header20170419.jpg

Företag i Nätverket: PwC

pwc-ystad
 
Branschetta ny medlem i Nätverket Österlen
Det är Sveriges största företag inom redovisning och revision och har en framskjuten position även internationellt. Nu är PwC även medlemmar i Nätverket Österlen.
– Efter det härliga frukostmötet med Bert Karlsson fanns det inte någon tvekan från vår sida, säger kontorschefen Ann Rickard Nilsson.  
 
184 000 medarbetare i 157 olika länder.
100 kontor och ytterligare några filialer på olika orter runt om i Sverige.
Det är ingen liten ”firre” Nätverket Österlen fått på kroken i form av revisions- och redovisningsbyrån PwC.
Vår färskaste medlem är som synes framgångsrika i sin bransch och strävar nu efter att, inom ramarna för Nätverkets verksamhet, bygga ännu fler relationer i den sydöstra delen av landet.


Öppet klimat
– Nätverket Österlen verkar präglas av ett öppet och dynamiskt klimat och det stimulerar affärsrelationerna.

Energin och atmosfären i lokalen var fantastisk under frukostmötet med Bert Karlsson och efter det tvekade vi aldrig över att bli medlemmar. Dessutom brinner jag personligen för idrott och ser verkligen positivt på stödet till de lokala idrottsungdomarna, säger Ann Rickard Nilsson som själv har spelat fotboll i Hammenhögs IF:s framgångsrika damlag.

Numera har Ann fullt upp med alla de bollar hon måste hålla i luften som chef på PwC:s Ystadkontor på gamla Regementsområdet.

Hit – till Nils Ahlins Gata – flyttade företaget i samband med fusionen mellan Öhrlings Coopers & Lybrand och Price Waterhouse  år 2000. Två företag blev ett och en ledande aktör inom redovisning och revision.
02
Bred kompetens
– Vår främsta styrka är att det finns en oerhörd bredd i personalens kompetens vilket innebär att vi alltid har beredskap för att möta alla typer av kunder och förutsättningar, säger Ann Rickard Nilsson.
PwC är stordrift och småskaligt i perfekt samklang och förening. I kundkretsen finns allt från multinationella företag till enmansföretag, men i Ystad är merparten av klienterna små eller medelstora företag.
– Vi jobbar även i den kommunala sektorn och med ideella företag. En styrka med PwC är att vi har en stor flexibilitet i organisationen och kan anpassa resurserna efter kunden. Vi kan till exempel sätta ihop ett team bestående av personal från både Ystad och Malmö om förutsättningarna är sådana att arbetet gynnas av en sådan lösning. 

Kvalitet i fokus
Förståelse för kundens kultur, personligt engagemang och fokus på kvalitet och professionalism är andra ledord som genomsyrar PwC:s verksamhet. Företagets storlek och nationella utbredning till trots har Ann och hennes kollegor på Ystadkontoret möjlighet att själva styra över sin verksamhet lokalt.
– Vi kan möta marknaden i sydöstra Skåne utifrån de lokala förutsättningar och behov som finns samtidigt som vi har tillgång till hela organisationens kompetens och stödapparat när det gäller exempelvis skatt och juridik, men även support i marknadsförings- och personalfrågor.
Revision och redovisning är de största områdena i den dagliga verksamheten medan kollegorna som är specialiserade inom exempelvis skatt kommer till Ystad från närliggande kontor.

Vårdar varumärket
– Oavsett vilken typ av arbete PwC utför så levererar vi kvalitet i alla led. Det kan låta klyschigt men för oss är det oerhört viktigt att vara på topp hela tiden och därmed vårda det starka varumärke vi byggt upp genom åren, säger Ann samtidigt som den före detta elithandbollsmålvakten Jesper Larsson – som bland annat arbetar med marknadsaktiviteterna på Ystadkontoret – tittar förbi med en av kontorets många välfyllda pärmar.
”Det man gör gärna, gör man i regel bra” lyder ett gammalt japanskt ordspråk som i högsta grad känns applicerbart även på redovisningsbranschen. Fler och fler upptäcker fördelarna i att låta proffsen sköta bokföringen åt dem.

Spännande valår
– Jag tycker att man ska göra det man är bra på och finner tillfredsställelse i. Bokföring är exempelvis ett område som många tycker är ett nödvändigt ont och då är det bättre att låta dem som tycker det är roligt göra det, säger Ann som för övrigt hoppas att höstens riksdagsval så småningom ska föra med sig en del positiva förändringar för småföretagarna.
– Det ska bli spännande att följa valet. Framför allt hoppas jag att det skattemässiga regelverket förenklas. Det tror jag att hela näringslivet vinner på i längden.
Reinfeldt, Löwén och de andra i den svenska politikertoppen har visserligen lovat förändringar av just denna karaktär, men vi vet ju hur det kan vara med just vallöften.
Då kan det vara tryggt att veta att det finns en aktör som PwC nära till hands.
Inget överdrivet valfläsk, bara kvalitet och resultatinriktade leveranser i alla led.
Varje gång. 

Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: resereportern@gmail.com
 
FAKTA/PWC
Besöksadress: Nils Ahlins gata 2 B
Postadress: Nils Ahlins gata 2B, 271 39 Ystad
Telefon: 010-212 97 20
Fax: 010-213 97 20
Hemsida: www.pwc.se/sv/kontor/ystad.jhtml

 
03
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar