han lyckas knyta till sig så kända personer.
Hyllar Polykemi
Kända gästpratare må vara en anledning till att Tim Nilsson trivs i Nätverket, men det är knappast den enda. Under samtalets gång blir det allt tydligare att Tim hyser en äkta och djupt rotad kärlek till Österlen. Det är tveklöst viktigt för honom att ge tillbaka och bidra till att regionens näringsliv utvecklas i positiv riktning.
– Jag är uppväxt här och älskar Österlen. Privata relationer värdesätts högre i affärer här än exempelvis i västra Skåne och det är ett företagsklimat som passar mig. Det är viktigt att centralorterna har stora företag som vill verka på Österlen. Se till exempel på Polykemi och hur de värnar om det lokala, det är föredömligt tycker jag. De är ett multiinternationellt men familjeägt företag som vill vara kvar för att de har hjärtat här.
Text: Kostas Foussianis
Foto: Kostas och Österlengruppen
ÖSTERLENGRUPPEN
Malmövägen 23, Tomelilla
Kontaktperson: Tim Nilsson
Telefon: 0417 – 303 33
E-post: team@osterlengruppen.se
Hemsida: https://osterlengruppen.se/