header20170419.jpg

Företag i Nätverket:Teleservice

teleservice
Från enmansfirma till storföretag
Teleservice expanderar i takt med teknikens utveckling
Det började som ett enmansföretag för 40 år sedan.  Idag har Teleservice 86 anställda, en total lokalyta på över 3000 kvadratmeter – och en årlig omsättning på närmare 145 miljoner kronor.  Wow! – Jag hade aldrig kunnt ana att det skulle bli så här stort, säger grundaren och ägaren Claes Andersson.
 Året var 1973 och Claes Andersson hade just blivit uppsagd på sitt jobb i Malmö. Alternativet att flytta med företaget till mellersta delen av landet lockade inte, varför lösningen blev att starta eget.
– Jag ville göra jobba med något som jag var intresserad av och jag hade extraknäckt lite som tv-reparatör tidigare så jag fortsatte helt enkelt med det, säger Claes som snabbt fick massor av uppdrag att ta sig an.  Dag och natt, vardagar och helger – Claes jobbade till en början jämt. Efter ett halvår anställde han en person på deltid och resten är historia.  – I takt med att den tekniska utvecklingen skapade efterfrågan på nya produkter och tjänster fick jag mer och mer att göra och jag började anställa fler och fler, säger Claes som emellertid aldrig kunde ana att hans lilla reparationsfirma skulle utvecklas till ett av regionens största företag.
Snart 90 anställda
För det stannade inte vid tv-apparaterna. Snart blev Teleservice också synonymt med kontorsmaskiner och kommunikationsutrustniung, sedan kom de första datornerna, kabel-tv och på senare år fibernätet för bredband, tv och telefoni.  Idag, 40 år efter att Claes Andersson grundade företaget, har Teleservice 86 anställda. – De två senaste började så sent som för några veckor sedan och planer på ytterligare nyansytällningar finns, säger Patrik Andersson, son till Claes, och själv ett av de färskaste nytillskotten i Teleservice väl sammansvetsade team. 

Stark personalkultur
Patrik har sedan förra sommaren rollen som affärsutvecklare i företaget men organisationen är platt och känslan är att hierarkin är oviktig men att personalkulturen är naturligt stark.   – De som jobbar hos oss trivs bra och det är viktigt. Vi bryr oss om våra anställda och tar deras behov och problem på allvar, säger Patrik och pekar på en gammal jubileumsaffisch från 1983.  – Av alla som jobbade hos oss då är det bara en enda person som har slutat ...  Desto fler har alltså börjat.  Teleservice hänger inte bara med i den tekniska utvecklingen – företaget är i allra högsta grad med och driver den.

Fibernätet genererar jobb
Det egna fibernätet har skapat en stor efterfrågan och på den fronten har företaget mer att göra än vad de hinner med för tillfället. Samtidigt blickar man västerut när det gäller IT-drift och kontorsmaskiner så räkna med att Teleservice kommer att expandera ytterligare de närmaste åren.
teleservice_right
– Fibern är väldigt framtidssäker och öppnar möjligheter för en ny teknik. Den kommer att skapa helt nya produkter och tjänster. Exakt vilka är svårt att förutspå just nu men så är det alltid med teknik. Ingen kunde till exempel ana att 3G skulle få en sådan betydelse. Man trodde att den skulle användas till videosamtal men det blev ju mycket mer än så, säger Patrik Andersson.

Erbjuder helhetslösningar
 Teleservice arbetar gränsöverskridande och integrerat mellan olika tekniska områden. Företaget tar ett helhetsansvar och ombesörjer även service och support vilket skapar trygghet och effektivitet för kunderna.  – Den breda kompetensen hos personalen innebär att vi kan lösa så många olika saker inom flera olika områden och med olika infallsvinklar. Vi tar ansvar för hela kedjan och kan exempelvis leverera internet till en kund från scratch, där vi gräver fram fiber, driftar deras servrar och hjälper till med telefonin, säger Patrik Andersson, samtidigt som han visar Nätverket Österlen runt i lokalerna i Sjöbo där huvudkontoret ligger.

Faciliteter i toppklass
Bland de fina faciliteterna i anläggningen märks bland annat ett stort fint kök, en härlig takterass med utsikt över såväl kvarnen som taktopparna och ett rejält konferensrum med den modernaste tekniken tillgänglig.  Inte så konstigt att personalen trivs alltså.  I den tre våningar stora byggnaden ryms också en stor butik, större delen av företagets administration, en driftsäker datahall, data/tele-avdelningen, service/försäljning och dokumenthantering i olika former.. Då har vi ändå inte nämnt det stora lagret som Teleservice hyser och som innebär att kunderna nästan alltid kan få sina tekniska inköpsbehov tillfredsställda direkt i butik.
De andra två butikerna ligger i Simrishamn och i Ystad, de två städer där Nätverket Österlen för övrigt arrangerar frukostmöten. Vid vilka Teleservice dock inte har varit någon flitig besökare.

Ser potential i Nätverket
 – Men det hoppas jag att det ska bli ändring på. Det känns som om Nätverket har stor potential och vi måste bli bättre på att utnyttja vårt medlemskap. Nu har vi lite mer resurser att delta i sådana aktiviteter så det finns liksom ingen ursäkt längre, säger Claes Andersson och ler. Kanske dyker Claes och kompani upp på teatern eller i Simrishamn redan i höst, då Teleservice för övrigt kommer att fira sitt 40-årsjubileum med olika aktiviteter för kunderna.  Exakt vad som händer i butikerna är inte klart men håll utkik på Nätverkets hemsida där information om firandet dyker upp i slutet av sommaren.

TELESERVICE Huvudkontor: Västergatan 14, Sjöbo. Telefon: 0416-58 00 00.
Butik/kontor Ystad: Industrigatan 14. Telefon: 0411-55 66 77.
Butik Simrishamn: Storgatan 29. Telefon: 0414- 44 66 70
Serviceverkstad Helsingborg: Kapplöpningsgatan 14. Telefon: 042-13 51 10.  Hemsida:  www.teleservice.net


Text: Konstantin Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
E-post: resereportern@gmail.com
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar