header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Guldkanalen

IMG_0569.jpg

De gräver guld i musikarkivet

Radiokanal för nostalgiker i gamla brandstationen

Gamle schlagerkungen Johnny Logan stannade i fyra timmar och såväl Hasse Andersson som Danne Stråhed dyker upp med jämna mellanrum.
Vad är det egentligen som händer i Staffanstorps gamla brandstation?
Nätverket Österlen åkte västerut för att träffa en av våra färskaste medlemsföretag – Guldkanalen.

En brandsoldatshjälm i ett fönster och gamla brandslangar som lamphängare, så mycket mer är det inte som påminner om tiden då fastigheten på Klågerupsvägen 16 i Staffanstorp fungerade som högkvarter för ortens eldsläckande hjältar.

Här huserar numera en annan sorts hjältar, som varje dag släcker om inte bränder så i alla fall skånska radiolyssnares törst på musik från förr.

Brinner för radion
I den gamla brandstationen brinner det numera dygnet runt och flammorna kommer från Guldkanalens grundare och ägare Daniel Bengtzzon, vars passion för musik och radio ligger bakom ett av den svenska etermedians mest unika och nischade aktörer.

– Min grundtanke när jag startade företaget 2002, var att göra bra radio. Ambitionen var att hitta en nisch utifrån vad konkurrenterna inte erbjöd, säger Daniel som onekligen lyckats väl i sin strävan.

Guldkanalen har idag 125 000 lyssnare per vecka och har etablerat sig som en radiostation för vuxna lyssnare med smak för ”golden oldies”, som Daniel själv utrycker det. Dansbandsdelikatesser, countryklassiker och gamla gyllene guldhits.

24 timmar om dygnet bjuder Daniel och hans kollegor på musik och nostalgi i härlig förening – smakfullt kryddat med nyheter, reportage och tävlingar.

collage.jpg

Trogna lyssnare
– Det fantastiska är att vi har många samtida lyssnare som i genomsnitt lyssnar tre timmar i sträck! Det är smått unikt för branschen.

Guldkanalen är en del av DB Media AB som ägs av Daniel själv. Här ingår också radiokanalerna Country Rocks Radio och Dansbandskanalen.se. Den sistnämnda är faktiskt, trots att man lätt skulle kunna tro motsatsen, störst i storstäderna och har idag hela 60 000 följare på Facebook.

– Dansbandsmusik har blivit lite trendigt igen. Jag brukar säga att de som gillar dansbandsmusik utgör Sveriges största minoritet.

Daniel menar att omkring två miljoner svenskar på ett eller annat sätt är intresserade av den här musikgenren. Själv är han allätare när det gäller musik, men väggen på hans kontor pryds uteslutande av fotografier av en av tidernas allra största och numera tragiskt bortgångna artister – Michael Jackson. Som Daniel 1997 såg spela live på Ullevi inför 50 000 åskådare.

Fantastiska lokaler
– Det var förstås en fantastisk upplevelse. Annars kan jag njuta av hårdrock såväl som pop men jag kan lika gärna hitta inspiration i jazz och klassisk musik, säger Daniel medan han ger Nätverket Österlen en liten rundtur i de, på tal om inspirationsgivande, närmast fantastiska lokalerna.

På ovanvåningen har Daniel och de sex anställda säljarna sina kontor, på mellanplanet finns studiorummen och en luftig lobby med kök och kylboxar i läcker, radioanspelande retrodesign. I källarplanet har företaget inrett en mottagningslokal med läktare, filmduk och en egen bar. Här bjöd man i somras in sina kunder till fotbollsfest under sommarens EM-slutspel. Grunden till en reklamfinansierad radiokanal ligger delvis i att skapa bra relationer till sina samarbetspartners. Få dem att förstå möjligheterna i radion som marknadsföringskanal.

– I radio når man lyssnarna under alla tider på dygnet, oavsett var de befinner sig. Radion är ett media som ofta konsumeras samtidigt som man gör något annat. Du ser inte när du inte tittar, men du hör trots att du inte lyssnar, säger Daniel.

Mycket att jobba med
Reklam i radio är ett kostnadseffektivt sätt att annonsera på, eftersom den låga kontaktkostnaden gör det möjligt att jobba med hög frekvens, och därigenom bearbeta målgruppen många gånger.

– Det finns dock mycket att jobba med generellt inom svensk radio. Vi har en väldigt bra public service men ligger på efterkälken när det gäller reklamradio. Regelverket skulle behöva ses över och ändras för att öppna möjligheter för fler aktörer. Det tror jag också kommer att ske, säger Daniel som således ser positivt på reklamradions framtida utveckling i Sverige.

– Vi kommer sannolikt att få fler mindre kanaler som är nischade mot exempelvis sport. Kanske kommer en kanal att sända Champions League live och det kommer att poppa upp kanaler som bara bevakar en viss idrottsklubb, såsom i exempelvis Danmark där den danska fotbollsklubben FC Köpenhamn har en egen fanradio.

12671678_10154077356289661_4658931525827825307_o.jpg

Vill in på Österlen
För Guldkanalens del handlar det om att växa ännu mer i Skåne. Ett led i den ambitionen är det nytecknade medlemskapet i Nätverket Österlen.

– Nätverket har bra täckning i sydöstra Skåne och genom att vara med där bygger vi en plattform som förhoppningsvis gör att vi kan komma in snabbare i området. Vi hoppas kunna täcka Kristianstad och Österlen inom något år, säger Daniel som också medger att Köpenhamnsområdet är en intressant marknad som lockar på sikt.

I övrigt känner han att företaget har den kostym som känns lämplig för att kunna upprätthålla kvaliteten i verksamheten.

– Vi vill även utveckla och utöka antalet poddar, som ett komplement till livesändningarna. Om vi till exempel har Olle Jönsson i studion och spelar Lasse Stefanz-låtar, kan vi lägga upp en längre förinspelad intervju med honom i en podcast.

Legend på besök
På tal om intervjuer så har genom åren en och annan känd artist gästat Guldkanalen – som för övrigt innan flytten till brandstationen hade sin lokal i ortens polishus!

– En gång gjorde vi en intervju med Johnny Logan. Han blev så förtjust i stället att han stannade i fyra timmar. Jag blev nästan vän med honom, skrattar Daniel vid minnet av den irländske artisten och låtskrivaren, som inte mindre än tre gånger har vunnit Eurovision Song Contest.

Logan i all ära, Guldkanalen är en skånsk radiokanal med skånsk prägel och såväl Hasse Andersson som Danne Stråhed dyker med jämna mellanrum upp i Staffanstorp.

– Hasses musik tilltalar både unga och vuxna vilket kan tyckas vara lite anmärkningsvärt. Men det är kanske inte så konstigt egentligen. Generellt tror jag att dagens 65-åring är yngre i sinnet medan 20-åringen är mer mogen, säger Daniel.

Kan välja årtionde
Fördelen med Guldkanalen är att du, förutom själva grundkanalen som spelar en mix av låtar från olika tidsepoker, kan välja mellan fem olika kanaler; en för varje decennium från 1960-talet fram till 1990-talet.

– Möjligen kommer det en kanal med musik från 2000-talet så småningom avslöjar Daniel medan han säger hej till reportern Henke som ska sköta kvällspasset.

”Morgonstund har guld” i mund heter det som bekant, men i Guldkanalen är det gyllene toner dygnet runt.

I alla fall för oss vuxna – som med barnslig förtjusning minns Zeb Macahans hjulbenta gångstil, Ingemar Stenmarks framfart i slalombacken och inte minst – klassiska hits från artister och band som Abba, Toto och Rolling Stones ...

Text och foto: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se

GULDKANALEN
DB Media AB
Klågerupsvägen 16
245 44 Staffanstorp
Hemsida: www.dbmedia.se
E-post: daniel.bengtzzon@dbmedia.se

guldkanalen.jpg

 

Guldkanalen i radion
102,6 Malmö/Lund
106,5 Mellanskåne
96,3 Mellanskåne
99,7 Sydskåne
104,7 Helsingborg

karta.jpg

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar