header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Mäklarhuset

Mäklarhuset i Simrishamn
Det är dags för den fjärde delen i artikelserien om Nätverket Österlens medlemmar. Den här gången är turen kommen till Mäklarhuset i Simrishamn som just nu upplever bråda dagar – men också en tid av spännande förändring …
Mäklarhuset är bostads-kundernas favorit
Årets mäklarhus 2005. Årets mäklare i Sverige 2006. Nöjdast kunder 2008, 2009 och 2010. Utmärkelserna haglar över Mäklarhuset och på kontoret i Simrishamn är man inte överraskade.
– Vi ger kunden stöd igenom hela processen och följer upp alla affärer på ett effektivt sätt, säger Kristina Bertilsson som driver Mäklarhuset Österlen
.

Det är i början av augusti och därmed också inledningen av årets mest intensiva försäljningsperiod för en av Nätverkets Österlens allra första medlemmar.
Mäklarhuset Österlen grundades av Kristina Bertilsson med kollega 2002 och det är också hon som möter upp den här soliga morgonen.  Leendet är vänligt, rösten ivrig.
– Det här är vår bästa tid på året. Troligen beror det på att många av våra kunder kommer utifrån – Göteborg, Stockholm, Lund… De har kanske varit här under sommaren och blivit förtjusta i trakten. Sedan sätter de sig ner och letar efter objekt,
säger Kristina som alltså är ensam delägare (hon köpte ut sin kollega för två år sedan) i det aktiebolag som står bakom totalt mer än 140 olika kontor i Sverige, från Luleå i norr till Ystad i söder.
På mäklarbyrån vid Stortorget i Simrishamn har hon sällskap av assisten Sara Ekblom och den i våras anställda mäklaren Helena Hallgren. Tillsammans har de byggt upp ett starkt varumärke i regionen och Kristina är hela tiden noga med att betona sina kollegors betydelse för framgångarna.
– Vi är ett starkt team som jobbar nära varandra. Och vi har väldigt roligt tillsammans, säger Kristina.
Kristina Bertilsson - Mäklarhuset i Simrishamn

Lång erfarenhet

Själv har hon varit mäklare i över 24 år, efter att dessförinnan ha jobbat på bank. Hon känner sig trygg med sin långa erfarenhet och hoppas att detta ska smitta av sig på kunderna.
– Det är förstås relevant med kunskap om marknaden och att lyssna på kunderna. Men viktigast av allt är att vara ärlig! Kunden måste kunna lita på en mäklare, säger Kristina och för oss därmed in på ett ämne som varit på tapeten en hel del i takt med stigande bopriser och den ökade konkurrensen i branschen, nämligen att bostadsmäklarnas förtroende i allmänhet inte är särskilt högt.
– Så är det även om jag tror att det håller på att förändras. Bilden många har av oss är att vi är oärliga personer som jobbar lite och tjänar mycket. Men det är inget lätt jobb och det är verkligen inget nio till fem-jobb. Vi jobbar kvällar och helger och det händer att jag ringer upp kunder på julafton för att informera om bud eller annat.
En vanlig kritik mot mäklare, i synnerhet i storstäderna, är att de sätter så kallade lockpriser, långt under bostadens verkliga marknadsvärde.
– Det där sysslar vi inte med, säger Kristina bestämt och fortsätter:
– Vem vinner på att sätta lockpriser? Ingen! Det blir bara badwill. Priset ska vara så marknadsmässigt som möjligt. Självklart kan det bli lite fel åt ena eller andra hållet ibland, men utgångspunkten är ju att både säljare och köpare ska bli nöjda.

Kunden har alltid rätt?
Ibland är det kunden själv som ställer till det.
Som den gången Kristina och hennes kollegor trodde att de hade sålt ett hus till ett par i Stockholm. Besiktningen var avklarad och kontraktet underskrivet. Men handpenningen uteblev.
– Vi ringde och tryckte på men förstod snabbt att något var fel. Mannen hade påstått att han hade alla sina pengar utomlands men det visade sig snart att han hade sol- och vårat både oss och sin sambo. Han hade inte ett öre!
Mannen blev snart vräkt från sin bostad i Stockholm och gick i kloster någonstans i mellersta Sverige. Kristina skrattar vid minnet men för säljaren uppstod förstås komplikationer.
– Kontraktet var ju påskrivet och säljaren därmed bunden av det. Men som tur var lyckades abboten på klostret förmå mannen att återkalla sitt bud. Annars hade affären dragit ut på tiden.
Lyckligtvis är händelser som den ovan nämnda inte precis vardagsmat för tjejerna på Mäklarhuset. Just tvåvägsrollen – som företrädare för båda parter – är dock det Kristina Bertilsson tycker är det svåraste i mäklaryrket.

Det bästa med yrket
På frågan vad som är det bästa behöver hon inte fundera länge.
– När säljare och köpare funnit varandra och nyckeln överlämnas. Då är alla förhoppningsvis nöjda och glada och vi har gjort vårt jobb på ett bra sätt.
Som framgår av ingressen händer detta särskilt ofta för just Mäklarhuset. Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är Mäklarhuset den mäklare som tre år i följd har haft flest nöjda kunder.
Ett strålande betyg förstås men tro inte att man slår sig till ro för det. I dagarna lanserar företaget en ny profil och hemsida – inklusive kundportalen Housebook som kan bli mäklarbranschens motsvarighet till Facebook!
– Grundtanken med Housebook är att de som går i hustankar ska få inspiration inför köpet. Sajtens besökare ska också kunna interagera med varandra genom att utbyta erfarenheter och kunskaper, avslöjar Kristina Bertilsson.
Kristina Bertlsson är en flitig deltagare hos Nätverket Österlen på bl a  frukost-mötena.
–Det är stimulerande att träffa andra företagare under lättsamma former och jag gillar att föreläsarna skiljer sig ganska mycket åt i karaktär och stil. Och så är golftävlingen ett trevligt inslag, säger Kristina som hävdar att hon utövar sporten hellre än bra.
Något man bevisligen inte kan påstå om hennes arbete med Mäklarhuset Österlen.
Så många nöjda kunder kan ju knappast ha fel…

Text och foto:
Konstantin Foussianis
kungnesta@yahoo.com
Tel: 0734-424837

FAKTA OM MÄKLARHUSET:
Antal kontor i Sverige: Drygt 140, från Luleå i norr till Ystad i söder. Huvudkontoret ligger i Göteborg.
Medarbetare totalt: Cirka 400 (av vilka ungefär 300 är mäklare).
Omsättning (kontoret i Simrishamn): 3-4 miljoner per år.
Sålda objekt 2010 (kontoret i Simrishamn): 68.
Antal anställda (kontoret i Simrishamn): 3.
 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar