Företag i Nätverket: Ystads Teater
Från stålbad till stordåd
Ystads Teater lockar stora artister med liten ekonomi
För 25 år sedan var byggnaden nära förfall.
För 10 år sedan var ekonomin körd i botten.
Men nu, 2018, tar Ystads Teater emot 40 000 besökare om året och är en av landets vackraste och mest attraktiva teatrar.
Vi har träffat två av männen bakom förvandlingen …
Det är knappast någon överdrift att klistra etiketten ”Ystads kulturella hjärta” på den av stadsarkitekten Peter Boisen ritade och projekterade teatern. Invigd i februari 1894 har den i snart 125 år lockat nationellt och internationellt kända artister såväl som besökare från när och fjärran. Men det är inte så länge sedan som det, både bildligt och bokstavligt, knakade i fogarna på teatern.
Stor renovering
Ystads Teater har de senaste decennierna genomgått både ekonomiskt stålbad och en omfattande renovering. En av dem som såg till att teatern överlevde den förstnämnda krisen, för att ta det hela i fel kronologisk ordning, var nuvarande vd:n Thomas Lantz.
– Mot slutet av 2000-talet var den finansiella situationen hårt ansträngd. Då genomfördes en omfattande organisationsförändring som jag var med och skissade. Sedan, efter valet 2010, fick jag frågan om jag ville ta över som vd. Jag hade då varit ledig ett tag och kände att det var dags att börja jobba igen, dessutom hade jag vistats en hel del på teatern i samband med at jag jobbade med jazzfestivalen, säger Thomas Lantz, medan han bjuder på en liten rundvisning på Ystads Teater.
40 000 besökare
Det kulturhistoriska arvet sitter djupt i väggarna och det känns högst andaktsfullt att gå runt i den anrika teaterns innandömen. Vetskapen om att många prominenta gäster och välmeriterade scenprofiler har trampat samma mark, förstärker ytterligare intrycket om att Ystads Teater har varit och är en väldigt viktig plats för väldigt många.
– Vi tar emot 40 000 besökare varje år och arrangerar ett evenemang i genomsnitt varje tredje dag. Och då är inte skolföreställningarna inräknade. Det är imponerande siffror med tanke på vilken liten organisation vi har, säger Thomas Lantz.
2011 passerade teatern 30 000 besökare per år. Många trodde då att taket var nått men Lantz och hans kollegor har med hårt och målmedvetet arbete tagit verksamheten till ytterligare en nivå.
Bättre marknadsföring
– Framför allt har vi förbättrat marknadsföringen avsevärt sedan dess. Nu når vi ut på ett helt annat sätt och folk vet vad som händer på teatern.
Lantz menar att Ystads Teater med liten ekonomi spelar i en hög division, vilket inte understryks av det faktum att man faktiskt ibland får tacka nej till kända artister. Samarbetet med Krall Entertainment, som bland annat innebär att de kunnat knyta till sig stora namn som Niklas Strömstedt och Jessica Andersson, är ett exempel på Ystads Teaters höga status i branschen.
Om de senaste årens succéartade utveckling framstod som osannolik vid tiden för Lantz tillträde på posten som vd, var den närmast en utopi i början av 1990-talet. Byggnaden var då i uselt skick och i stort behov av renovering. En genomgripande sådan utfördes och en av dem som utförde det omfattande arbetet var scenmästaren Thomas Jönsson.
Började som snickare
– Jag började som snickare under renoveringsarbetet och har blivit kvar sedan dess. Det har varit en spännande resa, säger Thomas som började den här dagen med att ta ner skyltar från rondeller runt om i staden.
Som scenmästare har han det yttersta ansvaret för att allt på scenen fungerar, att rekvisitan kommer på rätt plats vid inlastningen och att de som ska uppträda känner sig bekväma och trygga på scenen. Utöver det är han ljustekniker samt ansvarig för både säkerheten och fastighetsskötseln.
– Det är mycket jobb och jag är sällan ledig någon längre tid men jag trivs väldigt bra. Framför allt har det varit roligt att få jobba med personal från olika länder. Den tekniska utvecklingen har förändrat mitt jobb, inte minst när det gäller ljussättningen.
Många minnen
Thomas och Thomas konsumerar en stor mängd kultur även privat och båda två har
förstås många trevliga minnen från sina år på teatern.
– Det allra största är nog när vi fick hit Shakespeare’s Globe för första gången (2014). De gjorde en världsturné under vilken de framförde Hamlet på en plats i varje land. Vi fick mycket uppmärksamhet i nationella medier, bland annat hela mittuppslaget i DN:s kulturbilaga, säger Thomas Lantz.
Att Shakespeare’s Globe sedan dess återvänt till ”brottsplatsen” ytterligare tre gånger är ännu ett kvitto på Ystads Teaters goda renommé.
– Mina starkaste minnen är från Ystadoperan där jag haft en stor roll med mycket kreativt arbete i hela processen, säger Thomas Jönsson som på frågan vilka artister han varit mest imponerad av gärna lyfter fram Thorsten Flinck.
– Thorsten är en oerhört stark och speciell karaktär och han visade omedelbart fullt förtroende för mig.
Begåvad och oberäknelig
Kollega Lantz tillägger med ett leende på läpparna att den där Flinck inte bara är en synnerligen begåvad person utan också väldigt oberäknelig …
– När Thorsten är inblandad kan vad som helst hända. Senast var han bara 10 minuter sen men gången innan var det nog en halvtimme. Och vid ett tillfälle ramlade hans musiker ner i orkesterdiket …
Rickard Söderberg, Lasse Berghagen och Babbsan är andra profiler som gjort avtryck hos Thomas och Thomas. Liksom sångerskan Nina Persson, mest känd som en av medlemmarna i det världsberömda bandet The Cardigans.
– Nina var först ut i vår serie ”Nära-konserter”. Vi ville ha just henne på premiären och så blev det också, säger Thomas Lantz med stolthet i rösten.
Hög belastning
Både Lantz och Jönsson ser ljust på teaterns framtid. Den höga belastningen på den lilla personalstyrkan är ett dilemma och drömmen är förstås att tilldelas en budget som står i proportion till den fantastiska PR som staden Ystad får genom teaterns verksamhet.
– Vårt uppdrag omfattar ju även fastighetsskötseln. Här kommer vi att behöva förbättra ventilationen samt avfukta en del altaner. När det gäller utbudet har jag en vision om att utöka musikalsidan så att vi arrangerar fyra föreställningar om året, säger Thomas Lantz.
Samarbetet med Nätverket Österlen fortsätter förstås också, trots att frukostträffarna innebär extra slitage på den redan hårt ansatta personalen.
– Jag tycker det är mycket trevligt att Nätverket förlägger sina möten hos oss och ni har fått hit många roliga och intressanta föreläsare genom åren. Percy Nilsson gjorde ett starkt intryck på mig liksom curlinglegenden Anette Norberg.
”Bildt skulle locka”
På frågan vilka som är herrarna Lantz och Jönssons drömföreläsare svarar den sistnämnde snabbt:
– Petter Stordalen! Det skulle vara fantastiskt att få lyssna på honom!
– Jag håller med, säger Thomas Lantz. Och det hade varit spännande att få hit den blivande kulturministern. Eller Carl Bildt. Han tror jag skulle kunna dra mycket folk och det hade varit intressant att höra honom berätta om hur det är att vara statsminister och om tiden som fredsmäklare i forna Jugoslavien.
Det återstår att se om Nätverket Österlen kan uppfylla herrarnas önskningar. En sak är i alla fall säker; som medlem i Skånes bästa affärsnätverk har du många minnesvärda morgnar att se fram emot i framtiden – på en av landets vackraste teatrar …
Text och foto: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se
YSTADS TEATER
Adress: Sjömansgatan 13.
Telefon: 0411-57 77 98 (09–15).
E-post: teatern@ystad.se
Hemsida: www.ystadsteater.se
Visste du att…?
… Ystad Teater kostade 142 000 kronor att bygga i slutet av 1800-talet. Hundra år senare renoverades den för 28 miljoner.
… stora scenen på Ystads Teater är försedd med fyra falluckor man kan göra entré genom eller hissa upp rekvisita med. Hissanordningarna påminner om utrustningen på ett segelfartyg och drivs med samma typ av teknik. Vilket i sin tur förklarar varför man inte får lov att vissla på teatern. Det betyder nämligen otur, precis som på sjön.
… takhöjden ovanför scenen är mäktiga 13 meter.
… det var teatern i tyska Leipzig som var förebild till Ystads Teater. Dess fasad var mycket lik Ystads. Tyvärr totalförstördes teatern i Leipzig under andra världskriget.