header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Piggehlin - Barnens resebyrå

piggehlin-bild
 
Piggehlin skapar trygga resor för alla!
”Trygghet” är ett ledord som de flesta resebyråer, med mer eller mindre hög grad av verklighetsförankring, lyfter fram i sin marknadsföring.
Barnens Resebyrå Piggehlin – som är nybliven medlem i Nätverket Österlen – är en av dem som verkligen lyckas leva upp till sin slogan ”trygga resor för alla”
 
Rum som ska vara allergisäkrade men inte är det, restaurangbesök som slutar i transport till sjukhus på grund av brister i allergihänsynen – och förväntningar som inte infrias som en följd av bristande kunskap hos arrangören.
Det finns många skäl till varför en drömresa ibland förvandlas till en mardröm.
Resebyrån Piggehlin eliminerar dem alla.
– Jag vill skapa trygga resor för alla. Med min erfarenhet och kunskap kan jag hjälpa till att göra resan enklare och tryggare. Mitt främsta mål är att ingen ska behöva tveka inför att göra en resa på grund av en allergi, säger Ingrid Ehlin som driver Nätverket Österlens senast tillkomna medlemsföretag.

Jobbat för Percy
Ingrid har en lång erfarenhet inom servicebranschen inom vilken hon jobbat sedan tidiga tonåren. Först på kafé, senare på hotell och sedan som reseledare på bland annat Mallorca, i Alperna och på Kreta. Hennes CV inkluderar också ett par olika stabsjobb på Vingresor och flera år på Percy Nilssons golfanläggning i Marbella. Därefter startade Ingrid – som driver sin verksamhet från hemmakontoret i Nybrostrand men har visioner om en fysisk lokal på centralt läge i Ystad – det egna företaget Sportcamp, med inriktning på lägervistelser för barn och ungdomar. Det var i den verksamheten som hon första gången professionellt fick jobba med allergiska barn.
– Det var en fantastisk utmaning och en härlig upplevelse som jag har mycket nytta av i utvecklandet av Piggehlins koncept, säger Ingrid.

Kvalitetssäkrade resor
När Ingrid grundade Piggehlin Barnens Resebyrå var grundtanken att anordna resor över generationsgränserna. Ganska snart fick hon dock förfrågningar från mor- och farföräldrar som ville resa med barnbarn som har matallergier.
Under etiketten ”Trygga resor för alla” erbjuder Piggehlin därför ytterligare en dimension i form av resor som är kvalitetssäkrade i allergisynpunkt.
– Min utgångspunkt är att rädslan för allergierna inte ska få bestämma, och rädslan handlar ju nästan alltid om okunskap. Med min erfarenhet och kunskap kan jag hjälpa till och göra resan enklare och tryggare.

Allergisk dotter
Ingrids sexåriga dotter Hilda tål inte ägg och mjölkprotein, så Ingrid vet vad det innebär att resa med ett allergiskt barn och vilka utmaningar man ställs inför på en sådan resa.
– Tyvärr är kunskapen hos de större resebolagen oftast bristfällig och jag kände därför att det fanns en lucka att fylla. Många gånger vill folk väl, men okunskapen gör att de inte tar de här frågorna på riktigt allvar, säger Ingrid.
Själv är hon minutiös i planeringen av resorna och tummar aldrig på noggrannheten i något avseende.

Lämnar inget åt slumpen
Ingrids huvudfokus ligger på att göra resorna säkra för matallergiker. Innan hon bokar kollar Ingrid upp utbudet av restauranger, hotell och kaféer och andra inrättningar på den aktuella destinationen, och vilka alternativ som dessa erbjuder matallergiker. Hon kontrollerar menyer, pratar med kökschefer och checkar av innehållsdeklarationer.
Inget lämnas åt slumpen.
På själva resan agerar Ingrid oftast själv reseledare och ser till att sköta kommunikationen så att missförstånd undviks.
Det personliga ansvarstagandet och kvalitetssäkringen i resans alla led, gör Piggehlin till en smått unik aktör i resebranschen.
– Det är oerhört viktigt för mig att mina produkter går allas förväntningar till mötes, säger Ingrid som hittills har arrangerat resor till bland annat Legoland, Disneyland Paris och Astrid Lindgrens värld.

Skräddarsyr drömresor
Utbudet breddas dock hela tiden och under vinjetten ”Drömresan” skräddarsyr Ingrid även resor utifrån speciella önskemål.
Vill man exempelvis ta med sig familjen på en weekend med fotboll och shopping som kombination, går det alldeles utmärkt att vända sig till Piggehlin. Ingrid har även ett brett nätverk av samarbetspartners som ytterligare bidrar till att höja kvaliteten på resorna och förstärker upplevelsen av mervärde hos kunderna.
Genom medlemskapet i Nätverket Österlen hoppas Ingrid kunna fördjupa sina lokala samarbeten men även bidra till att ytterligare stärka varumärket Österlen.

Hyllar talangstödet
– Jag gillar Nätverkets koncept. Det är ”businesseffektivt” och lättsamt på samma gång. Föreläsarna håller bra klass men jag skulle gärna se att de alltid får svara på tre frågor som kan hjälpa företagarna konkret. Vidare tycker jag att satsningen på de lokala elitidrottstalangerna är klockren. Idrott och ungdomar är pulsen i våra ådror!
Vi hälsar Ingrid och Piggehlin välkommen till ett samarbete som förhoppningsvis blir en lång och spännande resa med många roliga upplevelser

PIGGEHLIN – BARNENS RESEBYRÅ
Adress: Almvägen 2, 271 71 Nybrostrand
Telefon: 0411-55 05 55
Hemsida: http://www.piggehlin.se
E-post: info@piggehlin.se

piggehlin-stor
Ingrid Ehlin - Piggehlin Resebyrå
 

Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: resereportern@gmail.com
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar