Inför frukostmötet: Janne Björge
Janne Björge är marknadsstrategen som vet hur man bygger ett starkt varumärke inifrån. Den 22 mars är han gästföreläsare på Nätverkets första frukostmöte för året.
Konsten att ta resan med varumärket ända in i kaklet
Alla företag strävar efter att ge sina kunder upplevelser i världsklass och många tycker att de gör det. Kunderna är inte alltid lika övertygade.
Entreprenören och inspiratören Janne Björge vet hur man tar sin varumärkesresa ända in i kaklet. Den 22 mars är han gästföreläsare på Nätverket Österlens frukostmöte på Ystads Teater.
Numera vet alla som driver en verksamhet av något slag att varumärket inte är samma sak som skylten ovanför entrén. Den insikten är dock inte så väldigt gammal. Konsten att skapa, utveckla och vårda ett varumärke förfinas och förtydligas hela tiden. Inte minst av proffs på området som Janne Björge.
Han vet av egen erfarenhet hur en bra affär kan bli ännu bättre – och i kritiska lägen till och med överleva på en marknad där exempelvis konkurrensen håller på att slå ihjäl alla.
Liten byrå blev väldigt stor
Janne Björge har en bred bakgrund inom marknadsföring och varumärkesbyggande. Med den erfarenheten i bagaget grundade han 2004 tillsammans med tre medarbetare eventbyrån Nine Yards.
- Byrån gick bra och vi växte snabbt. Målsättningen att en bag-in-box med vin skulle räcka för hela byrån vid efterfesten på kickofferna sprack ganska snabbt. Men jag upptäckte också något annat, nämligen att det fanns flera hundra byråer som alla gjorde samma sak med allt sämre lönsamhet. Det var inte särskilt smart, konstaterar Janne.
Han beskriver det som att alla i eventbranschen simmade åt samma håll i ett rött hav med mördande konkurrens. Den här analysen och en bok med titeln Blue Ocean Strategy, skriven av två professorer vid European Institute of Business Administration, fick honom att tänka i nya banor.
Från det röda havet till den blå oceanen
I korthet går teorin om den blå oceanen ut på att skapa unika egenskaper och se till att omvärlden förknippar dem med det egna varumärket. Kafékedjan Starbucks är ett av många exempel på ett internationellt framgångsrikt och ”blått” varumärkesbyggande. Det fanns hur många likadana kaféer som helst. Starbucks såg till att de på så många positiva sätt som möjligt skilde sig från mängden.
Samma sak gjorde Janne Björge och hans medarbetare på Nine Yards. Byrån kunde erbjuda helt nya koncept till alltfler kunder både i Sverige och utomlands. När Janne sålde sin del i företaget 2017 hade de omsatt över 1,5 miljard. Byrån hade dessutom överskridit det blygsamma målet för antalet medarbetare fler gånger om och hade nu 55 kreativa medarbetare.
- Framgångarna kom inte utan ett pris. Jag var tämligen utsliten efter så många intensiva år av hundraprocentig satsning på företaget. Dels kände jag att jag behövde mer lugn och mer familjeliv, dels få möjlighet att skapa något helt nytt, berättar han.
En andra åsikt som gör skillnad
Utgångspunkten är nu liksom under alla åren med jobb runt om i hela världen bostaden vid sjön Tolken i Hökerum, en liten ort i Ulricehamns kommun i Västergötland. Här driver även hans hustru ett inredningsföretag. Trakten är dessutom känd från flera av Colin Nutleys filmer i landsbygdsmiljö.
Sedan två år tillbaka är orten också säte för Jannes nya företag, Second Opinion. I verksamheten ingår några av landets främsta auktoriteter inom varumärkesbyggande och trendanalys. Fabian Bengtsson från Siba och NetonNet, David Sandström från nätbanken Klarna samt Jessica W Sandberg med förflutet inom bland annat SOS Barnbyar är tre av dem.
- Vår affärsidé är att erbjuda företag som köper marknadsföringstjänster vägledning i deras beslut - helt enkelt ge dem en andra, kompletterande åsikt. Många företag och organisationer brottas med osäkerhet och beslutsvånda. Vi ställer upp med en bred kompetens och nya infallsvinklar som ska ge dem råg i ryggen och mod att jobba på ett framgångsrikt sätt med deras varumärken, säger Janne Björge.
Det starka varumärket finns
För så är det ju med varumärken. Ju starkare det är, desto bättre jobbar det åt avsändaren både i goda och tuffa tider.
Det gäller ”bara” att göra det lilla extra. Då kan man ta varumärket hela vägen in i kaklet. Eller som man kunde ha sagt på engelska the whole nine yards.
På frukostmötet i Ystad den 22 mars tar Janne Björge oss med på en resa med både utmaningar och nya tankar om det starka varumärket. Deltagare från däcksfirmor, banker, redovisningsbyråer, turist- och tjänsteföretag samt konsultfirmor lär få anledning att lyssna extra noga. Andra också.
Text: Lars Fredell, informationsansvarig
lars.f@natverketosterlen.se
JANNE BJÖRGE
Ålder: 52 år.
Yrke: Marknadsstrateg, entreprenör och föreläsare.
Hållplatser i karriären: Salomon Sports, Vagabond International, Meetmasters (vd), Nine Yards Brand Experience (grundare), Second Opinion (delägare). Ordförande i Marknadsföreningen i Göteborg.
Bor: Hökerum i Västergötland.
Utmärkelser: På prispallen i tävlingen Årets byrå fem gånger 2011-2017 samt European Event Award med mera.
Möt Team Nätverkets stipendiater
På frukostmötet i Ystad får du även träffa två av våra stipendiater. Friidrottaren Bimo Soenarso och Elin Nilsson, som är orienterare och en av teamets nya stipendiater, berättar för oss om sina uppladdningar och mål inför säsongen.