Företag i Nätverket: Ingelsta Kalkon
Ingelsta Kalkons vd Jörgen Svensson kan konstatera att marknaden för företagets produkter har en ständigt växande efterfrågan.
Kalkon - mycket mer än ”bara” en fågel
Säg kalkon och många tänker på ett invecklat sätt att göra en fin julmiddag. Men kalkon är så mycket mer än det.
- I vårt sortiment finns allt som behövs för att skapa ett helt julbord. Det är faktiskt bara sillen vi inte fixar, säger Jörgen Svensson, vd för Ingelsta Kalkon.
Så har företaget också haft 46 år på sig att utveckla sin produktion och sitt sortiment. Allt började med att makarna Lena och Leif Jönsson köpte gården Brukstorp utanför Smedstorp 1972. Leif hade växt upp på en bondgård och redan som ung börjat föda upp kalkoner.
Intresset växte efter gårdsköpet och efter drygt tio års utveckling från uppfödning av minikalkoner till en satsning på stora kalkoner grundades Ingelsta Kalkon AB 1984. Sedan dess har verksamheten fortsatt att växa i jämn takt. Numera hör företaget till Blentagruppen, där även Guldfågeln ingår, medan grundarna med ålderns rätt har dragit sig tillbaka.
Fem egna butiker
Ingelsta Kalkon har numera 175 anställda. Utöver huvudanläggningen utanför Smedstorp finns även ett slakteri i Simrishamn och dessutom fem egna butiker. Omsättningen ligger på drygt 300 miljoner kronor.
- Målet är att ha en årlig tillväxt på ett par, tre procent. I den takten kan vi utvecklas med bibehållna krav på hög produktkvalitet, nöjda kunder och engagerade medarbetare, säger Jörgen Svensson.
Ingelsta Kalkons huvudanläggning med slakteri, butik och restaurang finns ända sedan starten på 1970-talet i Brukstorp utanför Smedstorp. Butiken på Östermalm i Stockholm öppnades 1989.
Målsättningen räcker också gott och väl för att bevara företagets ledande ställning på marknaden för kalkonkött. Ingelsta Kalkon svarar för 90 procent av den svenska produktionen och ungefär 50 procent av marknaden när även importerat kalkonkött räknas in.
Slakt på dagen, transport på natten
En viktig milstolpe i företagets utveckling var öppnandet av den första butiken utanför Skåne. Redan 1989 slog grundarna upp dörrarna till butiken på Humlegårdsgatan i närheten av Stureplan i Stockholm.
- Makarna Jönsson hade noterat att många stockholmare handlade hos dem i gårdsbutiken under somrarna och tänkte att det borde finnas en marknad – inte minst på Östermalm - resten av året också. Så kom butiken till och den finns kvar på samma adress även i dag, berättar Jörgen Svensson.
På den tiden sköttes logistiken på sant småföretagarvis genom att Leif Jönsson först jobbade i slakteriet på dagen och sedan tog sin transportbil och körde till Stockholm på natten. Det hände till och med att han betjänade kunder i butiken direkt på morgonen.
Kalkon håller på att gå från att vara helgmat till att bli vardagsmat. Så är också utbudet av produkter numera väldigt omfattande.
Nu är transporterna mer rationella och de egna delikatessbutikerna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och förstås Smedstorp har egen fast personal. 40 av företagets medarbetare jobbar i butikerna.
Lansering i dagligvarubutiker
En annan viktig milstolpe var lanseringen av företagets kalkonprodukter i svenska dagligvarubutiker. Det skedde 1992. Med det steget växte självfallet också produktionen. I dag slaktas cirka 5 000 kalkontuppar varje vecka vid huvudanläggningen. Därtill kommer lika många hönor från slakteriet i Simrishamn.
Av alla dess fåglar görs sedan drygt 30 chark- och kallrökprodukter, 20 sorters pålägg, nästan lika många korvvarianter samt pajer och ett stort urval av frysta varor. För att göra måltiderna kompletta har restaurangen och butiken i Smedstorp – liksom butikerna på de andra orterna – ett fylligt sortiment av sallader, såser och drycker som passar till det vita fågelköttet.
- Intresset bland konsumenterna växer snabbt både för närproducerade matvaror och näringsriktiga produkter. Därför ser vi att vi har en väldigt ljus framtid framför oss, säger Jörgen Svensson.
- Utmaningen ligger i att hitta rätt i trenderna. Om vi gör det har vi många nya konsumenter att hämta in i takt med att kalkon alltmer går från att betraktas som helgmat till att bli vardagsmat.
Kalkon i hemkörda matkassar
En av de nya trenderna som Ingelsta Kalkon gett sig in i är hemleverans av sina varor. Det gör man genom att bland annat samarbeta med företaget Linas matkasse, som har kunder över hela landet och prioriterar svenska och närproducerade varor i sina matkassar.
- Det är ett bra sätt att sprida både produkter och recept på, säger Jörgen Svensson, och passar på att tipsa om deras egen hemsida med massor av läckra recept på kalkonrätter.
Ett av sätten att möta det växande intresset för kalkon som fest- och vardagsmat en omfattande receptsamling på Ingelsta kalkons hemsida.
På det lokala planet räknar han också med medlemskapet i Nätverket Österlen ska bidra till att stärka företagets varumärke.
- Vi är dels med för att bidra och dela med oss att det vi kan, dels för att få ta del av vad alla andra duktiga medlemsföretag kan. Men framför allt är vi med för att vi vill stötta lokala idrottsungdomar i deras elitsatsningar, säger Jörgen Svensson.
Text: Lars Fredell
Informationsansvarig Nätverket Österlen
lars.f@natverketosterlen.se
Ingelsta Kalkon AB
Brukstorp
273 94 Tomelilla
Telefon: 0414-285 00
E-post: info@ingelstakalkon.se
Hemsida: www.ingelstakalkon.se