Företag i Nätverket: Däckcenter Ystad
Mer än en vanlig däckfirma
Däckcenter Ystad ny medlem i Nätverket Österlen
Kunskap, kvalitet och kundfokus.
Där har ni tre nyckelfaktorer till varför Däckcenter Ystad drar till sig allt fler kunder och dessutom expanderar i västerled.
– Vi försöker lösa allt. Ordet ”nej” existerar inte gentemot kunder hos oss, säger delägaren Patrik Sjöstrand.
På samma sätt (nåja) som FC Barcelona är ”mer än en fotbollsklubb” och Vasaloppet är mer än ett lopp på skidor, är Däckcenter Ystad mer än bara ytterligare en vanlig däckfirma. Det räcker med att kliva in i entrén till deras lokaler på Källesjövägen 2 i Ystad för att förstå vad vi menar.
Här möts man av ett omsorgsfullt inrett rum av lobbyartad karaktär, med mycket ljusinsläpp, sittmöbler med bord, kaffemaskin och en tv-apparat. Visserligen är däckhotell en av de tjänster som erbjuds, men man skulle lätt kunna tro att företaget även inkvarterar andra gäster än fordonsdäck i sina lokaler på Källesjövägen 2.
Trivsam miljö
– Ambitionen var att skapa en annorlunda och trivsam miljö där kunderna trivs och kan sitta ner och ha det bekvämt medan de väntar. Vi har också valt att inte blanda utan låta våra viktigaste leverantörer exponeras på egna ytor. På så sätt vill visa vår lojalitet gentemot dem, säger Patrik Sjöstrand som tillsammans med sin kollega Anders ”Lillis” Svensson tog över firman den 1 juni 2016.
Duon, som tillsammans närmar sig 30 års erfarenhet i branschen, har på kort tid utvecklat företaget på flera områden. Förutom den ovan nämnda lobbyn har bilservicen förbättrats, öppettiderna utökats och två nya filialer öppnats i Malmö och Lund. Och i mitten av april öppnar Carglass – som är specialister på lagning av stenskott och på att byta bilglas – en angränsande byggnad.
– I den här branschen får man aldrig sitta stilla. Det gäller hela tiden att försöka utvecklas, säger Patrik.
Medlem i Nätverket
Som ytterligare ett led i denna strävan har Däckcenter Ystad nyligen blivit medlem i Nätverket Österlen.
– Det ska bli spännande att vara med i Nätverket och därigenom bygga nya relationer. Förhoppningsvis kan vi få en bild av vilka behov som finns och hur vi kan förbättra vår service ytterligare.
Så vilka tjänster erbjuds då på Däckcenter i Ystad? Däckhotellet har vi redan nämnt och när det gäller bilservice så utförs kamremsbyten, avgasbyten, kopplingsbyten och bromsservice.
Däckcenter Ystad är också anslutet till MECA Assistansservice och här finns även lastbilstvätt och dieselstation. A/C-service på bilar är en annan tjänst som tillhandahålls av Patrik och hans kollegor. Lägg därtill försäljning av olja, spolarvätska, vindrutetorkare och olika renhållningsmedel samt hela spektrat av däck i olika prisnivåer.
Kunden i centrum
– Men det absolut viktigaste är att vi sätter kunden i fokus i alla lägen. Ordet nej existerar inte gentemot kunder i den här byggnaden. Vi försöker alltid lösa allt och ta hand om kunderna på bästa sätt, även om det är snöstorm ute, säger Patrik och nämner som exempel en händelse där en farbror fått punktering på bilen vid Rynge-avfarten.
– Vi var på plats på åtta minuter och han var helt lyrisk över den snabba servicen efteråt.
Som en gratis service tillhandahåller Däckcenter Ystad lånebilar eller cyklar om kunderna vill uträtta något ärende medan de väntar.
– Och vi hämtar eller lämnar kunder om det behövs. Mjuka värden är viktiga för oss och jag har en känsla av att ryktet om vår ödmjukhet och serviceinriktade stil börjar sprida sig i regionen, avslutar Patrik.
Text och foto: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se
DÄCKCENTER YSTAD
Adress: Källesjövägen 2, Ystad
Webbplats: http://www.dcystad.se
Telefon: 0411-124 20
E-post: patrik.sjostrand@dcystad.se
Öppettider: mån-tor 7–17, fredag 7–16, lör-sön stängt