header20170419.jpg

cost of autocad lt 2014 acrobat xi pro apple mac version education discount how much acrobat autodesk autocad 2016 for mac os x light price

Företag i Nätverket: McDonalds

McDonalds - Ystad
 
McDonalds i Ystad lyssnar på kunderna
Frukost i ottan eller färdkost vid midnatt.  
Tillgängligheten är a och o för McDonalds i Ystad – som för övrigt går en mycket spännande höst till mötes.  
– Vi investerar i 40 nya sittplatser och förhoppninsgvis fler parkeringsplatser, säger vd:n Bengt Nilsson till Nätverket Österlen. 
 
Det var en måndagmorgon för inte så länge sedan och jag stressade för att hinna med 9-tåget till Malmö. Magen ropade efter sitt och eftersom Hamngatan i Ystad var min geografiska position, kändes snabbmatskedjan med tre bokstäver i namnet det naturliga valet.
Men … det var – ve och fasa – stängt …
– Det har jag också erfarit och lite anmärkningsvärt är det med tanke på hur mycket turister det är i Ystad under sommaren. Hos oss är tillgängligheten oerhört viktig. Vårt varumärke bygger i mångt och mycket på att snabbt leverera mat av hög kvalitet under stora delar av dygnet. Vi har öppet till klockan 2 på natten sju dagar i veckan och från och med i höst utökar vi öppettiderna med att servera frukost redan från sex på morgonen, säger Bengt Nilsson som driver McDonalds restaurang vid Malmö-rondellen i Ystad.
Där det förutom den extra morgontimmen även händer en hel del annat spännande i höst. McDonalds expanderar nämligen genom att bygga ut mot parkeringen varefter man kommer att kunna erbjuda ytterligare 40 sittplatser.

– Förhoppningsvis uttökar vi också med 10 nya parkeringsplatser. Vi kommer också att sätta upp nya skyltar och förnya inredningen med lite nya möbler och andra färginslag, berättar Bengt Nilsson, vars karriär i företaget är en historia i sig.

Bengt har en bakgrund inom försvaret där han bland annat jobbat som sjöofficer och inom underrätelsetjänsten i Kristianstad. I samband med en vidareutbildning kom han, 50 år ung, i kontakt med McDonalds och sedan gick det snabbt.
– Jag fördjupade mig i McDondalds och i samband med att jag skrev rapporten frågade jag dem om de var intresserade av att anlita mig som restaurangchef.

Sagt och gjort. Ett och ett halvt decennium senare har Bengt Nilsson byggt upp en restaurang som blomstrar och vars tillväxt ligger en bra bit över riksgenomsnittet.

– Framgångssagan fortsätter kan man säga. Vi har ett bra år bakom oss med fina försäljningssiffror och förstärkt personalstyrka. I januari anställde vi exempelvis nio nya medarbetare som en direkt följd av den sänkta restaurangmomsen, säger Bengt Nilsson.
McDonalds
Det märks att Bengt stortrivs med att driva McDonalds i Ystad – och trots att han fyller 65 senare i år har han i dagsläget inga planer på att gå i pension. 

– Det livet får nog vänta ett tag till. Jag tycker fortfarande att det är roligt att gå till jobbet varje dag.
Om det är hans egen passion som smittar av sig på personalen är oklart, men det är tydligt att den kritik som ibland framförts mot McDonalds i allmänhet angående medarbetarnas trivsel och arbetsvillkor, inte kan appliceras på restaurangen i Ystad.
– Jag är mycket mån om att personalen mår bra. Det är ett härligt och lojalt gäng som har kul tillsammans. Vi har personalfester och många umgås privat vilket förstärker teamkänslan, säger Bengt Nilsson.
På McDonalds i Ystad är det vänliga leenden och ”hjärtligt välkommen-hälsningar” i parti och minut även under lunchrusningen, en gästfrihet som kan tyckas självklar i servicebranschen men som förvånansvärt ofta lyser med sin frånvaro just hos snabbmatskedjorna.
– Vi försöker vara väldigt lyhörda gentemot gästerna och verkligen lyssna på vad de vill ha.

McWrap är till exempel en produkt som tillkommit efter önskemål från våra gäster. Och jag skulle tro att vi hittar på något spännande med salladerna inom den närmaste framtiden.

Även om mycket i ett företag av McDonalds storlek styrs uppifrån finns det i franchisekonceptet utrymme för Bengt att sätta sin prägel på menyn och den övriga verksamheten.
– Dels har vi en ganska platt organisation lokalt där vi lägger upp strategier för utvecklingen, dels har jag genom McMarketing-gruppen möjlighet att framföra vår röst. Det finns ju vissa standardprodukter – som exempelvis Chicken Mc Nuggets och Big Mac – som måste finnas på menyn, men i övrigt tillåts vi bestämma en hel del själva, säger Bengt Nilsson.
När det gäller McDonalds varumärke och status i landet i allmänhet är Bengt lite försiktig i sina uttalanden.
– Men rent allmänt tror jag att företaget mår väldigt bra. Vi har slagit försäljningsrekord månad efter månad i år och det uttökas hela tiden i Sverige. Jag vet exempelvis att det planeras ett tiotal nya restauranger som ska uppföras inom kort, säger Bengt, vars egen favorit på menyn är den redan nämnda och i våras lanserade Mc Wrap.
– Den är jag väldigt förtjust i. Tycker att vi har lyckats få fram en mycket bra produkt i en väldigt smidig förpackning. Jag älskar också hamburgare och ibland är Big Mac ett måste att grunda med. Sen tycker jag att vår fiskburgare är mycket god, den känns lite underskattad faktiskt.
Bengt Nilsson och McDonalds har varit medlemmar i Nätverket Österlen i två år och förväntningarna har infriats.
– Jag har ett stort sportintresse och är mycket förtjust i satsningen på de lokala talangerna. Den typen av sponsring är något som ligger mig varmt om hjärtat. Och så tycker jag att frukostträffarna är fantastiskt trevliga.
Så vem vet – kanske byter vi som omväxling ut Ystads Teater mot McDonalds vid ett framtida frukostmöte, nu när Bengt Nilsson och hans besättning öppnar portarna redan timmen före tuppen...

Text och foto:
Konstantin Foussianis
kungnesta@yahoo.com
Tel: 0734-424837
 
EXTRA: Läs även artikeln I Ystads Allehanda om utbyggnadsplanerna
 
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar