header20170419.jpg

codes outlook 2013 audition cs6 update next hop over to this web-site

Företag i Nätverket: Lokaltidningen

Lokaltidningen
 
Medieaktör med namn som förpliktigar
Lokaltidningen backas av en dansk jätte och sprider sig norrut över Sverige. Samtidigt arbetar man intensivt på att förbättra den lokala bevakningen.
– Vi måste göra skäl för namnet, säger nytillträdde tidningschefen Peter Hansen.
 
Det är måndag förmiddag och på Lokaltidningen i Ystad innebär detta oftast möte med redaktionen och säljavdelningen och när dessa är avklarade är det fullt fokus på veckans deadlines.
För Peter Hansen utgör den här junidagen dock ett undantag i form av en intervju för Nätverket Österlen.
Han verkar inte särskilt stressad över detta.
– Jag är van att jobba mot deadlines från tiden i radio. Skillnaden är väl att det inte går att flytta fram leveranstiderna som det gjorde på mitt förra jobb, säger Peter som tillträdde som tidningschef den 2 maj i år.
Tiden därefter har för Peters del präglats av täta träffar med främst redan befintliga men även potentiellt nya kunder.
– Det har varit en hel del att sätta sig in i men jag känner en oerhörd inspiration inför det här uppdraget, säger Peter.
Uppdraget ja.

Dagen före premiären på den stora fotbollsfesten i öst utkom Lokaltidningen med en egen EM-tidning och två dagar senare såg man till att Ystads invånare frossade i glass på Stortorget. Man är också officiell partner till EM-aktiviteterna i Surbrunnsparken. Innovativa grepp som kommer att åtföljas av många fler.

– Vi är redan i färd med att sjösätta ett stort projekt med fokus på det lokala näringslivet, säger Peter utan att vilja avslöja fler detaljer än att projektet startar i höst.

Samtidigt jobbar Peter och hans kollegor med att göra Lokaltidningen ännu mer lokal.
Visionen är att med hjälp av en sorts mikrolokal journalistik utmana i det lokala medielandskap som i första hand domineras av värste konkurrenten Ystads Allehanda.

– Lokaltidningen är ett namn som förpliktigar och måste jobba hårt för att göra det rättvisa. Vår ambition är att komma närmare läsarna, säger Peter och får medhåll av nyhetschefen Lotta Dahlsjö.

– Lokaltidningens uppgift och styrka är att vara jättelokal. Inget är för litet för skriva om, oavsett ämne. Det ska kännas som din egen tidning, säger hon.

Precis som många andra förutspår Lotta Dahlsjö en allt tuffare framtid för papperstidningar i allmänhet.
– Endast de som kan leverera något som man inte kan få på webben kommer att överleva.

Det gäller att i allt större utsträckning se tidningsproduktionen som ett komplement till det som finns på internet, säger hon.

Peter Hansen är inne på samma spår men har en något mer romantisk syn på saken.
– Visst, om 25-30 år, kanske ännu tidigare kommer de flesta att läsa nyheter i sin ipad. Men jag tror att många, och jag är en av dem, inte kommer att kunna leva utan det härliga prasslet från papperstidningen.
Lokaltidningen

Lokaltidningen – som sprider sig norrut över landet och snart täcker hela södra Sverige – ger i dagsläget ut samanlagt 800 000 tidningar i veckan, alla utgivningsområden inkluderade. På Österlen utkommer man för tillfället dock bara varannan vecka.
– På sikt hoppas jag att vi kan ha en tätare utgivning i sydöstra Skåne. Vi ska bli en naturlig del av veckan för dem som bor i Ystad och på Österlen, säger Peter Hansen.

Peter, som med sin kreativitet skördade stora framgångar på Radio Active, har alltså tagit över ansvaret för Lokaltidningens editioner på Ystad/Österlen samt i Skurup och Sjöbo.
Och även om företaget backas upp av danska mediejätten Politiken, är det inte till något dukat bord Peter kommer. Som gratistidning är Lokaltidningen visserligen inte beroende av vare sig prenumeranter eller lösnummerköpare – den kostar inget och når alla – däremot vilar lönsamheten tungt på intäkterna från annonsförsäljningen.

–Vi måste synas mer så att företagen får upp ögonen för oss, säger Peter som redan under sin första månad vid rodret har hunnit sätta sin prägel på Lokaltidningen.
– Vi har en hel del saker på gång. Det gäller att ligga steget före och vara med när det händer saker, säger han.

Medlemskapet i Nätverket utgör en viktig del av Lokaltidningens satsning på att stärka sitt namn lokalt.
– Här finns ju alla möjligheter att knyta kontakter under lättsamma former. Jag är imponerad över att Nätverket Österlen blivit så stort och jag är också mycket positiv till det ökade antalet frukostmöten.
I framtiden ska inte Lokaltidningen vara något man förväxlar med Ystads Allehanda eller förpassar till pappersinsamlingen tillsammans med reklambladen från matbutikerna.
Det ska Peter Hansen och hans kompetenta gäng se till – med god hjälp av Nätverket Österlen …

Text och foto:
Konstantin Foussianis
kungnesta@yahoo.com
Tel: 0734-424837
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar