Företag i Nätverket: Bilmånsson
Hjärta och kompetens visar vägen för pigg 102-åring
Med några av världens mest kända och respekterade bilmärken i sin portfölj och över 100 års erfarenhet av försäljning och service är Bilmånsson en av marknadens tyngsta aktörer. Efter uppstarten i Ystad, Sjöbo och Simrishamn är ambitionen att stärka den lokala närvaron – en målsättning som som bland annat ska uppnås genom medlemskapet i Nätverket Österlen.
– Vi vill komma närmare kunderna i Ystad och på Österlen och har en stark drivkraft att nätverka, säger försäljningscheferna Mikael Bergholts och Magnus Johansson.
Mer än ett sekel har förlöpt sedan Bilmånsson grundades av den då 23-årige lantbrukarsonen Jöns Månsson från Starrarp en dryg halvmil norr om Fränninge i Sjöbo kommun. Ursprungsorten 1922 var Hörby där störst fokus initialt låg på reparation av motorfordon, vilket efter några år kompletterades med försäljning av bilar. Idag har Bilmånsson 350 medarbetare, säljer över 6000 bilar om året och omsätter 3 miljarder.
Snabb expansion
Med tiden, och inte minst under 2000-talet, har företaget expanderat kraftigt och nya anläggningar har poppat upp runt om i Skåne där man i skrivande stund finns på totalt nio orter (en tionde öppnar i Hässleholm till hösten). En av de senast tillkomna anläggningarna finns på Metallgatan i Ystad, där Bilmånsson förutom bilförsäljning även hyser verkstäder med originalservice och personliga servicetekniker för Volvo, Renault, Dacia och Polestar.
Bilmånsson erbjuder också Hertz biluthyrning, skadecenter, däckverkstad och däckhotell, liksom såväl Tanka- som Tvätta-station.
Komplett bilägande
– Vi erbjuder ett komplett bilägande. Det handlar om mer än bara försäljningen av själva bilen. Kunden ska känna sig trygg och få en klar bild av kostnaderna. Därför paketerar vi finansiering, försäkring och serviceavtal och tittar på vad det kommer att kosta varje månad, säger Magnus Johansson som är försäljningschef för Renault och Dacia.
Kollegan Mikael Bergholts, som har motsvarande befattning i Volvo-delen av företaget, berättar om Bilmånssons högt ställda förväntningar på sig själva.
– Vår ambition är att ha Sveriges nöjdaste kunder. Det innebär bland annat att vi ska ha hög tillgänglighet och vara lätta att komma i kontakt med, säger Mikael.
Fina omdömen
Hjärta och kompetens är Bilmånssons uttalade ledord. Över 100 år i branschen ger förstås rejäl tyngd åt det senare ledet av detta motto, medan mjuka och till den personliga servicen relaterade värden ser till att hjärtat alltid finns med i mötet med kunderna. På företagets hemsida fastslås att ”kundernas förväntningar ska infrias så att vi alltid framstår som det bästa alternativet.” Att döma av de många fina vitsord som kunderna gett Bilmånsson på Google har Mikael och Magnus med kollegor lyckats väl i sina ambitioner. “Fantastisk bemötande”, “Service på toppnivå” och “Bästa verkstaden” är några av de omdömen som understryker att Bilmånsson har byggt upp ett starkt renommé hos kunderna.
Värnar om traditioner
På samma hemsida deklareraras även att ”personalen ska känna arbetsglädje och genom engagerat uppträdande värna om Bilmånssons traditioner.” Något som Mikael och Magnus menar säkerställs genom den transparens som genomsyrar hela företaget.
– Vår vd är oerhört mån om att informationen kommer ut till alla och detta är något vi upplever att personalen sätter ett stort värde på, vilket ökar deras engagemang, säger Mikael.
Magnus menar att företagets långa historia gör sitt till för att öka yrkesstoltheten hos medarbetarna. Göran Månsson, som är en av två nuvarande ägare, är tredje generationen i familjen som en gång grundade företaget.
– Även för kunderna betyder våra långa anor sannolikt en del. Det känns nog extra tryggt att köpa bil hos företag med en så lång historia, säger Magnus.
Återkommande kunder
Det är lätt att falla in i tron att bilförsäljning enbart handlar om själva hårdvaran, bilen. Många nya bilmärken satsar nästan uteslutande på digital försäljning, men för Bilmånsson är den fysiska närvaron också viktig.
– Här är både Renault och Volvo av tradition oerhört starka. Vi jobbar nära kunderna både i allt från servicepunkter och däckbyte, till bilvård och försäljning. Inte förrän vi säljer den andra bilen har vi lyckats fullt ut. Och faktum är att vi har många kunder som återkommer när det är dags för ny bil, säger Mikael.
Viktigt med nätverk
– När vi öppnade anläggningarna här nere kände vi snabbt att närheten till kunderna hade varit lite eftersatt tidigare, så där vill vi utvecklas och förbättra oss. Vi vill komma närmare Ystad och Österlen helt enkelt.
Ett viktigt led i nämnda strävan är det nytecknade medlemsskapet i Nätverket Österlen. Magnus och Mikael har ännu inte hunnit medverka på något frukostmöte men har goda förhoppningar om att få ett värdefullt utbyte med andra lokala företagare.
– För vår del handlar det inte så mycket om att sälja bilar, utan om att lära känna kunderna och förstås deras behov. Att nätverka och även åka ut och besöka kunder för att knyta nya och vårda befintliga kontakter är en utmaning vi tar oss an med tillförsikt, säger Magnus.
Ambitiöst klimatmål
Miljöaspekten är en beröringspunkt som är svår att undvika i en intervju med två bilförsäljare och är något som både Magnus och Mikael gärna pratar om. Trots ett ganska tufft utgångsläge är de positiva till framtiden och förutsättningarna för att nå de bränserelaterade klimatmålen.
– Från och med 2035 får nya bilar och skåpbilar som säljs inom EU inte producera några koldioxidutsläpp. Volvo ligger långt framme och tillhör de bilproducenter som ställer om snabbast. Faktum är att det interna målet är att uppnå noll i utsläpp redan 2030, säger Mikael som också lyfter fram kundperspektivet av den gröna omställningen.
Snabbare laddning
– Min uppfattning är att våra kunder anpassar sig snabbt till elektrifierade bilar. Här är vi noga med informationsbiten, för att eliminera rädslan för exempelvis batteriernas räckvidd.
Även Renault har en framskjuten position när det gäller elbilar och hybrider och är kända för sina moderna elbilar.
– Batterierna i bilarna är återvinningsbara upp till 95 procent och utvecklingen är verkligen spännande. Det var inte så många år sedan det betraktades som smått sensationellt att kunna köra över 20 mil på en laddning, nu är räckvidden mer än 60 mil. Vidare är det troligt att laddningstiden kommer att förkortas avsevärt de närmaste åren, säger Magnus.
Vi hälsar Bilmånsson hjärtligt välkommen till Nätverket Österlen, där man alltså blir ett av de äldsta företagen men samtidigt en av de yngsta medlemmarna …
Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: press@natverketosterlen.se
BILMÅNSSON
Adress: Metallgatan 1, Ystad.*
Telefon: 010-129 3000.
E-post: mikael.bergholts@bilmansson.se / magnus.johansson@bilmansson.se
Hemsida: www.bilmansson.se
*Förutom i Ystad finns Bilmånsson även i Sjöbo, Simrishamn, Lund, Kristianstad, Ängelholm, Hörby, Eslöv och Klippan. I höst tillkommer även Hässleholm.