header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Ystad Kommun

01
 
"Vi har en fantastisk bredd på näringslivet!"
Ystad Kommun äntligen medlemmar i Nätverket Österlen
Plats 125 på svenskt Näringslivs ranking är inget som Ystads Kommun är nöjda med.
Tvärtom.
– Vi har en fantastisk bredd i det befintliga näringslivet. Men vi ska förbättra vår service och måste bli bättre på att marknadsföra oss och visa alla fördelar som finns med att driva företag i Ystad, säger Johan Österberg, näringslivschef på Ystads Kommun som är nyblivna medlemmar i Nätverket Österlen.
 
Nätverket hälsar Ystads Kommun välkommen till ett av Skånes största och – om vi får skryta lite – främsta företagsnätverk. Märkligt kan tyckas, att kommunen inte förrän nu blivit en fullvärdig medlem i Nätverket Österlen.
– Ja, det tycker vi också. Jag vet faktiskt inte varför det blivit så. För oss känns det självklart att vara med i Nätverket Österlen och nu är vi det. Jag ser verkligen fram emot nästa års frukostmöten, säger Johan Österberg som är näringslivschef på Ystads Kommun.

Positiva intryck
Både han och kollegan Ewa Alwén, som också är närvarande vid intervjun, har som gäster bevistat Nätverket Österlens frukostmöten av vilka de enbart fått positiva intryck.
– Det är ett annorlunda nätverk med bra dynamik och väldigt inspirerande föreläsare, säger Alwén som var en av gästerna på årets gåsamiddag, en kväll hon beskriver som ”fantastiskt trevlig”.
Johan Österberg är väldigt förtjust i nätverk i allmänhet och Nätverket Österlens koncept i synnerhet.
– Möjligheten att under lättsamma former bygga kontaktnät och stärka relationer – kanske till och med göra affärer – är något jag brinner för. Jag tycker också det är otroligt kul med er satsning på de lokala idrottsungdomarna. Det ligger mig mycket varmt om hjärtat, säger Johan som själv har en idrottsbakgrund som spelare och tränare inom handbollen.

Har tränat stjärnor
Faktum är att det bland hans forna adepter finns några nuvarande svenska storstjärnor. Niclas Ekberg, Fredrik Petersen och Jim Gottfridsson har alla drillats av Österberg (med flera) när han var verksam i IFK Ystad.

Många bollar i luften blir det förstås även på Nya Rådhuset.
Johan Österberg och hans kollegor står inför utmaningen att stärka kommunens position på den svenska näringslivskartan. Ystads kommun, som för övrigt just utsetts till officiell Fair Trade-stad, ligger för närvarande på 125:e plats på svenskt Näringslivs ranking som mäter företagsklimatet i Sveriges kommuner.

– Det är vi långt ifrån nöjda med. Tittar vi rent statistiskt mår Ystads näringsliv ganska bra. Trots lågkonjunkturen startas det väldigt många företag och antalet konkurser har minskat under 2013, säger Johan Österberg.

Som dock alltså ändå är starkt medveten om att statistiken inte reflekteras i den bild näringsidkarna själva har om företagsklimatet i Ystads kommun.

Över 3000 företag
– Nej, och här har vi uppenbarligen en hel del att jobba med. I Ystad finns en fantastisk bredd, vi har över 3000 företag i många olika branscher och det känns jäkligt häftigt!

Vi har också en bra infrastruktur med bland annat närheten till Köpenhamn och färjeförbindelserna med Polen.

Här finns också en vacker innerstad med levande handel.
– Så visst finns det många bra argument att driva företag i Ystads Kommun.
02
Men vi måste bli bättre på att sälja in oss – och på servicen till företagen.

På den sistnämnda fronten har Ystads Kommun redan kommit en bra bit. Den relativt nyinrättade Företagslotsen är ett välkommet verktyg i ovan nämnda strävan att höja kvaliteten på servicen till regionens företag.

Mycket uppskattad
Ewa Alwén är ansvarig för ”lotsen”, som den kort och gott kallas i interna kretsar, och hon menar att tjänsten tagits emot med stor uppskattning.
– Det ska vara enkelt för företagen att kontakta oss med frågor och därför har vi inrättat lotsen. På ett enda nummer kan de nå oss med alla typer av frågor som rör företagande. Jag återkopplar ofta direkt men senast inom 24 timmar, säger Ewa Alwén.

Denna kvalitetssäkring, som rent formellt innebär att minst 95% av alla frågor ska få återkoppling inom ett dygn, är bara det första steget i företagslotsen.

– Vi ska inte slå oss till ro utan hela tiden försöka förbättra servicen. Nästa steg är att samordna ärenden och sedan ska vi fortsätta att vidareutveckla lotsen efter företagens behov, säger Johan Österberg.

Turismen är en av de snabbast växande näringarna i Ystad. Och här finns ytterligare utvecklingspotential i framtiden, inte minst genom arbetet med att förlänga säsongen och göra Ystad/Österlen till en året runt-destination.
– Vi vill gärna också lyfta fram våra egna frukostmöten där vi haft över 110 deltagare vid de tre senaste träffarna. Dessutom blev Näringslivsgalan en succé med 230 gäster, avslutar Johan Österberg.

Kanske kan Nätverket Österlen bidra till att stärka Ystads Kommuns varumärke inom näringslivet.
Och vice versa.

Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: resereportern@gmail.com
 
FAKTA YSTADS KOMMUN:
*Tillverkningsindustrin står för 15% av näringslivet och det finns tradition inom plast, förpackning och verkstadsindustri. Utbildning och kompetensutveckling står för 12% . Turism och kultur är en kraftig växande sektor som står för 8% av näringslivet medan byggsektorn står för 7%. Ystads rika jordbruksareal står för 5% av näringslivet men är nästan dubbelt så stor som genomsnittet i landet.
*Kommunens yta är 355 km2 , varav 70 procent är jordbruksmark. Stranden mot Östersjön är 4 mil lång.
*I Ystads kommun bor 28 072 invånare (2009-08-25), varav 17 000 i staden. Här finns drygt 10 000 arbetstillfällen.
*I Ystads Kommun finns över 3600 företag och föreningar.
*Avstånd till Malmö 55 km, Lund 60 km, Köpenhamn 75 km, Berlin 360 km, Stockholm 650 km och Haparanda 1600 km.

Företagslotsen nås på 0411-57 80 00 eller via e-post till foretagslots@ystad.se
Ystads Kommuns hemsida: www.ystad.se
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar