header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Ystad Saltsjöbad

Ystad Saltsjöbad
Saltan sporras av framgångens sötma
Målsättningen är att vara ett internationellt topphotell 2016

Det är redan ett av Sveriges allra främsta hotell, över vilket det haglar priser och nomineringar och där det nyligen invigts en ny hypermodern SPA-avdelning.
Om ”Saltans” vd Anders Nilsson nöjer sig med det?
– 2016 ska Ystads Saltsjöbad vara ett internationellt erkänt destinationshotell, säger han i en intervju för Nätverket Österlen.
Snöflingor stora som enkronor yr omkring i frekventa virvelvindar, temperaturen visar minus 12 och den iskalla nordostvinden biter obarmhärtigt på kroppens alla delar när den i våg efter våg attackerar allt som står i dess väg.
Vintern har kopplat ett stadigt grepp om den sydostskånska delen av landet och längs strandpromenaden utanför Ystads Saltsjöbad syns inte en själ så långt ögat når.
Det är svårt att det innanför samma hotells väggar går att finna värme både för kropp och själ – i en  miljö vars ljud och dofter påminner om en tropisk regnskog.
Njut av turkisk tvagning eller låt dig svepas in av en marockansk lerinpackning. Unna dig en djuprengörande ansiktsmask eller ett välgörande fotbad. Genomgå antistressbehandling eller investera i en högklassig tandblekning. På en av Sveriges mest exotiska och moderna spaanläggningar alla katergorier finns något för alla.  

När den nya SPA-sektionen The Creek öppnade i somras försåg Saltan sitt hotell med en ny dimension samtidigt som man gav sitt eget varumärke ytterligare en boost.

– Vi har fått oerhört fina vitsord och mycket exponering i pressen och vi har sålt 30% mer än vi hade räknat med under hösten.
Så visst har The Creek betytt oerhört mycket både rent försäljningsmässigt och för varumärket i allmänhet, säger Anders Nilsson som är vd på Ystads Saltsjöbad.

Saltan har de senaste åren intagit och befäst en position som ett av Sveriges högt ansedda SPA- och konferenshotell.

Samtidigt som den lokala charmen med närheten till havet tillvaratagits har man framhävt sina fantastiska faciliteter. Miljön har ljusats upp och moderniserats såväl SPA som konferensavdelningen har byggts ut, medan den stora utomhusterrassen har utvecklats till en härlig plats att sommartid njuta av sol och havsbris..
the-creek

Förra året utsåg magasinet Amelia Saltan till landets bästa SPA-hotell och i år har priserna fortsatt att regna över Anders Nilsson och hans medarbetare; bästa svenska Luxury Business Hotel av World Luxury Hotel Awards, Årets företagare i Ystads kommun, Årets företagare i Skåne, tvåa i Årets företagare i Sverige samt finalist i kategorin Årets comeback på Trip Awards, är utmärkelser och nomineringar som vittnar om hotellets höga status.
– Jag tror att vi har ett fokus där vi försöker se allt utifrån gästens perspektiv. Vi försöker hela tiden bygga upplevelser som gör kunden både glad och överraskad och skapar ett allmänt välmående hos denne, säger Anders Nilsson i ett försök att klä framgångsreceptet i ord.
Tro nu emellertid inte att Anders och kompani slår sig till ro och nöjer sig med det man redan uppnått.
Tvärtom.

Om det nu överhuvudtaget existerat någon mättnadskänsla efter invigningen av The Creek så är den borta för länge sedan.
– Det är alltid kul med utmärkelser som en bekräftelse på att man är på rätt väg. Samtidigt så vet vi att det är gästerna som är viktigast, både dem som är här just nu och dem som vi pratar med i telefon. Saker som har hänt är redan historia och det gäller att blicka framåt och sträva efter fortsatt utveckling, säger Anders Nilsson.
”Going for Olympics 2016” är arbetsnamnet för den vision Ystads Saltsjöbad jobbar efter. Anders förklarar:
– 2016 ska vi vara ett internationellt erkänt destinationshotell. Vägen dit kommer att innebära allt från att vi ska bli mer intressanta på den internationella marknaden till utbildning för personalen och omfattande om- och tillbyggnationer.
Den sistnämnda kategorin omfattar bland annat en totalrenovering och nytt koncept för restaurangdelen, ett projekt som kommer att sjösättas redan under 2013.
– Vi ska också bygga om vissa korridorer och uppgradera ett 40-tal rum, med mera. Så även 2013 blir ett kul och händelserikt år med bygghjälmen på.

Ambitionen är att det alltid ska finnas en borrmaskin igång i huset men att det så klart inte får störa gästen, säger Anders Nilsson, som för övrigt är en av de flitigast närvarande företagarna på de frukostmöten som arrangeras av Nätverket Österlen.
Vars koncept Saltans vd mer än gärna beskriver med hyllningsord.  
– Jag är faktiskt helt såld på hela Nätverket Österlens koncept! Att satsa på den lokala ungdomsidrotten är ett mycket bra syfte och jag tycker att kvaliteten på mötena rent generellt bara blir bättre och bättre. Hatten av!
Anders har många tips på framtida föreläsare, bland annat skulle han vilja få Karolinska Institutets doktor Hans Rosling till Ystads teater.
– Han är en av världens bästa föreläsare och har faktiskt sommarhus i Svarte i sitt sommarhus. Rosling åker runt i hela världen och visar för politiker, ekonomer och vanligt folk hur världen mår rent hälsomässigt. Jag har haft honom på Tillväxtdagen i Ystad för många år sedan och han håller världsklass! Statsministern och utbildningsministern (som jag gick Krigshögskola tillsammans med) vore inte heller fel.
– Eller varför inte munken som bor granne med nunnorna på Marievall för att ta ett lokalt exempel? Det skulle till exempel vara intressant att höra honom berätta hur det är att vara ensam munk och varför han gjorde det valet när han var ung.
Om några år lär vi få höra Anders Nilsson själv föreläsa om hur han gjorde Saltan till ett hotell av internationell toppstandard. Så passa på att redan nu ta del av den värld av välmående han varit med och skapat innanför de där för tillfället så vindpiskade fasaderna ...

Text: Konstantin Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
E-post: resereportern@gmail.com
 
anders-nilsson-ysb
Anders NIlsson - VD Ystad Saltsjöbad
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar