header20170419.jpg

Inför frukostmötet: Lars Axelsson

lars-axelsson-toppbild.jpg

Telia-höjdare avslutar nätverksåret

Varumärken, kommunikation, digitalisering och infrastruktur.
Där har du några av de ämnen som Telias marknadsdirektör Lars Axelsson kommer att beröra när han den 29 september gästar Ystads Teater vid Nätverket Österlens sista frukostmöte 2017.
Vi kryddar anrättningen med Team Nätverkets racingstjärna Joel Eriksson och friidrottslöftet Bimo Soenarso som uppdaterar oss inför slutet av säsongen.

Lars Axelsson är förstås ett tungt namn och vi är stolta över att kunna komplettera årets högklassiga laguppställning av gästpratare med denna näringslivets höjdare. Vi utlovar en toppenmorgon i Nätverksepilogen där affärsvärdet blir högt och atmosfären i vanlig ordning kännetecknas av en lättsam stämning och högt i tak på alla plan.

Pratar varumärke
Snart två år har förlöpt sedan Lars Axelsson tog över posten som marknadsdirektör för Telia och den 56-årige stockholmaren har på flera sätt satt sin prägel på bolagets verksamhet.
– Jag tycker mig förstå att varumärkesfrågan hamnat högre upp i beslutsordningen sedan jag tillträdde. Vi pratar kommunikation och vi pratar varumärke hela vägen upp i Sverigeledningen. Det är viktigt att vi som stor aktör tar ansvar, både för våra kunder och för det som blir konsekvenser av vad vi erbjuder våra kunder, säger Lars Axelsson och tar arbetet kring näthat som ett exempel.

Stort ansvar
Hans egen karriärresa – från reklambranschen och konsultarbete inom varumärke, kommunikation och förändringsresor till ett av Sveriges mest företag – blir den röda tråden i Lars Axelssons framträdande hos Nätverket Österlen. Telia befinner sig mitt i en spännande förändringsresa kring digitalisering vilket gör företaget – och föreläsningen den 29 september – extra intressant.
– Alla i Sverige, oavsett om du är privatperson eller företag, har en relation till Telia. Det ger oss ett stort ansvar, men också massor av möjligheter. På frukostmötet kommer jag att prata kring frågor som hur vi kan vara en del av den digitala förändringen och hur det kommer att påverka våra kunder?

Flera utmaningar
Telia står som synes inför många utmaningar och Lars är i kraft av sin position och sin kompetens en av nyckelspelarna i företagets framtida utveckling.
– Vi gör stora investeringar i teknikutveckling och vi hjälper kunder i den digitala transformationen samtidigt som vi själva befinner oss i den. Det är en stor utmaning, liksom det faktum att vi verkar på en marknad med tuff konkurrens. Vi måste fortsätta förändra Telia i riktning att bli ett ”New Generation Telco” och omsätta den utvecklingen så att det får betydelse för våra kunder.

DT_Diagram16.jpg

Hus på Österlen
Lars Axelsson är en flitig besökare i Ystad men har aldrig tidigare varit på teatern. Han ser därför fram emot besöket med stor entusiasm.
– Jag är sommarboende på Österlen sedan 2006, då jag köpte en skånelänga på Ingelstorps ängar. Där bor jag granne med gräsmatteodlingarna och Ingelstorps tomatodling i ett hus som vi har renoverat varsamt men modernt. Innan vi byggde hus brukade vi våldgästa en god vän. Han tyckte det var trevligt att vi dök upp hos honom varje sommar, men att det vore ännu bättre att vi också hade ett eget ställe att komma tillbaka till …
Kanske får vi under mötet också veta om det är hans ekonomiska muskler, ett brinnande fiskeintresse eller något helt annat som är orsaken till att Lars Axelsson lystrar till smeknamnet ”Laxen” …

Joel på plats
Team Nätverket representeras på årets sista frukostmöte av friidrottaren Bimo Soenarso och racingföraren Joel Eriksson. Båda har händelserika tävlingsår bakom sig och det ska bli spännande att höra deras rapporter från den pågående säsongen. För Joels del handlar det mycket om slutspurten av Formel 3-serien, där han allt jämnt finns med i toppstriden.
Hjärtligt välkommen till Ystads Teater den 29 september!

FAKTA/Lars Axelsson
Född: 1961 Stockholm
Bor: Undangömda stigen 8b i Danderyd
Familj: Fru och två döttrar (25, 24 och 15 år gamla).
Karriär: Har jobbat med varumärke, design och reklam på företagen Lowe Brindfors, DDB, Brand Union Design, Love Peace & Understanding Consultant samt KREAB Communication
Fritidsintressen: Ridsport med dottern, annars allätare inom sport. Spelar piano på gehör.
Äter helst: Bra mat lagad med mycket kärlek.
Senaste bok: ”Den globala entrepenören”, av Richard Branson
Bästa resa: Jag vill inte smöra men jag älskar verkligen Österlen! Resan till Sydafrika med alla tjejerna i julas var också en härlig upplevelse.

 

FRUKOSTMÖTEN

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar