Företag i Nätverket: Michelsens Bil
Sedan 2012 är Maria Adolfsson vd för Michelsens Bil i Tomelilla och Ystad.
Michelsens Bil – en bra affär i snart nio decennier
Vissa säger att det inte går att göra en bra bilaffär. Det är inte helt sant. Gösta Bremberg hette mannen som bevisade motsatsen redan för 70 år sedan. Det affärssinnet lever vidare än i dag hos Michelsens Bil i Tomelilla och Ystad.
Gösta Bremberg hade 1933 börjat sälja och reparera traktorer på den lokala marknaden i och kring Tomelilla. När andra världskriget var slut och människor i hela Europa fick nya förutsättningar till ett nytt liv öppnade sig också nya affärsmöjligheter.
Personbilen svarade för en av de här möjligheterna. Det såg även Gösta Bremberg.
1949 reste han från Tomelilla till Scania i Södertälje för att förhandla om kontrakt på försäljning av framför allt lastbilar. Men Scania var även svensk generalagent för Volkswagens då helt nya personbil. Gösta såg ”Bubblans” potential.
- Något egentligt kapital för att även ge sig in på personbilsmarknaden hade han inte, däremot ett väldokumenterat sinne för affärer. Det senare räckte för att han skulle få VW-kontraktet också, berättar Maria Adolfsson, som sedan 2012 är vd för Michelsens Bil.
Tre bilmärken på samma gata
Maria tar emot oss samtidigt som Michelsens invigningsöppnar sin nya VW-hall på Syrénvägen i Ystad för kunderna. Med den expansionen har man nu gott om plats för samtliga tre bilmärken på företagets personbilsmeny – Audi, Skoda och Volkswagen.
Till Ystad kom Michelsens 1973. Då hade verksamheten vid huvudanläggningen i Tomelilla växt så mycket att marknaden i Ystad kändes mogen att ge sig in på. Med det senaste halltillskottet i Ystad har företaget även fått möjlighet att öka sin satsning på transport- och servicefordon, som hittills framför allt hanterats i Tomelilla.
Michelsens finns både i Ystad och Tomelilla.
I Tomelilla startade Gösta Bremberg i en lokal på Norregatan. 1946 flyttade han verksamheten till Banmästaregatan. 1959 köpte Rolf Michelsen firman och 1966 flyttade det nu omdöpta företaget Michelsens Bil AB till sina nuvarande lokaler på Simrishamnsvägen. 2002 bildades Michelsens Lastbilar som ett renodlat Scania-bolag.
Var fjärde personbil från Michelsens
I dag har Michelsens ungefär 25 procent av personbilsmarknaden i Ystad och på Österlen. På transportsidan är marknadsandelen närmare 30 procent.
Starka varumärken säljer, men precis som alla andra på fordonsmarknaden upplever Michelsens effekterna av de stora omställningar som är på gång. Ska vi köra fossilt eller på el eller på något annat?
- Det är en spännande utveckling med många utmaningar, men i slutänden är det alltid kundens val som är avgörande. Därför måste vi se till att ligga i framkant på alla områden. Det kan vi göra eftersom vi arbetar med starka varumärken med stora utvecklingsresurser, säger Maria Adolfsson.
Röda mattan är utrullad för invigningen av den nya bilhallen i Ystad.
Kundernas val och inte minst ny lagstiftning är det som styr för närvarande. 2018 kom först det svenska bonus malus-systemet och dessutom EU-reglementet WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Från och med 2019 måste bilföretagen ange WLTP-värdena för bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp med mera under normal användning.
- Det gör att varje modell av samma bil kommer att få olika värden och därmed olika skattesats beroende på exempelvis motortyp och utrustning. Alla variationer påverkar körcykelns förbrukning och utsläpp, säger Maria Adolfsson.
Lagar och regler – och god kundvård
Nya sätt att köpa och äga bil hör också till utmaningarna i branschen. Kontantaffärer görs visserligen fortfarande, men numera i stark konkurrens med privat- eller företagsleasing, låneköp med insats eller restvärde samt varianter på alla de här formerna.
- En viktig slutsats av alla de här parametrarna är att kundkontakten är viktigare än någonsin. Kunderna vill ha besked både om effekterna av lagar och regler och om bästa lösningen för dem när det gäller att finansiera en affär, säger Maria Adolfsson.
Precis som andra bilhandlare i Ystad och på Österlen ser hon också effekterna av en god kundvård. Kunder kommer från andra delar av framför allt Skåne både för att köpa bil och lämna sina bilar på service.
- Jag tror att vi under många år har arbetat in ett gott rykte helt enkelt. Bra kundvård tar tid att etablera, säger Maria Adolfsson.
När bonus malus-systemet infördes 1 juli 2018 dök bilförsäljningen kraftigt både i riket som helhet och på Österlen. Men över hela året var minskningen något mindre här nere än i resten av landet. (Källa: Trafikanalys och SCB).
Text: Lars Fredell
Informationsansvarig Nätverket Österlen
lars.f@natverketosterlen.se
Michelsens Bil AB
Simrishamnsvägen 46, Tomelilla
Telefon: 0417-281 00
Syrenvägen 5-11, Ystad
Telefon: 0411-297 70
Hemsida: http://www.michelsensbil.se
E-post: info@michelsensbil.se