header20170419.jpg

Företag i Nätverket: Citycan

citycan
CityCan gör papperskorgen guld värd!
Få känner till att de existerar.
Men de flesta använder eller passerar (eller mycket sannolikt både och) deras produkter varje dag.
CityCan är företaget som förvandlar skräp till pengar …
 
Det finns många vägar att gå för ett företag som vill nå ut med ett budskap eller en produkt till sina kunder.
Man kan till exempel annonsera i tidningen, göra reklam i radio, synas i banners på internet eller bedriva telefonförsäljning.
Eller så kan du synas på papperskorgar – en trend som lockar allt fler företag och som det i Helsingborg stationerade företaget CityCan har tagit fasta på. CityCan, som just blivit medlem i Nätverket Österlen, grundades 1997 som ett projekt i samarbete med Helsingborgs kommun.

Nio olika orter
Sedan dess har företaget expanderat kraftigt och deras reklampelare finns idag i Helsingborg, Ängelholm, Höganäs, Landskrona, Hässleholm, Åhus, Kristianstad, Falkenberg och – sedan ett år tillbaka – i Ystad.
– Det ska bli spännande att se hur det utvecklas i Ystad. Vi har förstärkt organisationen och har idag sju anställda på CityCan. Och målet är att under året starta upp även i Malmö, Lund, Svedala och Simrishamn, säger Dan Lundh som tog över företaget för två år sedan.
De marknadsmässiga fördelarna med att göra reklam i utomhusmiljö i allmänhet och på papperskorgar i synnerhet är flera. Kontaktkostnaden är låg men frekvensen hög. Det sistnämnda innebär att du når många människor många gånger. Med utomhusreklam går det dessutom snabbt att nå en hög räckvidd i en specifik stad. 

Över 400 reklamytor
– Den som anlitar CityCan kan vara säker på att få en hög frekvens eftersom vi disponerar över mer än 400 reklamytor i Skåne och Halland. Och vi placerar våra reklampelare nästan  uteslutande på konkurrensbefriade ytor.
CityCan jobbar med såväl nationella som lokala aktörer och både små och stora företag. I den snabbt växande kundkretsen finns allt från till skolor och kommuner till mäklare, bilhandlare och olika eventföretag.
– Inget företag är för litet för oss. Jag tycker det är kul även när små aktörer kan åstadkomma något och synas med sin marknadsföring, säger Dan Lundh.

Varje kund exklusiv
Hos CityCan är varje kund exklusiv eftersom den själv kan tala om var den vill nå sina kunder. CityCans reklamytor syns överallt där det finns mycket folk och där det är mycket liv och rörelse.
– På Ystads station passerar det 6000 resenärer om dagen. Tänk själv vilken fantastisk exponering du får om du syns på någon av de papperskorgar som är placerade där.
På tal om rörelse så är CityCan ensam i Sverige om att kunna erbjuda de så kallade Trotter-skyltarna, som trots sin vikt på mäktiga tre ton är en unik mobil reklampelare med ursprung i Holland.
– Det är ett snyggt och stilrent koncept. I Holland har antalet Trotters ökat från 80 till 1600 på 2,5 år och jag hoppas på en liknande utveckling i Sverige.

bild2
Nätverket viktigt
På det lokala planet är målsättningen i första hand att etablera sig i Ystad och på Österlen, och där är medlemskapet i Nätverket ett viktigt verktyg. 
– Nätverket Österlen har ett intressant koncept som tilltalar mig. 80% av vår försäljning sker via nätverk så jag har stora förhoppningar. Men jag vet att det tar tid att bygga upp sitt varumärke och jag vill bygga långsiktiga relationer. Min affärsidé bygger på att kunderna återkommer. Samtidigt hoppas jag kunna få fler lokala företag att upptäcka fördelarna med att synas i den här formen av reklam, säger Dan Lundh.

En som redan gjort det är Ystads Nöjesproduktion som bland annat använt sig av CityCans produkter i sin senaste reklamkampanj för evenemanget Musikalyra som äger rum på Ystads teater i augusti.
Även Sparbanken Syd har anlitat CityCan i sin marknadsföring.
Lita på att fler ystadsföretag snart lär följa efter.

Text och foto: Kostas Foussianis
E-post: resereportern@gmail.com
 
FAKTA CITYCAN

 

Besöksadress (huvudkontor): Muskötgatan 4 B, Helsingborg.

Telefon: 040-611 28 10

E-post: info@citycan.se

Hemsida: http://www.citycan.se

 
bild3
– Jag fick jobb som marknadschef på Persöner i Ystad men startade så småningom en egen inredningsarkitekturbyrå med basen i Göteborg. Vi jobbade med objekt över hela skandinavien och affärerna gick strålande.
Ända fram till 1991.
Då kom den stora bankkrisen.
Den slog till lika oväntat som obarmhärtigt.
– I princip hela arkitektbranschen stod utan arbete men jag hade som tur var redan uppgraderat min kompetens genom att utbilda mig till fastighetsmäklare. Så jag sadlade om ganska snabbt, säger Hardy medan Waldy pockar på uppmärksamheten vid ett av bordsbenen.
Hardy grundade SMP – en traditionell mäklarbyrå med småhus och bostadsrätter till försäljning. Senare utvecklades verksamheten när fokus kom att riktas mot den tysktalande marknaden. I samverkan med ett antal andra mäklare tog Hardy fram en huskatalog med ett 80-tal objekt i södra Sverige.

REPORTAGE OM OCH MED MEDLEMMAR

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar