header20170419.jpg

Frukostmöte: Lars Axelsson

DSC_0937_454.jpg

Näthatet i fokus på sista frukostmötet

– Din hora! Ditt äckel! Fy fan vilken vidrig människa du är! Jag vill inte att du ska finnas överhuvudtaget!
Så inledde Telias marknadsdirektör Lars Axelsson sitt framförande hos Nätverket Österlen på Ystads Teater.
Om han var på dåligt humör?
Inte alls …

Det var en av näringslivets verkliga höjdare som gästade teatern vid årets sista frukostmöte i Nätverkets regi och vi återkommer förstås till hans milt uttryckt oortodoxa inledningsmonolog. Annars var mycket sig likt denna morgon då Ystad – som så ofta när det vankas frukostmöte – bjöd på strålande solsken från den klara hösthimlen.

3 X 180 sekunder
Efter att en Stefan Svensson i bästa form satt bollen i rullning fick alla de på frukost såväl som affärer hungriga företagarna, kort presentera sig för varandra. Lite längre tid i rampljuset gavs de tre medlemmar – Ocab, Plåt på Österlen och Malva Blommor – som bokat in sig för ”180 sekunder”, Nätverket Österlens koncept för individuella företagspresentationer. Vi fick även träffa Team Nätverkets sprinterfantom Bimo Soenarso som gav en utförlig rapport från året som varit och kommande mål och utmaningar.

Skadad i år
– Jag har varit väldigt skadedrabbad i år och inte kunnat tävla så mycket. Även om det varit tufft så har skadeperioden fört något gott med sig också. Jag har tvingats träna hårt och bygga upp min kropp, istället för att som tidigare lita mycket på min talang, säger Bimo som i vinter hoppas kunna tävla kontinuerligt och utan att känna rädsla för att slå upp skadan.
Bimo har tränat friidrott sedan han var 10 år och pokalskåpet är redan smockfullt. 340 priser, de flesta av dem medaljer av ädlaste valör, har 16-åringen samlat på sig hittills i karriären.

Höga mål
Den musikaliskt begåvade jättetalangen har ett långsiktigt mål som härligt nog är på behörigt avstånd från allt vad jantelagen heter.
– Jag vill bli bäst i Sverige och jag vill vinna alla tävlingar jag ställer upp i. Men det gäller att ta det steg för steg. Nästa år siktar jag på att komma med i landslaget till Finnkampen, säger Bimo som själv bor och tränar i Malmö men tävlar för en klubb i Örebro – och har en tränare som är stationerad i Stockholm …
– Det låter kanske rörigt men för mig funkar det bra. Tack vare flytten till Malmö (Bimo bodde tidigare i Ystad) får jag mer tid till träningen. Det är det viktigaste.

Stort engagemang
Något överskott på tid finns garanterat inte hos nätverksepilogens huvudperson Lars Axelsson. En tjänst som marknadsdirektör på Telia torde inte ge särskilt mycket utrymme för andra uppdrag men när det gäller ”Laxen” – som han kallas – är effektivitet en dygd. Förutom ovan nämnda position på ett av Sveriges största företag, är Axelsson engagerad i en rad andra projekt, bland annat hos Rädda Barnen och Berghs Reklamskola.
– Vissa undrar hur jag hinner med allt och det gör väl jag också ibland. Men det handlar om att göra saker som ligger nära hjärtat, säger Lars Axelsson vars första 10 sekunder på scenen var ett effektfullt stilgrip som få hade väntat sig.

Utbrett näthat
– Din hora! Ditt äckel! Fy fan vilken vidrig människa du är! Jag vill inte att du ska finnas överhuvudtaget! hävde Axelsson ur sig varpå många frågande anletsuttryck uppenbarade sig i den anrika teatersalongen.
Det handlade förstås inte om personliga motsättningar gentemot någon i publiken utan om exempel på det näthat som många ungdomar utsätts för genom sociala medier.
– En tredje del av alla tjejer och en fjärdedel av killarna får utstå sexuella trakasserier genom sociala medier och 60 000 barn blir mobbade. 5000 av dem funderar på att ta sitt eget liv …

Viktig kampanj
Dessa fruktansvärda siffror var utgångspunkten för Telias stora kampanj #HATA HAT, inom vilken företaget visat ett enorm handlingskraft i arbetet mot de sociala mediernas mörka baksida. I kampanjen erbjuds alla kunder fri surf i sociala medier på ett villkor; hen måste uppträda schysst. Kampanjen lanserades först internt till de 7000 anställda inom Telia, men fick väldigt snabbt vingar.
– Vi är stora och då är det också viktigt att vi är snälla. Tyvärr är det inte alla som tänker så. Det är till exempel ytterst bekymmersamt när Donald Trump kallar sin politiska huvudmotståndare (Hillary Clinton) för hora. Sådant förstärker givetvis den pågående, negativa normförändringen, säger Lars Axelsson som imponerades både av uppslutningen och stämningen på frukostmötet.

Imponerad av Nätverket
– Att nätverka är det som har betytt allra mest i min karriär. Min fru har alltid frågat sig hur jag orkar vara med i alla sammanhang, men för mig har det varit livsviktigt och energigivande. Jag har samlat på mig många fantastiska kontakter, och dessa i sin tur har öppnat massor av dörrar och möjligheter. Och här i Nätverket Österlen verkar det finnas ett oerhört engagemang och en stark vilja att hjälpa varandra. Det var jättekul att komma hit!
Som ”lök på laxen” – om ni ursäktar den till Axelssons smeknamn relaterade ordvitsen – levererade Telias marknadsdirektör ett halvt löfte om att återvända till ”brottsplatsen” när det vankas frukostmöte i Nätverket nästa gång, nämligen på Skärtorsdagen 2018.

Innan dess ska vi emellertid ro nätverksåret 2017 i hamn. Det gör vi traditionsenligt med den populära Gåsamiddagen på Restaurang Lite Mer den 20 oktober. Mer information om den begivenheten kommer inom kort. Glöm inte heller att hålla koll på oss i sociala medier så att du är uppdaterad om allt som händer i Skånes mest attraktiva företagsnätverk.

Text: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se

Foto: Hanseric Jonsgården

 

Fler bilder från frukostmötet hittar du här under. 
Klicka på bilden för att se en större version och för att bläddra.

 

FRUKOSTMÖTEN

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar