Företag i Nätverket: Ocab Ystad
Ocab räddar värden och månar om världen
Ibland händer saker som inte får hända. Du drabbas av en brand eller en akut vattenskada eller upptäcker att mögel har letat sig in i väggarna på ditt hus. Då är det i första hand två saker du ska tänka på: 1) Få inte panik. 2) Ring Ocab.
– Vi lämnar aldrig en kund i sticket och du kan nå oss dygnet runt via vår jourtelefon, säger Christer Carlsson som är nytillträdd produktionschef på Nätverket Österlen-företaget Ocab i Ystad.
Ända sedan 1964 (60-årsjubileum i år alltså!) har skadeserviceföretaget Ocab hjälpt privatpersoner, fastighetsägare, företag och försäkringsbolag med fukt- och saneringsrelaterade skador. Ocab omsätter årligen omkring 2 miljarder kronor, har cirka 2000 medarbetare och är etablerat med omkring 50 servicecenter över hela landet, inklusive ett lokalkontor i Ystad.
Familjär stämning
Det är där Nätverket Österlen stämmer träff med produktionschefen Christer Carlsson och hans kollega Christian med samma efternamn. Den sistnämnde är platsansvarig för Malmö/Ystad-kontoret, en före detta elithockeyspelare som hittat sitt kall inom försäkringsbranschen. Christian talar med värme i rösten om andan inom företaget.
– Detta är min andra sejour hos Ocab och jag trivs oerhört bra. Vi har en familjär stämning som verkligen präglar min inställning till jobbet. Jag känner att jag vill vara den bästa versionen av mig själv inför mina kollegor varje dag, säger Christian entusiastiskt.
Särskild ”Ocab-anda”
Christer – som tidigare drivit egen byggfirma i 27 år – är å sin sida relativt färsk i företaget, men har snabbt funnit sig till rätta i sin nya arbetsmiljö och han håller med om att det råder en särskild ”Ocab-anda” i företaget.
– Jag vill vara med och påverka och det kan jag hos Ocab. Vi har en öppen dialog och pratar mycket med varandra om det vi har varit med om, vilket inte minst är viktigt när vi har varit ute på lite mindre roliga uppdrag, som liksanering där det kanske har varit mycket blod inblandat och det finns misstankar om att mord har begåtts, säger Christer.
Trygga kunder
Christer och Christian tror även att den trygghet som de anställda hos Ocab känner återspeglas i relationen till kunderna.
– En kund som anlitar oss befinner sig oftast i en utsatt situation och kanske har fått hela sin värld raserad. Då gäller det för oss att sätta oss in i deras perspektiv och vara lite psykologer när vi är ute och jobbar. Det är viktigt att sprida trygghet i dessa lägen, kunderna ska alltid veta att vi finns där från start till mål och att vi inte lämnar dem förrän vi levererat hela vår produkt och arbetet är färdigt. Vi finns dessutom alltid tillgängliga, 24 timmar om dygnet, så det går alltid att nå oss, säger Christer Carlsson.
Hela kedjan
Ocab hanterar hela kedjan från skadebesiktning och utredning till åtgärd. Olika former av sanering och rengöring är tillsammans med avfuktning företagets två största tjänster. På senare tid har det hänt en hel del organisatoriskt, bland annat har tio regioner via sammanslagningar blivit sex i syfte att hitta synergieffekter över gränserna.
– Det handlar bland annat om att få ett större erfarenhetsutbyte och att bli starkare på vattenskador genom utbyten mellan grannkontoren, men också om att synkronisera verksamheten så att alla jobbar likadant i hela landet, säger Christian som under intervjun flera gånger återkommer till Ocabs envetna och målinriktade miljöarbete.
Hållbarhet i fokus
Genom att kontinuerligt satsa på utveckling inom miljösegmentet har Ocab förvärvat kompetens, resurser och utrustning för att kostnadseffektivt begränsa och åtgärda skador. Kvalité, engagemang och hållbarhet är ledord som väl sammanfattar företagets motto: ”Vi räddar värden, hjälper människor och värnar om miljön”.
– Vi brinner för att minimera klimatavtrycket och strävar i största möjliga utsträckning efter att återvinna istället för att riva om det är möjligt. Generellt är det annars extremt stora miljöavtryck i vår bransch och här vill vi vara en spelare som går mot strömmen. Ocab har tillsatt resurser som på sikt kommer att bidra till att rädda planeten om vi ser det ur ett globalt perspektiv, säger Christian.
Lyckad digitalisering
Förutom hållbarhetspolicyn lyfter Christer och Christian fram närheten till kunderna och en framgångsrik digitaliseringsprocess som framgångsfaktorer hos Ocab.
– Innan digitaliseringen var det lätt hänt att slutkunden hamnade i kläm och inte fick insikt i arbetet på samma sätt som nu när vi skickar kontinuerliga sms med nyheter och uppdateringar om hur vi ligger till i tidsplanen, säger Christian.
Vidare har Ocab certifikat som borgar för kvalitet och skapar trygghet hos kunderna.
– Vi gör allt ”by the book” och lämnar inget åt slumpen. Det finns en enorm erfarenhet hos medarbetarna och de nya som kommer in får en ordentligt skolning via egna och externa utbildningar, poängterar Christer.
Regional partner
Ett led i den ambitionen är att visa upp sig och synas mer lokalt och där blir medlemskapet i Nätverket Österlen fortsatt viktigt.
– Tidigare har vi gjort många affärer genom gamla kontakter. Nu ska vi lära känna fler företagare och därigenom etablera nya kundrelationer, säger Christer som är den som i första hand kommer att representera Ocab på frukostmötena hos Nätverket.
– Samtidigt vill vi bli en partner till regionen och göra samhällsnyttiga insatser för Ystad och Österlen, exempelvis genom att även kommunerna anlitar oss, menar Christian. Killarna avslutar med en lugnande hälsning till alla som drabbas av en skada i hemmet.
– Få inte panik utan ring ditt försäkringsbolag eller allra helst direkt till oss!
Numret du förhoppningsvis aldrig behöver använda hittar du nedan …
Text: Kostas Foussianis
E-post: press@natverketosterlen.se
OCAB YSTAD
Förskeppsgatan 9, 271 55 Ystad.
Kontaktpersoner: Christian Carlsson och Christer Carlsson.
E-post: christian.carlsson@ocab.se / christer.carlsson@ocab.se
Telefon Ystadsjouren: 020-62 00 40.
Hemsida: https://www.ocab.se