header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Sparbanken Skåne

fasad.jpg

Gammal bank med nya utmaningar

En anrik men nytänkande bank med lokal närvaro, djupt engagemang och kompetent personal.
Där har ni Sparbanken Skåne i ett nötskal. 
– Den lokala förankringen är kärnan, vi kommer aldrig att bli en storbank, säger Ola Sandberg, som är kontorschef i Ystad.

I maj 2014 gick Färs och Frosta Sparbank, Sparbanken 1826 och delar av Sparbanken Öresund ihop och bildade Sparbanken Skåne. Den nya banken förenar det bästa från de tre olika delarna och täcker nu hela Skåne minus västkusten, som faller inom Swedbanks marknadsområde.

Ingen storbank
För bankens kunder i Ystad med omnejd hade sammanslagningen emellertid inte någon större betydelse. Precis som under Färs & Frosta-tiden är lokal närvaro, engagemang och kunskap de ledord genom vilka banken har byggt upp ett starkt varumärke och ett djupt förtroende hos sina kunder.

– Vi agerar lokalt och följer våra kunder ut i världen men någon storbank kommer vi aldrig att bli och det är en av våra utmaningar att se till att vi heller inte uppfattas som en sådan. Samtidigt har vi rejäla muskler om kunderna vill ha hjälp inom ett specifikt område, exempelvis utlandsaffärer, säger Ola Sandberg.

Spännande utveckling
En större och mer omvälvande förändring än ovan nämnda sammanslagning, är trenden mot ett allt frekventare användande av digitala banktjänster. Till skillnad från vad kanske många tror så använder folk banker mer än någonsin, fast på ett annat sätt än tidigare. Behovet av att träffa sin bank på kontoret är inte lika stort längre, istället sker utbytet via internet och appar. 

– Den trenden kommer att bli ännu mer påtaglig i framtiden. Det är en spännande utveckling och det gäller att hänga med. Sparbanken Skåne har bra mobilappar för såväl privatpersoner som företagare. Genom apparna är banken alltid tillgänglig, oavsett var kunden befinner sig eller vilken tid på dygnet det är. Här har vi en klar fördel som kan använda oss av Swedbanks system och infrastruktur, säger Ola Sandberg som dock menar att det fysiska mötet fortfarande har en viktig roll i kundrelationen, även om man inte träffas lika ofta som tidigare.

collage.jpg

Nya utmaningar
Sparbanken Skånes vision är att vara ”en aktiv bank för en enklare vardag och hållbar ekonomi”. Deras privat- och företagsrådgivare har bred kompetens inom företags-, försäkrings- och placeringsrådgivning men framför allt erbjuder banken en väldigt nära och personlig service till alla sina kunder. 

– Vi är hela tiden ödmjuka och noga med att i det dagliga arbetet alltid sätta kunderna i första rummet och att behandla dem med lyhördhet och respekt.

En annan utmaning, som egentligen hela branschen står inför, är den låga räntan. Bankerna kan inte i samma utsträckning tjäna pengar på traditionellt sätt. Dessutom blir branschen allt mer konkurrensutsatt. Så kallade nischbanker, som exempelvis Nordnet och Avanza, trycker in sig i olika delar av marknaden. 

– Enskilt utgör de olika aktörerna kanske inget större hot men tillsammans bidrar de till att höja konkurrensen i branschen. Men jag är övertygad om att våra kunder uppskattar vår lokala närvaro och det faktum att vi även ger mycket tillbaka till regionen, säger Ola Sandberg.

Satsar lokalt 
Ett exempel på detta är Sparbanken Skånes omfattande stöd till lokala och regionala projekt. Sparbanken Skånes ägarstiftelser satsade under 2015 över 60 miljoner kronor i olika utvecklingsprojekt i Skåne. Här har idrotten en central betydelse, vilket är en gemensam nämnare med Nätverket Österlen. Som Ola för övrigt bara har gott att säga om. 

- Nätverket gör ett fantastiskt bra arbete och erbjuder företagen möjlighet till nätverkande och inte minst oerhört bra föreläsare. Jag tycker att det nuvarande konceptet fungerar utmärkt. Det bästa med Nätverket är att man under trevliga och lättsamma former kan träffa både befintliga och potentiella framtida kunder.

Text & foto: Konstantin Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se

 

SPARBANKEN SKÅNE I KORTHET
Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Sparbanken Skåne har 30 kontor fördelade på 25 olika orter i Skåne.

Ystads-kontoret:
Adress: Stora Östergatan 49, 271 21 Ystad
Tel: 0771-12 20 00
Hemsida: www.sparbankenskane.se
Öppettider: Mån-Ons: 10:00-15:00, Tors: 10:00-18:00, Fre: 10:00-13:00
Bokad rådgivning efter överenskommelse.

logga.jpg

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar