Frukostmöte: ESS-Group
Hotellproffset: ”Kärlek är viktigast!”
Anders Nilsson gästade Nätverket – som föreläsare ...
Passion, professionalism och personlig prägel.
Där har du tre nyckelfaktorer bakom hotellgruppen ESS Groups framgångar det senaste decenniet.
– Men det allra viktigaste är att du visar kärlek till det du gör, säger Anders Nilsson som gästade Nätverket Österlens frukostmöte på Skärtorsdagen.
Skärtorsdag och frukostmöte på Ystads Teater har utvecklats till en högt uppskattad tradition inom Nätverket Österlen. Och de företagare som trotsade ösregnet denna morgon blev knappast besvikna, vare sig när det gäller den välsmakande och vackert upplagda påskbuffén eller frukostmötet i övrigt.
Ett möte som inleddes med att Team Nätverkets 14-åriga ryttarlöfte Emma Elgemark berättade om sig själv och sina två tävlingshästar.
– Mitt stora mål i år är att bli uttagen till EM. Då gäller det att jag gör bra ifrån mig i Nations Cup i Holland, säger Emma som också uttryckte sin tacksamhet över den uppbackning hon får från Nätverket Österlen och dess företagare.
Däckfirma i fokus
Anders Svensson och Patrik Sjöstrand från Däckcenter i Ystad fick 180 sekunder på sig att presentera sin verksamhet och skötte uppgiften galant. De två före detta motocrossförarna (Anders har en knippe SM-guld i meritlistan!) lottade inte bara ut ett presentkort utan lovade även att sänka våra däckkostnader med 100 procent! Wow! Även dessa båda herrar öste för övrigt lovord över Nätverket Österlen.
– Detta är ett jättehäftigt och superproffsigt nätverk som vi är väldigt stolta över att ha blivit medlemmar i. Satsningen på de lokala elitidrottarna är beundransvärd och föreläsarna verkar hålla hög klass rakt igenom, berömde Anders och fick Nätverkets styrelse att nästan gå i däck av stolthet ...
Trogen gäst föreläste
Hög klass är tveklöst en etikett man kan klistra även på denna morgons gästpratare. Anders Nilsson har i många år varit en trogen medlem i Nätverket Österlen och en flitig gäst på våra frukostmöten. På Skärtorsdagen intog han alltså själv rollen som föreläsare, en situation som måste ha varit något ovan för den trevlige entreprenören från Baldringe.
Om han klarade den? Är jorden rund? Kan fiskar simma? You bet!
”Oerhört intressant” var ett omdöme som strömmade från många munnar efteråt och som i alla fall inte var någon överdrift.
Pampig entré
Anders Nilsson är sedan många år en stor ystadsprofil som främst är känd för att ha lett Ystads Saltsjöbads utveckling till ett av världens bästa spahotell. Men den före detta yrkesofficeraren – som när han klev in i branschen inte visste ett dugg om hotell, men nu är en av dess mest framgångsrika ledare – är också genom ESS Group drivande i flera andra destinationer. Och det var som representant för ESS som Anders – ackompanjerad av en ny pampig intromusik (!) – intog Stora scenen på Ystads Teater denna morgon.
– Inspirerande, log Anders när tonerna från Vaneglis mäktiga Conquest of Paradise strömmade ur högtalarna.
Hög målsättning
Inspirerande är också rätt ord att beskriva den följande halvtimmen, under vilken Anders levererade såväl goda råd som roliga anekdoter, kryddat med en spännande genomgång av hans egen karriär och väg till positionen som framgångsrik vd för Ystads Saltsjöbad och delägare i ESS Group. Resan dit har varit långt ifrån spikrak och kantad av både misslyckade affärer och mindre skandaler ¬(vi återkommer till det) men målet har sedan flera år tillbaka varit utstakat.
– Vi bestämde oss ganska tidigt för att bli bäst i världen. Sätter man målet högt så når man också längre än andra, säger Anders som hunnit samla på sig mycket erfarenhet i flera olika branscher och som inte snålade med att dela med sig av sina kunskaper till Nätverkets företagare.
På DI:s förstasida
Bäst i världen kan låta kaxigt men Anders och hans team i ESS Group valde att även utåt inta samma hållning. I en intervju för Dagens Industri berättade Anders och en kollega om sina planer och visioner
– Vi hamnade på förstasidan i bar överkropp när vi badade bubbelpool. Det är nog bara vi och Zlatan som har synts på DI:s förstasida i bar överkropp.
Den som känner Anders vet att liknelsen med Zlatan är yppad med glimten i ögat, men jämförelsen är, vid närmare eftertanke, inte så dum. För precis som Zlatan i början av sin karriär hade lite svårt att infria de skyhögt ställda kraven som vilade på hans axlar, kunde inte ESS Group leva upp till förväntningarna. I alla fall inte omedelbart och i alla fall inte inför Dagens Indrustri.
Disney som förebild
Någon månad senare publicerade nämligen samma tidning en recension av Ystads Saltsjöbad. Rubriken? ”Långt ifrån världsklass” ...
– Det var ju en liten näsbränna och det är klart att det kändes lite jobbigt. Men vi skakade av oss det ganska snabbt och bestämde oss för att satsa ännu hårdare.
Sagt och gjort. Med Disney som förebild och med passion och professionalism som tydliga värdegrunder fortsatte Anders Nilsson att utveckla Ystads Saltsjöbad samtidigt som han intog en viktig position i ESS Group.
– Drivkraften hos ägarna är destinationsutveckling och vi har som gemensam målsättning att skapa upplevelser som går utöver det vanliga och som överträffar gästernas förväntningar. Vi jobbar hela tiden med att utveckla destinationen och vi försöker vara unika, personliga och jobba annorlunda än ”flocken”.
Mycket slit
Ambitionen att sticka ut marks även vid en överblick över de projekt ESS Group har tagit sig an. De hotell som förvärvats och utvecklats har med något undantag inte varit några självspelande pianon eller självklara pengapjäser. Tvärtom.
Det har varit mycket slit där Anders förmåga att se den långsiktiga potentialen i affärer varit tungan på vågen.
De senaste åren har ESS Group exempelvis förvandlat ett slitet strandhotell som liknade en östtysk bunker till en av Sveriges mest populära destinationer. De har också lyft ett 1-stjärnigt kyffe med ett minst sagt tvivelaktigt rykte till ett hotell som är populärt både bland affärsresenärer och nyförälskade par.
Nytt hotell på gång
ESS Group består idag av sex hotell och ett sjunde, i Västerås, öppnar i slutet av sommaren. Gruppen investerar mycket pengar i att utveckla varje destination och den ständigt återkommande frågan är: vad kan göras för att ytterligare höja gästernas upplevelse?
– I besöksnäringen säger man normalt att ett år har fyra säsonger. Fel, säger jag! Det har 365! Varje dag är en ny säsong och genom att planera och vara professionell i varje liten detalj kan man fylla hotellen året runt.
Anders betonar också vikten av att hänga med i digitaliseringen för att med hjälp av ny teknik kunna individanpassa erbjudanden och förbättra analysen av verksamheten.
– Men det viktigaste, när allt kommer kring, är ändå kärlek! Tänk goda tankar om andra, var inte rädd för att samarbeta och framför allt – visa kärlek till det du gör.
Med den vackra avslutningen satte Anders Nilsson punkt för sitt framförande och såg till att ett sextiotal företagare lämnade Ystads Teater fyllda av inspiration, kärlek och kanske också en spirande lust att unna sig en natt eller två på ett mysigt hotell. Kanske är en upplevelse av denna art rent av något att lägga i årets påskägg ...?
Nätverket Österlen är tillbaka med ett nytt frukostmöte den 19 maj, då vi får besök av en mycket meriterad fotbollstjej. Glad Påsk!
Text: Kostas Foussianis
Foto: Hanseric Jonsgården och Kostas.
Fler bilder från frukostmötet hittar du här under.
Klicka på bilden för att se en större version och för att bläddra.