header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Tomelilla Golfklubb

Eve-Maltais
Maten i fokus när Tomelilla GK nysatsar
En klubbchef med stort engagemang och friska idéer. En skicklig kock med fin meritlista i restaurangen. Och ett givande samarbete med Nätverket Österlen.
Så ska Tomelilla Golfklubb stärka sin position på den skånska golfkartan.
– Vi ska bli det naturliga valet för golfintresserade företagare i regionen, säger klubbchefen Mats Hagberg.
 
Efter några tuffa år med sviktande medlemsantal, svajig ekonomi och för liten beläggning på hotellet satsar nu Tomelilla Golfklubb rejält igen.

Den i Uppsala härstammande Mats Hagberg har tillträtt som ny klubbchef och restaurangen har fått en ny arrendator i form av den starkt meriterade kanadensiskan Eve Maltais.

Eve, för att börja med henne, kan det här med matlagning. Hon har drivit egen restaurang i hemstaden Montreal, lagat mat åt cirkusartister, jobbat på Vägstationen i Brösarp och lagat mat på högt ansedda Drakamöllan, som hon för övrigt också var delägare i.

Den brett leende fransk-kanadensiskan har även författat två matböcker och nu skriver 42-åringen ett nytt kapitel i sin gastronomiska resa.
– Det är en inspirerande utmaning och jag ser fram emot att högsäsongen börjar. Jag tänker vill hitta en egen stil men det gäller förstås att anpassa maten efter klientelen, säger Eve och vi ser framför oss en blandning av traditionell svensk husmanskost kvalitetstoppat med fransk touche.

– Fokus ligger på närproducerade och kanske ekologiska råvaror, vi får väl se vad som är rimligt.
En annan nyhet när det gäller restaurangen är att den vissa kvällar kommer att ha öppet som en bistrobar.

– Där ska vi försöka servera populära rätter som lockar, som Moules Frites eller en väl tillagad köttbit med god sås. Med tanke på den fina utsikten blir det lite skybar-känsla, säger Eve.

Utsikten ja.
Det råder ingen tvekan om att det högt positionerade klubbhuset – från vilket man för övrigt kan se någon del av samtliga banans 18 hål – utgör en betydande del av Tomelilla GK:s attraktionskraft. Men klubben behöver jobba hårt för att locka fler gäster och där har nytillträdde klubbchefen Mats Hagberg naturligtvis en viktig roll.

– Det kommer att bli tufft och vi räknar med ett minusresultat även i år. Planen är att successivt vända trenden genom att få hit fler besökare och ge dem positiva intryck, säger Hagberg som drivit Uppsala Golfklubb i 26 år och som även varit verksam i den allsvenska hockeyföreningen Almtuna IS.

mats-hagberg
Målet är att bli ”det naturliga valet för regionens företagare”. Tomelilla Golfklubb ska vara en vänlig, trevlig och prisvärd bana som folk vill komma tillbaka till.
– Kvaliteten på banan behöver höjas ytterligare och där finns goda förutsättningar då vi har en mycket duktig greenkeeper i Kristian Hägglund, fortsätter Mats Hagberg.

Nämnas bör även att klubben är med i ett så kallat leaderprojekt tillsammans med Sjöbo GK, Ystad GK, Stiby GK och Österlens GK.
– Tanken är att de olika klubbarna ska dra nytta av varandra i marknadsföringen. Jag tror mycket på samarbeten rent generellt och har goda erfarenheter av sådana från tiden i Uppsala, säger Mats Hagberg, som av samma skäl också välkomnar medlemskapet i Nätverket Österlen.

– Spännande! Det är förstås extra kul att Nätverket Open kommer tillbaka till Tomelilla i år, säger Mats Hagberg.
Den tillfredsställelsen är förstås ömsesidig.

– Faciliteterna för nybörjare och den härliga utsikten från klubbhuset gör Tomelilla Golfklubb perfekt för ändamålet! säger Lasse Nilsson på Nätverket Österlen.

Med hjälp av – bland annat – en gourmetkock från Kanada och en upplänning med gott affärssinne ska alltså Tomelilla Golfklubb göra lite av nystart för att sakta men säkert flytta fram positionerna i golf-Sverige.
Nätverket ser fram emot att följa utvecklingen och att vara en del av denna strävan.

Konstantin Foussianis
 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar