Företag i Nätverket: Kiviks Musteri
130 år med hjärtat på Österlen
Den starka företagskulturen går i arv på Kiviks Musteri
Stränderna, rapsfälten, konstnärerna, maten, hantverkarna…
Österlen förknippas med mycket och många men inom näringslivet är regionens varumärke starkast länkat till ett livsmedelsföretag med anor från 1888.
– Österlen betyder mycket för Kiviks Musteri, och Kiviks Musteri betyder sannolikt en hel del för Österlen, säger det vd:n Thomas Jensen.
Det har gått 130 år sedan Henric Åkesson planterade de första äppleträden på den plats som skulle komma att bli Kiviks Musteri. Idag är Kiviks Musteri ett modernt och framgångsrikt livsmedelsföretag, tillika ett av Skånes mest populära besöksmål. Mycket har förstås hänt sedan 1888 men företaget – och dess framgångar – vilar fortfarande på samma värdegrunder, om än utvecklade och förädlade under de 130 år musteriet bedrivit sin verksamhet.
Lokal förankring
Detta och mycket annat pratar vi om när vi träffar ägaren Bengt Åkesson och vd:n Thomas Jensen en tidig vintermorgon i början av jubileumsåret 2018. Kiviks Musteri har just blivit medlemmar i Nätverket Österlen, vilket ytterligare understryker det faktum att företagsledningen värnar om bygden och är mycket mån om att behålla den lokala förankringen.
– Även om vi är en stor spelare och har de flesta av våra kunder i Stockholm, är det viktigt att ha kontakt med lokala företag. Därför känns det värdefullt att engagera oss i Nätverket Österlen, säger Bengt som för övrigt tecknat medlemskap i Nätverket även med Skepparps Vingård.
Fjärde generationen
Tillsammans med sin syster Kristina Levinsson driver han sedan 1999 Kiviks Musteri vidare som den fjärde generationen Åkesson. Familjeandan och den genom generation för generation nedärvda passionen för äpplen, mat och dryck genomsyrar hela verksamheten.
Det – och kärleken till Österlen …
– Vi har skapat en familjär företagskultur där det är naturligt både att värna om traditioner och att tänka i nya banor. Kärnvärdena är viktiga för oss, säger Bengt och får medhåll av Thomas Jensen.
Skänkte julklapp
– Österlen är viktigt för Kiviks Musteri, och Kiviks Musteri betyder sannolikt en hel del för Österlen också. Vår vision är att vi ska ta hand om bygden och det är inte bara något vi säger för att det låter bra. Ett konkret exempel är att vår personal skänkte halva sin julklapp till Scen Österlen, säger Thomas som jobbat i företaget sedan 1998.
Att Thomas blivit kvar så länge är ingen slump utan frukten, om ni ursäktar ordvitsen, av den fina företagskultur som råder hos Kiviks Musteri.
– Min tanke från början var att stanna ett eller två år och sedan gå vidare i karriären. Men jag trivs så oerhört bra här och det är till stor del ägarnas förtjänst, säger Thomas och nickar mot Bengt.
Tydliga visioner
Visionerna och värderingarna uttrycks tydligt även på Kiviks Musteris hemsida. Där går det bland annat att läsa följande:
Österlen är en fantastisk plats. Här mår man lite bättre och alla borde få uppleva den. Om folk inte kan ta sig hit så vill vi komma till dem – och ge känslan av hur det är här. Vårt engagemang utanför själva företaget, inom kultur, föreningsliv, miljö, turism och svensk livsmedelsindustri ska bidra till en levande plats. Detta är anledningen till att vi finns, oavsett var vi finns.
Kvalitet i fokus
Och Kiviks Musteri finns, numera, på väldigt många platser. Produkterna levereras till butiker över hela landet och nyckeln till det vinnande konceptet är förstås kvalitet.
– Den höga kvaliteten är kärnan och styrkan i vårt varumärke, i kombination med den lokala förankringen och vår trovärdiga historia som går ända tillbaka till 1888, säger Thomas medan Bengt visar upp några av Kiviks Musteris ”Premium Brands”.
Begreppet varumärke kan låta lite abstrakt och skapa distans mellan företag och kunder. I Kiviks Musteris fall är det snarare tvärtom.
– Hit kan du komma och handla och äta gott. Det är väldigt få varumärken som du kan åka och besöka på det här sättet. Många som kommer hit och hittar oss mitt bland äppleträden blir sedan ambassadörer för Kiviks Musteri.
Blickar utomlands
Trots att Kiviks Musteri har en relativt liten marknadsföringsbudget fortsätter man att växa på den svenska marknaden. Detta trots att marknaden som helhet krymper …
– Nu vill vi gärna etablera oss utomlands också. Det finns många nya marknader att erövra men även många utmaningar att ta sig an, säger Thomas och tar förändringarna i hur vi konsumerar livsmedel som exempel.
– Allt fler handlar sin mat utanför dagligvaruhandeln. Lågprisbutiker som Dollarstore och ÖB säljer livsmedel och dessutom blir det vanligare och vanligare att man handlar mat via internet. Men vi har en klar målbild och det är att vi ska vara Nordens ledande dryckesföretag med fokus på frukt och bär.
200 000 besökare
Han understryker att ledande inte är detsamma som största.
– Fokus ska ligga på kvalitet, inte kvantitet. Det ska vara naturligt och nyttigt. Och gott, givetvis.
Det råder ingen tvekan om att Kiviks Musteri gör mycket rätt. Och att företaget betyder väldigt mycket, för väldigt många. Musteriet tar emot omkring 200 000 besökare varje år och 200 familjer lever på företaget. Framgångarna syns förstås också i bokföringen. På blott tio år, mellan 1998 och 2008, ökade omsättningen från 175 till 275 miljoner kronor. Idag omsätter Kiviks Musteri hela 685 miljoner och målsättningen till 2021 är att passera 900 miljoner.
Det är som synes en tung aktör som Nätverket Österlen välkomnar in i gemenskapen. Och som alltså fyller 130 år 2018.
Hyllar grundaren
Exakt hur jubileet kommer att firas är inte klart, men det kommer att lanseras ett äppelträd vars egenskaper ska hylla grundaren Henric Åkesson.
– Platsen, historien och arvet – allt det är hjärtat i Kiviks Musteri och det ska föras vidare till nästa generation, säger Bengt vars son Lukas tillbringat mycket tid i lokalerna för att lära sig verksamheten från grunden.
Även Stinas son Carl jobbar i företaget och fler familjemedlemmar är på väg in.
– Lukas har ett knivskarpt sinne och det ska bli oerhört spännande att följa honom, säger Nätverkets driftschef Lasse Nilsson som suttit med under intervjun med Thomas och Bengt.
Äpplet faller som bekant inte långt från trädet. Kanske är det Lukas som ska ta stafettpinnen vidare in i den framtid som för både Kiviks Musteri och Nätverket Österlen ser synnerligen ljus ut …
Text: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se
KIVIKS MUSTERI AB
Kiviks Musteri AB verkar inom sina 3 affärsområden; Kiviks Musteri, Åkesson Vin och legotillverkning för andras varumärken. Kiviks Musteri ingår i koncernen Kivik Holding och har 140 personer anställda.
Adress: Karakåsvägen 45, 277 35 Kivik.
Telefon: 0414-719 00
E-post: info@kiviksmusteri.se
Hemsida: www.kiviksmusteri.se
Öppettider: Se hemsidan.
Mer om Kiviks Musteris historia kan du läsa här:
https://www.kiviksmusteri.se/sv/om-foeretaget/var-historia/