Företag i Nätverket: Österlens Kraft
Hämta kraften från Österlen
Smidighet, Målmedvetenhet, Initiativtänk, Laganda och Engagemang.
Fem ledord som gett Österlens Kraft tusentals nöjda kunder och ett för branschen unikt NKI-värde.
– Hos oss är det alltid nära till service och support, säger Lars Hörbo som är ansvarig för elförsäljningen på ett av Nätverket Österlens mest trogna medlemsföretag.
Det är inte bara konstnärer, artister, författare och andra kreativa yrkesmänniskor som söker kraften på Österlen.
Med hjälp av de i ingressen nämnda framgångsnycklarna har Österlens Kraft lockat miljö- och kvalitetsmedvetna kunder – som idag uppgår till ett antal av cirka 7500 – att ansluta sig till regionens enda lokala elhandelsföretag.
Skyhögt NKI
De flesta av dem är extremt nöjda med företagets tjänster, som förutom elnät och elhandel även omfattar kabel-tv, bredband och fjärrvärme. I en nyligen genomförd NKI-undersökning (NKI står för Nöjd Kund Index) som utfördes av ett externt företag, får Österlens Kraft ett imponerande resultat. Testet visar att 85% av kunderna tycker att företaget sköter sig bra, en siffra som får anses vara unik för branschen där genomsnittet ligger på 65% .
– Det är vi förstås mycket nöjda med. Jag tror att våra kunder uppskattar att beslutsvägarna är korta och att service och support aldrig är långt borta, säger Lars Hörbo och tar servicen kring kabel-tv och bredband som exempel. – Här gör Tony, Per-Åke och Tobbe ett fantastiskt jobb. Kan de inte lösa ett uppkommet problem per telefon så är de på plats inom tio minuter.
Kunden i fokus
Hög kundfokus genomsyrar hela verksamheten i företaget som allt sedan 1922 (i nuvarande namn och form sedan 1999) levererat el till och från Österlen. Österlens Kraft har tagit fram en egen folder som de kallar Klokbok och som fungerar som en sorts förhållningsbibel för de anställda vid företaget. I denna framgår bland mycket annat att Österlens Kraft alltid ska sätta kunden i centrum, alltid ska leverera rätt produkt och rätt tjänst i rätt tid och alltid ska hantera klagomål och reklamationer omedelbart.
Den sistnämnda policyn aktualiseras emellertid inte särskilt ofta. Missnöjda kunder är som sagt en raritet hos Österlens Kraft, som också ligger i framkant när det gäller investeringar för säker drift. Det miljöcertifierade företaget har ersatt nästan all elledning via luft med markkabel. Och värmeverket i Simrishamn drivs numera av tre flispannor som förser en stor del av Simrishamns tätort med värme och varmvatten.
Fossilfri uppvärming
Vidare är uppvärmningen 98% fossilfri och bygger på biobränsle.
– Våra kunder är kvalitetsmedvetna och sätter värde på vårt långsiktiga tänkande. Prismässigt ligger vi ofta bland de tio billigaste när det gäller elen, men vi har aldrig kampanjer utan försöker hålla ett stabilt och lågt pris, säger vd:n Göran Andersson som även lyfter fram det faktum att Österlens Kraft kan leverera helhetslösningar för fastighetsägare.
– Vid behov kan vi bygga om hela fastighetsnät och installera vårt fiberbredband som alltid levererar full kapacitet även om man tittar på tv samtidigt.
Ekonomisk förening
Österlens Kraft är en ekonomisk förening som ägs av medlemmarna på Österlen. Det finns ingen ägare utöver medlemmarna som ställer krav på avkastning. All vinst investeras i företaget och kommer därmed kunderna och regionen till nytta. Att värna om och gynna det lokala är något som ligger både Göran och Lars varmt om hjärtat.
– Vi är med och stöttar den lokala idrotten och kulturen både på föreningsnivå och när det arrangeras evenemang. Pengarna stannar på Österlen, säger Göran. Lars berättar att man nyligen skänkte reflexer till flyktingar i Simrishamn. Innan personen som framförde förfrågan ens hade hunnit lämna Österlens Kraft kontor var reflexerna beställda …
– Ett bra exempel på den snabba beslutsgången i företaget, ler Lars som tillsammans med Göran är en flitig besökare på Nätverket Österlens frukostmöten.
Kontakter genom Nätverket
Under ett antal år var Lars Hörbo dessutom kassör i Nätverket, en roll han fyllde med samma noggrannhet och engagemang som han nu sköter sitt uppdrag i Österlens Kraft.
– Vi har skapat många kontakter genom medlemskapet i Nätverket. Det är ju lättare att göra affärer med dem man har träffat och ätit frukost med innan, säger Lars och får nickande medhåll av sin kollega.
– Föreläsarna håller överlag mycket hög klass. Men jag sätter också ett stort värde vid att lyssna på era stipendiater, säger Göran.
Följer Filip
En av de tidigare talangerna i Team Nätverket Österlen, motocrosstjärnan Filip Bengtsson, följs för övrigt med extra stort intresse innanför väggarna på Österlens Kraft. Filips mamma Lotta är nämligen ansvarig för kundtjänst och ett av de vänliga ansikten som kunderna möter i receptionen eller i den chatfunktion som ger företagets utmärkta support ytterligare en dimension. Elhandel med ett SMILE alltså.
För kunden. Och för Österlen ...
Text och foto: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se
ÖSTERLENS KRAFT
Adress: Testgatan 3, 272 36, Simrishamn
Växel 0414-28560 (knappval)
E-post: info@osterlenskraft.se
Hemsida: www.osterlenskraft.se
Antal anställda (nov 2015): 17