header20170419.jpg

Inför första frukostmötet 2015

Inför första frukostmötet 2015: Emy Blixt

01-emy-infor
Hon gick från skola till skosuccé!
Österlen-tjejen Emy har gjort Blixt-karriär internationellt

Hon hade varken erfarenhet eller utbildning, inget kapital och nästan inga kontakter och hon halkade in i skobranschen på ett bananskal.
Idag går kändisar som Kylie Minogue och Sienna Miller runt i hennes skor som är eftertraktade i hela världen.
På årets första frukostmöte i Nätverket Österlen får du höra storyn om hur Österlen-tjejen Emy Blixts gjorde internationell succé – med träskor!


Vinteruppehållet lider mot sitt slut, väntan är snart över. Den 6 mars inleder vi nätverksåret med frukostmöte på Sveriges vackraste teater och det är inte vilket år som helst utan året då Nätverket Österlen firar 10-årsjubileum.  
Det som en gång började som en nyskapande sponsormodell för en lokal idrottsförening har idag växt till ett av Skånes största och mest attraktiva företagsnätverk.

Växer hela tiden
Nätverket Österlen har idag ett 60-tal medlemmar – en siffra som hela tiden växer – och har byggt upp ett renommé som ett attraktivt nätverk med frukostmöten präglade av dynamisk atmosfär och lättsam men ändå affärsmässig stämning.
Jubileumsåret till ära blir det lite extra regional prägel på verksamheten, vilket märks redan i nätverkspremiären. Först ut på teatern 2015 är nämligen en tjej som vid ungefär samma tidpunkt som Nätverket Österlen bildades, beslutade sig för att lägga lärarkarriären på is till förmån för ett eget skoföretag.

Gillar gamla prylar
Emy Blixt hade alltid gillat gamla prylar och mode och gärna i förening. Men hon hade ingen tidigare erfarenhet av skobranschen, ingen utbildning och egentligen inget kapital heller. Något nätverk i branschen fanns inte heller. Ändå bestämde hon sig alltså för att ta Steget.
Bort från tryggheten.
In i ett förvisso spännande men samtidigt väldigt oförutsägbart äventyr vars utveckling hon knappt ens i sina vildaste fantasier hade kunnat ana.
– Det handlar mycket om att förstå vad man gillar och vad man är bra på och att lita på sina idéer och sin intuition. Och om att differentiera sig och våga tänka stort, säger Emy vars företag Swedish Hashbeens idag omsätter över 50 miljoner kronor om året.

01-mitten

 

Export till 25 länder
Det Emy Blixt i sitt företag Swedish Hashbeens gör är att tillverka och sälja retroinspirerade träskosandaler. Alla sandaler tillverkas av ekologiskt framtaget läder som är skonsamt mot miljön. 75 procent av skorna säljs på export i cirka 25 länder och är efterfrågade såväl i Hollywood som av modeikoner i Italien. Bara webbshopen omsätter omkring 10 miljoner per år. Superkändisar som bland andra Kylie Minogue, Sienna Miller och Sarah Jessica Parker promenerar omkring i skor var ursprung kan spåras till lilla Komstad på Österlen …

Satsar på kvalitet
Hur allt detta gick till?
Ja, anmäl dig till Nätverket Österlens frukostmöte den 6 mars så får du veta det och mycket mer.
– Jag kommer att beskriva hur det är att ge sig in i en okänd bransch utan erfarenhet, om storyn bakom skorna, om learning by doing, om vikten av att satsa på kvalitet och om min strategi att använda mig av ett internt nätverk av duktiga och kunniga människor runt omkring mig, säger Emy vars relation till Österlen fortfarande är väldigt stark trots att hon numera bor i Stockholm.

Uppväxt i Baskemölla
Emy växte upp i en ganska bohemisk miljö i Baskemölla där hennes ”gröna vågen-präglade” föräldrar renoverat ett gammalt hus med jordstampat golv.
– Jag var omgiven av ett ständigt brusande hav, kreativt folk, konstnärer, bohemer, fiskare, fruktodlare och blomstrande ängar. 2002 startade vi ett Bed & Breakfast som fortfarande finns kvar. Jag har en ständig längtan i mig efter loppmarknader, havet, hamnen, stenarna och änglabackarna. Platser som Lilla Vik, Stenshuvud, Baskemölla och Simrishamn betyder mycket för mig.

Joel Eriksson kommer
Det är ingen underdrift att klistra etiketten Blixt-karriär på Emys fantastiska resa och även om han ännu har en bit kvar till toppen så kan samma sak sägas om Team Nätverkets egen fartfantom Joel Eriksson.
Blixtsnabbe Joel gästar också årets premiärfrukost och det ska bli spännande att ta del av hans planer för 2015.
Ett år som för Nätverkets del alltså innebär att vi når en milstolpe.
Men vi nöjer oss inte med det. Nu växlar vi upp ytterligare, blir ännu proffsigare och skapar ytterligare värde i medlemskapet.
Varmt välkomna till ett nytt spännande nätverksår och till frukostpremiären den 6 mars.

Text: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se

NÄTVERKETS PREMIÄRFÖRELÄSARE
Namn: Emy Blixt.
Ålder: 40.
Bor: Stockholm, men uppväxt i Baskemölla på Österlen.
Verksamhet: Tillverkar och säljer träskosandaler genom företaget Swedish Hashbeens.
Antal anställda: 10.
Omsättning: Omkring 50 miljoner kronor om året. Skorna säljs i utvalda butiker i cirka 25 länder och bara webbshopen omsätter omkring 10 miljoner per år.

01-nere


 

FRUKOSTMÖTEN

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar