Det började med ett golfprojekt i Skåne – några år senare öppnar Nordic Travel dörren till en hel värld av resor och upplevelser. För alla. – Bokningssystemet vi använder är unikt, säger vd:n Mats Persson till Nätverket Österlen.
När Nordic Travel tilldelades uppdraget att marknadsföra skånsk golf utomlands var statusen på svensk golfturism låg och Sverige rankades faktiskt som ett U-land i sammanhanget. Idag ser situationen annorlunda ut. – Nu jobbar vi med hela golf-Sverige. Genom det unika bokningssystemet City Break kan man boka transport, boende, speltider och upplevelser. Det är en dynamisk paketering som öppnar gränser mellan regioner och mellan de olika delarna i turismsektorn, säger Mats Persson med befogad stolthet i rösten. Nordic Travel – som är ett dotterbolag till Ystads Resebyrå/Team Bornholm AB – fungerar i dag som en kommersiell partner för allt som rör turismindustrin i Norden. Paketresor, hotell, transport, evenemangsbiljetter ... you name it. Nordic Travel har allt. – Den nordiska marknaden är störst men även brittiska öarna, främst tack vare golfen, och Tyskland är intressanta områden för oss. Och i framtiden tror jag starkt på den asiatiska marknaden, säger Mats Persson vars passion för resor i allmänhet blir tydlig redan i ett tidigt skede av intervjun. Mats – som är son till den legendariske sportjournalisten Bertil ”Kitte” Persson – jobbade i unga år som reseledare på Bornholm under sommarloven, och har sedan blivit kvar inom resebranschen. Han är övertygad om att det kommer att finnas behov av resebyråer även i framtiden, trots trenden att fler och fler bokar sina resor på egen hand. – En del av vår verksamhet går ut på att göra svensk turism mer tillgänglig på nätet så vi är ju inte en traditionell resebyrå i den bemärkelsen. Men samtidigt tror jag att det alltid kommer att finnas dem som prioriterar tryggheten i att boka hos en resebyrå som bland annat garanterar ersättning om exempelvis ett flygbolag går i konkurs, säger Mats.
Bra teknik, kompetent personal och en väl fungerande administration är viktiga förutsättningar för att resebyråer ska kunna konkurrera även i framtiden, menar Mats som dock tror att våra resvanor kommer att förändras i framtiden.
– Framför allt tror jag att de kortare resorna blir mer och mer attraktiva. Fler och fler kommer dessutom att bestämma sig sent och ska vi kunna norpa de kunderna är tillgängligheten a och o. Själv reser han både ofta och gärna. Allra helst till storstäder i Europa. – Jag älskar Wien, Budapest och Prag men favoriten är nog Palma. Hela Mallorca är fantastiskt med sin rika kultur och vackra natur. |
|
Ön har fått ett oerhört uppsving och gjort sig av med grisfeststämpeln, det är imponerande. Jersey och Grönland är ännu oupptäckta destinationer som står högt upp på prioriteringslistan för Mats Persson – som för övrigt har höga förväntningar på medlemskapet i Nätverket Österlen.
– Vi har ju inte varit med så länge men jag tror och hoppas att vi genom nätverket kan förmedla vårt budskap och samtidigt få tillbaka det som behövs för att göra regionen mer attraktiv för besökare. Frukostmötena blir extra spännande med de intressanta föreläsare Nätverket anlitar.
Mats egen favoritföreläsare för framtiden kommer även han från resebranschen. – Det skulle vara kul att få lyssna på Per G. Braathens (ordförande i flygkoncernen Braathens Aviation) och ta del av hans erfarenhet. När det gäller Österlens förmåga att attrahera turister är Mats Persson försiktigt optimistiskt. – Ystad/Österlen har fantastiska förutsättningar att skaffa sig en bra position och varumärket är redan mycket starkt. Men det gäller att haka fast vid det nav som finns i väster med Köpenhamn som knutpunkt.
Österlen är fortfarande relativt okänt utomlands. Däremot känner alla till Köpenhamn och det gäller att dra fördel av den danska huvudstadens attraktionskraft, menar Mats Persson. – 2012 kommer tåget att gå för Skånes turismsatsning. Det är mycket viktigt för Ystad/Österlen att hänga med.
Således jobbar Tourism in Skåne, med stöd av bland annat Nordic Travel, med att knyta ihop de olika delarna i turistsektorn och få fler näringsidkare i Skåne att ansluta sig till det gemensamma bokningssystemet. – Här måste informationsutbytet bli bättre. Ta restaurangerna som exempel. Står man i Skillinge och är hungrig ska man med några snabba knapptryckningar kunna få reda på om Hamnkrogen är öppen. Det handlar om samverkan och gränsöverskridande, säger Mats och kastar en blick genom kontorsfönstret, ut mot hamnen och havet.
Någon har sagt att ”världen är en bok och den som inte reser läser bara en sida”. Med resebyrån Nordic Travels hjälp är det lättare att komma till sista sidan ...
|