header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Riktig PR

Lars Fredell - Riktig PR
Ärlighet och öppenhet grundstenarna i Riktig PR
Vill du veta hur man skriver en knivskarp pressrelease som är attraktiv för medierna? Finns ett behov av att förbättra kompetensen i marknadsföring genom sociala medier? Eller vill du bara veta hur ditt företag ska undvika att hamna i Uppdrag Granskning? Då är det till nyblivna nätverksmedlemmen Riktig PR du ska vända dig.
Borrby ena dagen, Stockholm nästa, Växjö dagen därpå – PR-proffset Lars Fredell bär kontoret (läs: den fjäderlätta MacBook Air-datorn) med sig i pendlingen mellan de två bostäderna och uppdragsgivare i Stockholm.
När Nätverket Österlen besöker vår färskaste medlem sitter han dock lugnt mellan frukträden i den stora trädgården bakom huset i Borrby, en bostad han och hustrun införskaffade för sex år sedan. Lars Fredells dragning till Österlen går dock betydligt längre tillbaka än så.
– Det började under studietiden i Lund då vi åkte till Sandhammaren för att bada. Sedan hyrde vi ett hus i Kåseberga under många år, säger Lars och tar ett bett i ett gråpäron.
Det var också där – i Kåseberga – som Lars Fredell kom i kontakt med sin namne med efternamnet Nilsson, Nätverket Österlens grundare och starkast drivande kraft.
– Jag har känt Lasse sedan 1970-talet och har varit med om hans resa från lanthandeln till Nätverket, som jag för övrigt trodde starkt på redan från början.
Lars Fredell må vara färsk som medlem hos oss – vi återkommer till hans tankar om Nätverket Österlen – men hans yrkesmässiga erfarenhet är milt uttryckt gedigen. Lars är journalist i grund och botten och började som reporter på Expressen, där han steg snabbt i graderna och blev chef för Malmö-redaktionen.

På 1980-talet jobbade Lars i radio och var bland annat nyhetschef för Radio Malmöhus. Sedan blev det en sejour inom televisionen – som programredaktör på Smålandsnytt – innan han 1989 startade eget med kundtidningar som specialområde. En av kunderna var programföretaget SPCS i Växjö.

På 2000-talets första dag blev Lars Fredell fast anställd på SPCS, där han fram till i vintras ansvarade för information och extern kommunikation.
– Nu har jag mitt eget företag, men en stor del av min verksamhet ägnas åt pressfrågor hos Vismas 15 bolag.
Lars Fredell - Riktig PR
Trots det har Lars tid till andra uppdrag. Han tar sig gärna an kunder från Österlen, oavsett storlek.
– Alla företag behöver arbeta med PR och medier. Det kan till exempel handla om att stärka varumärket genom marknadsföring i olika mediekanaler eller att veta hur man ska göra för att undvika negativ publicitet.
Det sistnämnda kallar Lars Fredell förebyggande krishantering och är en av tjänsterna han erbjuder i sitt företag Riktig PR.
– Idag går det inte att ljuga för någon. Ett företag måste kunna stå för allt det gör och säger. Ärlighet och öppenhet är de viktigaste faktorerna när det handlar om PR. Och så blir ju sociala medier allt viktigare, det går inte att komma från.
Lars betonar dock betydelsen av det personliga mötet och lyfter fram Nätverket Österlen som ett utmärkt exempel.
– Det är ett av de viktigaste sätten att jobba på. Sociala nätverk på internet är ett bra komplement, men en så enkel sak som att träffas i affärsrelationerna är något som lätt kan glömmas bort. Jag är själv med i flera olika nätverk men jag måste säga att Nätverket Österlen legat i framkanten hela tiden när det gäller företagsnätverk.

– På Österlen finns överhuvudtaget en bra grogrund för nätverk, med korta avstånd och en stor spridning av kunskap, både i praktisk och teoretisk form.
Lars är för övrigt förtjust i Nätverket Österlens satsning på regionens elitsatsande idrottsungdomar.
– Mycket bra! Här får unga idrottare med olika förutsättningar möjlighet att utvecklas och förverkliga sina drömmar, säger Lars som själv har ett gediget idrottsintresse.
Uppväxt i Värmland som han är, heter favoritlagen Degerfors och Färjestad.
– Jag brukar gå på Växjö Lakers hockeymatcher ibland och då får man dölja FBK-halsduken...
Sitt medlemskort i Nätverket Österlen varken behöver eller vill han emellertid gömma.
Tvärtom hoppas vi att Lars blir en frekvent gäst på frukostmötena, till vilka han via sitt stora kontaktnät sannolikt kommer att bidra med en och annan meriterad föreläsare så småningom.

Text och foto:
Konstantin Foussianis
kungnesta@yahoo.com
Tel: 0734-424837
 
Lars Fredell och Sören Johansson
Lars Fredell (till vänster) har flera uppdrag i Stockholm. Här i samspråk med Visma Spcs marknadschef Sören Johnsson i samband en stor produktlansering på Vismas huvudkontor i Stockholm den 13 september 2012.
Foto: Torbjörn Zadig.
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar