header20170419.jpg

Företag i Nätverket: NICKES.COM

toppbild.jpg

Säljer resor – levererar upplevelser

Handbollsbiljetter, SHL-hockey och allsvensk fotboll i all ära – vill du ge dina kunder, anställda eller dig själv en upplevelse i världsklass är det klokt att rikta blicken bortom landets gränser.
Till Camp Nou, Wembley eller kanske Madison Square Garden!
– En paketresa till ett sportevenemang är en produkt som kan fylla många syften för dig som företagare, säger Niklas Hellberg som är vd på Nätverkets Österlens nya medlemsföretag Nickes.Com.

Närheten till kontinenten är en av fördelarna med att bo och verka i Skåne. Ändå kan de stora arenorna ibland kännas lite avlägsna för sydsvenska företagare. Malmö FF:s relativt färska Champions League-äventyr till trots är det inte alltför ofta som de största spelarna och de bästa lagen angör svensk mark i skarpa tävlingssammanhang.

Sport bäst live
Det digra utbudet av sportkanaler ger oss förvisso alla möjligheter att följa Premier League, NHL eller Formel 1-VM på teve men det är ju inte riktigt samma sak som att uppleva sport i världsklass på plats. För du vill så klart vara med där det händer. Du vill sjunga och hoppa med i den Gula Väggen på Westfalenstadion i Dortmund, hjälpa till att sätta färg på ett Rom-derby eller från din plats långt ner på Camp Nou:s långsida nästan kunna ta på Messi när han bjuder på ännu ett magiskt dribblingsnummer. För att inte tala om känslan när en matchavgörande Henke Lundqvist-räddning får taket att lyfta i Madison Square Garden.
Wow! Kort sagt – du vill vara en del av festen, inte se den på TV (i alla fall inte varje vecka). Du vill åka på, längtar efter och drömmer om en sportresa! 

el-clasico.jpg

Utveckla affärer
Eller så vill du bara ta hand om dina kunder på allra bästa sätt. Ge dem den VIP-behandling de förtjänar och som får dem att anlita dig om och om igen.
– Ett resepaket till ett sportevenemang kan tjäna olika syften för dig. Det är ett bra sätt att upprätthålla goda relationer, utveckla affärer och bygga förtroende med dina viktigaste kunder, säger Niklas Hellberg som genom sitt företag Nickes.Com har 20 års erfarenhet av att sälja sport- och evenemangsresor.
Niklas har dessutom erfarenhet från allsvenska klubben Jönköping Södra, där han suttit med i styrelsen, varit evenemangsansvarig och fortfarande jobbar i ungdomsakademin.

Brinner för resor
Han brinner både för sport och resor och allra helst båda delarna i skön förening. Niklas är uppväxt i småländska Forserum där han länge jobbade på ortens dörrfabrik, innan han 1997 bestämde sig för att sadla om och öppna en egen sportresebyrå.
– Jag spelade fotboll, bandy och tennis som ung, men talangen räckte inte till nå någon högre nivå. Så jag tänkte att resebyrån är min enda chans att komma ut på de stora arenorna.
Och visst har Niklas Hellberg fått se en stor del av världen och uppleva matcher på de allra största arenorna många gånger om. Hans främsta minne är från EM i Portugal 2004, då en förlorad biljett förvandlades till vunnen vänskap.

BildEURO2004.jpg

Grekiska vänner
– Jag var på väg till Estadio da Luz för att se finalen mellan hemmanationen Portugal och outsidern Grekland tillsammans med min pappa, bror och fru. När vi var på väg upp ur tunnelbanan upptäckte jag att min finalbiljett var borta … den hade blivit stulen! Jag gjorde snabbt en polisanmälan och sedan bar det iväg till stadion.
Väl där möttes Niklas av beskedet att det bara fanns en enda biljett kvar – i den grekiska klacken.
– Bestäm dig nu, annars får någon annan biljetten, sa biljettchefen strängt till mig. Vilket dilemma! Jag ville ju sitta med min familj. Men jag tog biljetten, Grekland vann överraskande med 1–0 – och jag fick hundra nya grekiska vänner på köpet.

Kontor i Jönköping
I takt med att kundkretsen blivit större har även företaget vuxit. Nickes.Com är idag en av landets ledande sportresebyråer. Kontoret ligger i Jönköping men Niklas och hans kollegor skickar ut svenska sportälskare från Kiruna i norr till Ystad i söder på resor över hela världen.
– Fotboll är den i särklass populäraste produkten, men vi säljer en hel del hockeyresor också och även motorsport attraherar ett stort intresse, säger Niklas som även betonar Zlatans enorma påverkan på resebranschens strukturer i allmänhet och sportrelaterad sådan i synnerhet.  
– När Zlatan byter klubb och flyttar till en ny stad seglar den staden upp som etta på listan över mest bokade resmål. London hade exempelvis varit vår i särklass mest populära Premier League-destination, ända fram till att Zlatan skrev på för United ...

Personlig resebyrå
Trygghet och personlig service är förvisso två i resebranschen ganska slitna och klichéartade ord, men för Nickes.Com är de varumärkesbildande värdegrunder. Nickes.Com har bland annat en chattfunktion på hemsidan och en jourtelefon som kunderna kan ringa till om de stöter på oväntade problem under resan.
– Tillit och förtroende är otroligt viktigt för oss. Många sportresenärer har blivit blåsta när de bokat biljetter till stora evenemang via tvivelaktiga webbplatser. De kan till exempel ha fått platser på arenan med begränsad sikt trots att de betalat för de bästa biljetterna. Eller ännu värre – inga biljetter alls!
Det skulle aldrig hända hos Nickes.Com som har ett mycket gott rykte i branschen.

sport-allman3.jpg

Strul i Milano
Självklart kan det dock uppstå strul ibland. Som när italienske mediemagnaten och före detta premiärministern Silvio Berlusconi hux flux bestämde att derbyt mellan Milan och Inter bara skulle få ha italienska medborgare i publiken.
– Jag tror han gjorde det som ett politiskt utspel, han ville väl fiska röster. Vi fick bekräftelse av Milan på att allt var okej och sedan kom plötsligt beslutet. Pang – inga utländska medborgare i publiken! Därmed basta! Vi hade 50 kunder som redan fått sina biljetter. Strul! 
Men Nickes.Com är känt för att hitta lösningar på de flesta problem och kunna överstiga även de högsta hindren.

Uppdrag Ukraina
I samband med fotbolls-EM i Polen/Ukraina 2012 ställdes företagets vilja och envishet på rejäla prov. Supporterorganisationen Camp Sweden hade gett Nickes.Com uppdraget att upprätta och ansvara för verksamheten i Ukraina under EM – och det var minsann lättare sagt än gjort. På en förfallen bad- och campingplats byggde Niklas och hans kompisar upp ett område som med kiosker, scen, restaurang, sjukstuga och apotek mer fungerade som ett minisamhälle än som bara en campingplats.
– Vi tvingades gräva för rör till avlopp och vatten, vi installerade duschar och toaletter, vi byggde staket runt området. Det var nio månader av förarbete och 15 dagar med jobb dygnet runt. Vi gick upp klockan sex på morgonen och kom i bästa fall i säng vid tvåtiden natten därpå. 

Sportresor som kundvård
Niklas återkommer ofta till kundnyttan i att ta med sina kunder på en sportresa.
– Om du tar med dina VIP-kunder till Santiago Bernabeu-stadion för supermötet mellan Real Madrid och Barcelona eller en Formel 1-tävling i Monte Carlos lyxiga miljö, kommer de garanterat att minnas ditt företag på ett positivt sätt i många år framöver. Och inte bara det – efter resan kommer de högst sannolikt att associera lagen, arenan och staden ni har besökt med just ditt företag. De flesta kommer också att berätta för alla om sina upplevelser i sociala medier, säger Niklas och fortsätter:
– Är kunderna i fråga sådana du kontinuerligt gör affärer med så är ju pengarna du investerar i resan på sätt och vis redan intjänade. Sportresor är således en mycket effektiv återinvestering i befintliga kundrelationer.

joel2.jpg

Stort idrottsintresse
Som nybliven medlem ser Nickes.Com nu fram emot att få ge Nätverkets företagare sportupplevelser utöver det vanliga, på de allra största arenorna i Europa.
– Det ska bli spännande att bidra till och själva ta del av den samlade kompetens som finns i Nätverket. Jag tror att det finns ett stort idrottsintresse bland företagarna och vi kan säkert hitta på något kul ihop. 
Motorsportresan till Formel 3-finalen i tyska Hockenheim är ett sådant exempel. Här har Nätverkets medlemmar chansen att få träffa Joel Eriksson i tävlingsmiljö samtidigt som de upplever racing i världsklass på en av Europas mest klassiska banor.

Vill du följa med på den resan kan du anmäla ditt intresse till kostas@nickes.com

Text: Kostas Foussianis
press@natverketosterlen.se

NICKES.COM
Fordonsvägen 17
553 02 Jönköping
Tel: 036-14 14 43
E-post: sales@nickes.com / kostas@nickes.com
Hemsida: www.nickes.com

 

logo250.jpg

 

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar