header20170419.jpg

Företag i nätverket: Swedavia

swedavia2.jpg

Flygplatsen fångar fler!

Swedavia erbjuder unika annonsmöjligheter

De servar över 40 miljoner människor varje år och nu vill de hjälpa lokala företag att ut med sin reklam.

Nätverket Österlens senaste medlem är ett företag vars tjänster du tar del av varje gång du reser inrikes, men som du kanske ändå inte känner till. Den saken lär det i så fall bli ändring på, nu när Swedavia ansluter till Nätverkets gemenskap.

– Det ska bli spännande att vara med i Nätverket, där det finns en stor bredd med både små och stora företag. Nätverk är guld värda och innebär en möjlighet för oss att nå ut till många för att sprida kunskap om flygplatsreklam, säger Annika Hansson som är Account Manager på Swedavia.

Intressanta föreläsare
Hon har tidigare jobbat hos ett annat nätverksföretag, Skånska Dagbladet, och har därför redan en god inblick i Nätverket Österlen. Och Annika har idel lovord att strö över Nätverkets verksamhet.
– Ni har mycket intressanta föreläsare och jag gillar verkligen ert engagemang i den lokala idrotten, säger hon.
Innan vi går in på det område som Annika är specialiserad på och ansvarar för, nämligen marknadsföring och reklam, kan det vara på plats med en kort presentation av Swedavia-koncernen.

swedavia1.jpg

Tio flygplatser
Swedavia äger, driver och utvecklar svenska flygplatser från Kiruna i norr till Malmö i söder. Närmare 40 miljoner (!) passagerare passerade genom Swedavias tio flygplatser under 2016. Verksamheten finansieras helt med intäkterna från Swedavias tjänster och produkter och deras statliga uppdrag är att aktivt medverka i utvecklingen av transportsektorn och bidra till att transportpolitiska mål uppnås.
– Vi tar hand om allting på flygplatsen ända fram till flygplansdörren, där respektive flygbolag tar över, säger Annika som tror att flygbranschen i allmänhet och Malmö Airport i synnerhet går en ljus framtid till mötes.

Smidigt att pendla
– Det finns inget som tyder på att resandet med flyg generellt sett kommer att minska. Tvärtom. Resandet till och från Swedavias flygplatser ökade med 5 procent under 2016. Nya linjer startar med jämna mellanrum och det finns en vilja att expandera. Det är smidigt att pendla mellan exempelvis Malmö och Stockholm och Sverige har ur ett transportperspektiv blivit ”mindre”.
Annika framhåller de unika möjligheter som reklam på flygplatser erbjuder. Vill du nå ut till en stor målgrupp som uppehåller sig på reklamplatsen under en längre tid, är flygplatsreklam den optimala lösningen.

_MG_8124.jpg

Exklusiva format
– Våra format ger en upprepning som ger annonsören exklusivitet i sitt budskap såväl som format. I och med att resenären uppehåller sig runt 45-60 minuter på flygplatsen är träffpunkten hög i målgruppen. Vi jobbar dessutom både digitalt och analogt, och både inomhus och utomhus.
Som annonsör på en flygplats finns stora möjligheter att fånga en målgrupp som både är mottaglig och stannar på samma plats under en längre tid. Det sistnämnda betyder att du har gott om tid att interagera med dina kunder.

20160510_111704.jpg

Stannar länge
– Dessutom upplevs inte flygplatsreklam som störande på samma sätt som i exempelvis tv, eftersom folk förväntar sig att den ska finnas där. Flygplatsen är en positiv miljö som signalerar exklusivitet, spänning och förväntan, säger Annika och fortsätter:
– Majoriteten av resenärerna är mottagliga för förändring och hör till en köpstark målgrupp, vilket gör det lättare att kommunicera med dem.
Annika lyfter också fram de stora ytorna på flygplatserna. Här finns chansen att ta ut svängarna och göra reklam utöver det vanliga.
– Då resenärernas väg går från infart, via parkering, incheckning, avgångshall, café, gate och boarding till ankomst- och tullhall finns det även möjlighet att upprepa reklamen och följa resenären längs vägen.

20160510_114855.jpg

Anpassade lösningar
Hon betonar också att flygplatsreklam inte behöver ödelägga ett företags ekonomi, och uppmanar Nätverket Österlens företag att ta kontakt med henne.
– Vi kan anpassa reklamen efter behov och budget och det går att hitta lösningar för en vettig peng. Det är bara att mejla eller ringa mig så kan vi boka in ett förutsättningslöst möte där vi diskuterar hur vi på Swedavia kan hjälpa till att stärka företagets marknadsföring.
Kontaktuppgifterna hittar du nedan – och Annika ”in person” träffar du förstås på Nätverket Österlens frukostmöten.

Text: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se

SWEDAVIA AB
Adress: Malmö Airport, Box 14, 230 32 Malmö-Sturup.
Kontaktperson: Annika Hansson
E-post: annika.hansson@swedavia.se
Telefon: 010-109 07 16 / Mobil: 0738-67 77 16.
Hemsida: www.malmoairport.se

FAKTA
Swedavias tio flygplatser:
Kiruna Airport, Luleå Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport, Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport, Göteborg Landvetter Airport, Visby Airport, Ronneby Airport, Malmö Airport.

swedavia.jpg

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar