header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Bil Bengtsson

bil-bengtsson
Passionen skapar framgång
Människor och miljö i centrum hos Bil-Bengtsson
Enkelhet, tillgänglighet, passion.
Där har du de tre ledorden som gjort Bil-Bengtsson till ett företag som omsätter mer än en halv miljard om året och har 100 anställda bara i sydöstra Skåne.
– Produkten är viktigt men det är människorna som skapar framgång, säger vd:n Percy Gustavsson till Nätverket Österlen.

 
Ny verkstad, nya kontor, omgjorda butiksytor och utbyggt reservdelsområde.
Det har hänt en hel del på Bil-Bengtssons servicecenter i Ystad den senaste tiden. Och expansionen är karaktäristisk för bilföretaget som grundades redan 1930. Bil-Bengtsson strävar hela tiden efter utveckling och förbättring.
– Vi har satsat mycket på att ligga i framkant inom många områden och inte minst när det gäller miljön.
Vårt solcellstak både är gynnsamt både för miljön och för den långsiktiga lönsamheten. Och vi säljer bilar som drar mindre än 0,23 liter per mil, säger Percy Gustavsson.
Grundades 1930
Företaget – som grundades av Henry Bengtsson i Sjöbo redan 1930 – är lite av ett föredöme på miljöområdet där branschen i allmänhet inte har världens bästa rykte. Det senaste projektet är en stor tank som grävts ner under marken och som tar hand om regnvattnet, vilket sedan används i Bil-Bengtssons fordonstvätt. Denna utvecklig leds av Olov och Gisela som är tredje generationens ägare.
– Regnvattnet är mjukare och skonsammare för bilarna än vanligt vatten, säger Percy som har en bakgrund inom ICA-koncernen men som kom till Bil-Bengtsson 1987 då han anställdes som ekonomichef.
Den befattningen hade han fram till 2005 då 60-åringen från Karlskrona graderades upp till vd för personbilsbolaget. Två år senare tog han över samma position på lastvagnsbolaget och idag är han vd för inte mindre än fem olika varumärken inom koncernen.

Passionen viktig
Percys egen inställning till sitt jobb står i enlighet med företagets uttalade vision om att visa passion.
– Det är jätteviktigt! På samma sätt som en fotbollsspelare inte kan springa ut till en match utan att känna sig taggad, kan inte vi bedriva vår verksamhet om inte alla medarbetare brinner för våra produkter, tjänster och kunder. 
Han nämner de tre ledorden; passion (se ovan), enkelhet och tillgänglighet. De två sistnämnda innebär att det ska vara enkelt att under de generösa öppettiderna komma i kontakt med Bil-Bengtsson.
Men Percy pratar också om upplevelser.

Flexbel hybridbil
– Att köra bil ska inte bara vara en transportsträcka från a till ö. Köper du bil hos oss får du ett mervärde. Ta exempelvis hybridbilen XC60 där du kan välja olika sorters körning utifrån dina egna preferenser.
01

Percy nämner också Googles långt framskridna planer på en självkörande bil. Framtidsbilen programmeras med en exakt kartlagd färdväg. Vägmarkeringar, skyltar och annan viktig information är inkodade i datorn. Sedan klarar den resten själv med hjälp av, kamera, GPS, avancerad laser och radaranläggningar.
– Det där är också ett bra exempel på passion. Tänk att köra runt i Paris och London och kunna luta sig tillbaka och bara njuta av alla sevärdheter istället för att känna stress över trafiken.

100 anställda
Bil-Bengtsson är idag återförsäljare för Volvo, Renault och Toyota. Företaget omsätter närmare 550 miljoner kronor om året och har totalt 85 anställda i Ystad, Sjöbo och Simrishamn.  Och det är just de anställda som Percy gång på gång under intervjun med Nätverket Österlen lyfter fram i ljuset.
– Produkterna i all ära, men det är människor som skapar framgång. Det är viktigt att personalen känner stolthet över att jobba på Bil-Bengtsson. Vi är ett lag men varje individ i koncernen är viktig.
Förutom en bra personalkultur stävar Bil-Bengtsson även efter att skapa närhet till sina kunder.
– Kunden ska helst känna sig som en del av företaget. När kunden kommer till oss ska den inte känna sig främmande utan snarare som om han eller hon är på besök hos en vän eller släkting.

Stark tilltro
Frekventa kundmätningar visar att företaget har lyckats bra, kunderna verkar ha stark tilltro till Bil-Bengtssons koncept.
– Men det är viktigt att inte slå sig till ro. Allt kan alltid bli bättre, säger Percy som har ett stort idrottsintresse och därför är väldigt förtjust i Nätverkets satsning på lokala idrottstalanger.
– Ja, den biten är viktig för oss. Vi sponsrar många lag men som medlem i Nätverket får vi även chansen att stötta idrotten på individnivå, vilket känns extra roligt eftersom det handlar om ungdomar. Unga människor behöver förebilder och hämtar dem ofta från idrottens värld. Allt som kan sporra och inspirera dem i deras satsning är bara positivt.
Och för Nätverket Österlen känns det bara positivt att kunna sortera in ett företag som Bil-Bengtsson bland medlemmarna.
Tillsammans trampar vi ner gaspedalen mot framtiden. 

Bil-Bengtssons milstolpar:
1930 – Henry Bengtsson startar bilreparation i Sandbäck, Sjöbo
1952 – Återförsäljare  för Volvo
1966 – Etablerar ett gemensamt LV-bolag i Tomelilla (Österlens Lastvagns AB) med C.A. Winqvist samt Göinge Bil.
1975 – Köp av Centralgaraget i Ystad (Göinge Bil)
1978 – Köp av C.A. Winqvist i Simrishamn
1981 – 100% ägare av Österlens Lastvagns AB
1982 – Återförsäljare för Renault
1990 – Nybyggnation och invigning av ny anläggning i Sjöbo
2001 – Tillbyggnad av LV-Anläggningen i Tomelilla
2003 – Nybyggnation av skadecenter i Ystad
2009-   Återförsäljare för Toyota
2009-   Nybyggnation av drivmedelsstation/gds/automattvätt Simrishamn
2010-   Tillbyggnad Ystad Bilhall / separation varumärke Toyota/Volvo/Renault
2013-   Köp av Toyota-verkstad i Veberöd
2013-   Byggnation av solceller/solcellstak Ystad.
2014/15 Tillbyggnad/ombyggnad av verkstaden i Ystad.
2014-   Nybyggnad av drivmedelsanläggning/tvätt Dalby
2015-   Ombyggnad av kontor / strukturering Ystad
2015- Återförsäljare för Dacia
Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: press@natverketosterlen.se
 
BIL-BENGTSSON
Ystad:
Metallgatan
0411-648 00

Sjöbo:
Planteringsgatan 52
Tel: 0416-25400

Simrishamn
Fredsdalsgatan 1
Tel: 0414-287 00

Tel. växel: 0411 - 648 00
E-post: info@bilbengtsson.se
Hemsida: http://www.bilbengtsson.se
02
Percy Gustavsson - Bil-Bengtsson
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar