Bättre engagemang ökar lönsamheten
Nöjda medarbetare ger nöjda kunder – och skapar därmed bättre lönsamhet i företaget.
Det var kontentan av Elisabet Vinberg Hearns proffsiga framförande som präglades av interaktivitet och intressanta diskussioner.
Det var nog många som fick sig en nyttig tankeställare på Nätverket Österlens fjärde frukostmöte för året (det 26:e totalt sedan starten) där Elisabet Vinberg Hearn från Think Solutions pratade om vikten av positiv företagskultur och sambandet mellan nöjda medarbetare och god lönsamhet.
Kanske lämnade de morgonens begivenhet på Ystads teater med huvudet fullt av idéer om hur personalen på just deras företag kan må bättre och bli mer engagerade i sitt jobb.
Men innan Elisabet släpptes lös i teaterkaféet fick vi genom den traditionella presentationsrundan en del nyheter från det lokala närings- och idrottslivet.
På väg till Paraolympics
På den sistnämnda fronten gav Pernilla Svensson, förbundskapten för det svenska handikapplandslaget i skytte, en kort statusuppdatering inför Paraolympics i London dit hon flög senare under dagen. Pernilla lovade att göra allt för att försöka bräcka handbollslandslagets insats i OS där det som bekant blev ett bejublat silver.
Bengt Nilsson – vd för McDonalds i Ystad – berättade om höstens expansion med 40 nya sittplatser och uttökade öppettider, medan Lokaltidningens chef Peter Hansen tog tillfället i akt att presentera mediaföretagets nya satsning B2B – en business to business-tidning som lanseras i höst och som fokuserar just på Ystad och Österlen-regionen.
Vidare fick vi av Guidepoolens representant veta att en grupp från Tasmanien deltagit i en av företagets turer och att sällskapet var närmast besatt av en viss kriminalkomissarie …
Interaktivt samtal Så då till själva huvudakten. Under en knapp timme visade Elisabet Vinberg Hearn genom massor av intressanta exempel sambandet mellan företagskulturen och lönsamheten. Hon gav värdefulla råd kring hur man kan höja medarbetarnas engagemang på en arbetsplats, men såg också till att skapa en diskussion kring olika frågor i ämnet. |
Förslagen var många och innefattade bland annat vikten av att ledarna själva visar engagemang, att de kommunicerar sitt budskap på rätt sätt och att de uppmuntrar och premierar sina anställda på olika sätt.
Allas vår Nisse från CN Färgcenter såg för en stund ut att trassla in sig i obegriplig matematik men levererade ett tänkvärt svar på sin egen fråga hur –1 egentligen kan bli +18.
– Får du en missnöjd kund måste du skaffa 18 nöjda för att kompensera för den negativa information som sprids om företaget.
Har lyft flera jättar
Det är alltså oerhört viktigt att måna om varje kund och en viktig del av detta är att medarbetarna känner engagemang inför sitt uppdrag. Elisabet, som hjälpt stora företag som Vattenfall, IKEA, Skanska, och American Express att förbättra lönsamheten, listade ett antal olika nyckelfaktorer för att genom människor uppnå bättre lönsamhet.
– Först och främst måste grundläggande förutsättningar, som att personalen förses med rätt fysiska verktyg (till exempel att prestandan på datorn är tillräckligt hög), vara infriade. Sedan är det viktigt att medarbetaren förstår sin egen roll på arbetsplatsen i ett större perspektiv och att denne är medveten om vilka förväntningar som finns.
Att företagsledaren utnyttjar sin personalstyrka på effektivaste sätt är en annan viktig del i strävan efter en bättre företagskultur.
– Chefen bör utnyttja varje individs styrkor – att låta dem göra det de är bra på – istället för att fokusera på svagheter, säger Elisabet och fortsätter:
– Varje individ har ett behov av att bli sedd, hörd och förstådd. Lyckas chefen med detta brukar allt annat också falla på plats.
Bra släppa kontrollen
Känslan av att tillhöra ett väl fungerande team och möjlighet till kontinuerlig utveckling är andra viktiga element enligt Elisabet, som också uppmanar företagsledare att släppa kontrollen så mycket som möjligt och istället ge sin personal frihet i så hög utsträckning som möjligt.
Slutligen berörde Elisabet Vinberg Hearn metoden NLP som hon beskriver som en sorts verktygslåda för effektiv kommuniukation.
– Tio procent av alla konflikter beror på att åsikterna är delade, resten är en följd av fel tonläge och att parterna missförstår varandra …
Tänkvärt och intressant.
En etikett vi utan tvekan kan klistra även på årets sista föreläsare som gästar Nätverket Österlen den 28 september. Vem det blir får vi lov att återkomma till. Håll utkik på hemsidan efter mer information – vilket även gäller den stundande företagsgolfen som går av stapeln den 15 september. På hemsidan kan du också via deras bloggar följa våra stipendiaters karriärer. Trevlig läsning!
Text och foto: Konstantin Foussianis
kungnesta@yahoo.com
Tel: 0734-424837
Hör även intervjun med Elisabet på Radio Active genom att klicka på pilen här nedanför.
{audio}mpetre/elisabet-vinberg-hearn.mp3{/audio}
Fler bilder från frukostmötet hittar du här under.
Klicka på bilden för att se en större version och för att bläddra.