header20170419.jpg

Företag i nätverket: Great Reklam

maria.jpg

Från Good to Great!

Kreativa Maria hjälper företag att nå mästarklass

Text eller bild, digitalt eller analogt, helhet eller enskilda detaljer.
Oavsett vilken typ av marknadsföring det handlar om kan nyblivna nätverksmedlemmen Great Reklam bistå med professionell hjälp.
Välutbildade Maria Bengtsson har över 20 års erfarenhet av reklamarbete i såväl stora som små organisationer.

”En man som stoppar reklam, är som en man som stoppar en klocka för att spara tid.”

Citatet ovan tillhör den amerikanske bilpionjären Henry Ford men kunde lika gärna ha yppats av kvinnan bakom Nätverket Österlens nya medlem Great Reklam. Maria Bengtsson brinner för reklam, har jobbat med reklam i 22 år och bemästrar allt som har med reklam att göra. Hon har en kreativitet och en passion för yrkets alla delar, vilket tillsammans med en strikt arbetsdisciplin och en vilja att ständigt utveckla sig själv, gör Maria till ett verkligt proffs inom kommunikation och marknadsföring.

Utvecklar varumärken
– Min drivkraft är att utveckla varumärken genom att producera rätt material, för rätt målgrupp, vid rätt tillfälle. Jag vill få de företag som anlitar mig att ta steget från good to great, säger Maria som under intervjun med Nätverket ger ett lugnt och proffsigt intryck.
Framgångsrik marknadsföring, menar Maria, handlar väldigt mycket om att sticka ut från mängden, om att kommunicera varför du är bäst och varför man ska anlita just dig. En uppgift som kan vara svår att lösa för den som inte har rätt kompetens.
Något man emellertid inte kan påstå om Maria.
Ystads-tjejens imponerande CV inkluderar uppdrag och anställningar i olika befattningar inom ett flertal branscher.

Bemästrar allt
– Min främsta styrka är väl att jag bemästrar alla områden. Jag är AD, originalare och copywriter i ett, man kan säga att jag är som en minireklambyrå i mig själv. Dessutom har jag utbildning och erfarenhet inom projekt- och produktionsledning. Därmed kan jag erbjuda helhetslösningar såväl som hjälp med enskilda produktioner.
Maria har bland annat jobbat med florister, hovslagare, gym och byggföretag och hon har lyft marknadsföringen på landets två största travbanor, Solvalla och Jägersro. Hennes breda akademiska plattform omfattar utbildning på högt ansedda Berghs School of Communication och Masters of Media.

maria45.jpg

Gillar variationen
Just nu arbetar hon som konsult åt bland andra Ystads Energi, Ystads Teater och Lantmännen Malmö.
– Just mixen av olika branscher är väldigt stimulerande. Och det är en av anledningarna till att jag har gått med i Nätverket. Jag ser fram emot att bredda både mitt nätverk och min kundkrets ytterligare, säger Maria som välkomnar alla Nätverkets medlemmar (och andra som läser detta) att ta kontakt med henne om de vill vässa sin marknadsföring.
– Inget uppdrag är för stort eller för litet. Och det måste inte kosta skjortan. Ge mig din budget så ser vi vad jag kan erbjuda inom den ramen.
Logotyper, grafiska manualer, konceptualisering och tryckprodukter som broschyrer, flyers och annonser. Hemsidor, nyhetsbrev och annan digital kommunikation – Maria Bengtsson kan det mesta. Och skulle ett uppdrag mot förmodan kräva kompetens hon själv inte besitter, så använder hon sig av sitt stora nätverk av samarbetspartners.

Viktigt vara tydlig
Men trots att hennes kunskaper inom dessa områden får betraktas som synnerligen avancerade, återkommer Maria under samtalet ofta till ordet enkelhet.
När det handlar om kommunikation är det viktigt att vara tydlig och försöka förmedla sitt budskap så enkelt som möjligt. Förklara som om du pratade med ett barn, utgå inte från att alla vet allt om dig. Vem är du som företagare? Vem vill du vara?
Enkelhet är också viktigt i den grafiska profilen hos ett företag. Ett vanligt fel enligt Maria är att man spretar för mycket.
allt måste hänga ihop. Ibland händer det att en kund säger till mig att jag bara ska välja något jag tycker är snyggt. Nej, nej, svarar jag då, så funkar det inte! Den grafiska manualen är som företagets kläder och kommer alltid först.

Henry Ford hade förstås rätt. Det går inte att stoppa tiden. Och det är dumt att strunta i reklamen. I alla fall om du vill ta steget från good to great ...

facebook.jpg

Text: Kostas Foussianis
Pressansvarig Nätverket Österlen
press@natverketosterlen.se

GREAT REKLAM
Jens Friisgatan 3G, Ystad
Telefon: 0708-98 17 28
E-post: maria@greatreklam.se
Hemsida: https://greatreklam.se

logga-225.jpg

 

5 SNABBA VAL:
Sommar eller vinter (sommar)
Stockholm eller Österlen (Österlen)
Morgon eller kväll (kväll)
Solsemester eller cityweekend (båda)
Kött eller fisk (fisk)

 

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar