Medlemmar

Företag i Nätverket: Mårtenssons Skylt & Biltext

fmgr-01.jpg
Fredrik Mårtenssons farfar startade företaget för 50 år sedan – nu drivs det med helt nya tekniska lösningar.

Här folieras Österlens firmabilar

Färgstarkt familjeföretag med 50 år i branschen

De syns dagligen på våra gator och vägar – hantverkarbilar, budbilar och lastbilar. Alla med färgstarka eller uppseendeväckande sidor, fronter och akterpartier. I många fall kan du räkna med att dekorerna är gjorda i Ystad, närmare bestämt hos Mårtenssons Skylt & Biltext på Stuvaregatan.

Företaget startades redan 1967 och är nu inne på tredje generationens familjeägande. Fredrik Mårtensson berättar hur det gick till när hans farfar och företagets grundare satte varumärken och andra symboler på firmafordonen i stan.

- På den tiden målade han dekorerna direkt på bilplåten. Så småningom kom tunna plastliknande material som klistrades på bilarna och sedan skar man ut logotyper och texter med kniv. Det var inte en särskilt skonsam metod med tanke på bilens andrahandsvärde, säger Fredrik.

Små och stora skrivare
Numera ser processen helt annorlunda ut. Dekorerna körs fram i stora skrivare. Hos Mårtenssons finns printrar i flera olika storlekar för alla typer av format.

- Det är inte bara tekniken som skiljer dagens bildekorer från hur det var för 50 år sedan. Formaten är genomgående mycket större nu och med den moderna, ständigt utvecklade tekniken får vi nya möjligheter hela tiden, säger Fredrik Mårtensson.

fmgr-02.jpg
Lars Rosensköld lägger sista handen vid en helfoliering av en av 40 fordon till en kund i Danmark.

Med stora format menar han en typ av strajpning som kommit starkt på senare år – nämligen när man klär in hela fordonet med färgad folie. Den typen av beställningar kommer vanligen från företag som ska ha flera fordon med exakt samma grundfärg och övrig dekor.

- Just nu håller vi på med en stor beställning till ett danskt företag som har en egen, grön färg som sin signatur. I det jobbet folierar vi hela fordonet, vilket tar upp till en vecka per bil. Ordern omfattar 40 skåpbilar, berättar Fredrik.

Alla karossmått finns på internet
Uppdrag av den typen innebär att printrarna jobbar timme efter timme med att skriva ut färgfolier, ibland till flera olika typer av fordon och bilmärken. Ett tak i form av en utskrift, ett par dörrar på en annan och så vidare. Men det är inte heller något problem med dagens teknik och information tillgänglig på internet.

- Måtten till alla karossdelar för alla bilmärken och modeller finns tillgängliga på internet för oss som jobbar i den här branschen. Vi har ett abonnemang som gör att vi kan ladda ner alla förlagor vi behöver när det kommer en ny modell på marknaden, säger Fredrik.

Att foliera en hel bil har fler fördelar än att uttrycka ett varumärkes speciella färger. Folien skyddar också bilens originalfärg.

- De flesta av de bilar vi helfolierar är från början helt vita. Ett företag som leasar sina firmabilar på låt säga tre år kan på det sättet lämna tillbaka fordonen med den ursprungliga lacken i praktiskt taget nyskick när folien tagits bort, säger Fredrik.

Certifierade montörer
Fräck teknik är dock inte allt. Fredrik och hans tre anställda montörer har både lång erfarenhet och certifieringar när det gäller foliering och andra dekorarbeten. Det är sådant som skiljer proffsen från dem i branschen som kanske inte är lika yrkesskickliga.

fmgr-03.jpg
Inga skarvar får synas. Patrick Jespersen ser till att bilens vita grundfärg döljs ordentligt bakom fönsterlisten.

95 procent av kunderna är företag, resten är privatkunder. De senare efterfrågar inte så mycket dekorer utan mest solfilmer på bilens fönsterrutor. Dessutom erbjuder man en hel rad produkter utanför bilmarknaden, exempelvis skyltar, rollups, banners och väskdekorer.

Det mesta udda de gjort? Montering av logo i botten av en pool – vid tillfället tom på vatten.

Självklart är firmans egna bilar snyggt och prydligt strajpade med företagets namn och logotyp. Men så mycket mer reklam gör inte Fredrik.

- Jag är inte mycket för att lägga pengar på exempelvis internetreklam, som många andra företag kanske gör. Då lägger jag hellre en slant på Nätverket Österlen som i sin tur gör en bra insats för idrottsungdomarna.

Text och foto: Lars Fredell, informationsansvarig Nätverket Österlen

Mårtenssons Skylt & Biltext / AB Fmgraphics
Stuvaregatan 4, 271 55 Ystad
Telefon: 0411-790 88
E-post: info@fmgr.se
Hemsida: www.fmgr.se

fmgr-logo.jpg

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar