Så blir du mer produktiv

1501713-produktivitet.jpg

Produktivitet är ett viktigt begrepp för alla som driver egna företag. Din egen, och eventuella anställdas. Det gäller att få saker och ting gjorda. Här är Nya Affärers guide till hur du blir mer produktiv.

Att organisera sig själv och de arbetsuppgifter som ska göras är fullständigt nödvändigt för att lyckas med sitt företag. Här är åtta tips på hur du blir mer produktiv.

1. Prioritera. Gör rätt saker i rätt ordning. Framför allt, gör inte det som inte behöver göras. Många nya entreprenörer har hur mycket som helst att göra, och tvingas ofta försöka göra allting samtidigt. Undvik det. Gör en sak i taget, i rätt ordningsföljd. Då får du mycket gjort. Om du tycker att allting är viktigt, blir resultatet att ingenting är viktigt.

2. Gör klart det du håller på med. Ibland dyker det upp nya uppgifter som måste göras. När det sker, lägg dem i kön. Gör klart de uppgifter du redan har prioriterat innan du börjar med någonting nytt.

3. Använd bara en enda agenda. En del personer gillar att ha dubbla almanackor, en för jobb och en för fritid. Släng en av dem och jobba kreativt med en enda kalender, digital eller en gammaldags almanacka. Träng in allt i den, även dina träningspass och familjeaktiviteter. Det enda du ska göra är det som står i kalendern, ingenting annat.

4. Disponera om i almanackan varje vecka. För att din planering ska fungera måste du se över den minst en gång i veckan, till exempel på söndag. Var inte rädd för att kasta om och göra nya prioriteringar. Kör du med gammaldags almanacka, använd blyertspenna, så att du kan sudda och skriva nytt.

5. Undvik produktionsfällorna. Brukar du twittra eller messa? Skapa särskilt utrymme i din agenda för de aktiviteterna. De har en förmåga att ta kål på din produktivitet, eftersom de tenderar att avbryta allt annat som pågår. Du behöver inte avstå från de aktiviteterna, men planera när på dygnet du ska ägna dig åt dem.

6. Bestäm i förväg hur långt mötet ska vara. Vi lever i en möteskultur och på alla arbetsplatser pågår olika arbetsmöten varje dag. Om du inte i förväg exakt bestämmer hur länge ni ska sitta riskerar du att varje möte stjäl tid från annat eftersom olika diskussioner drar ut på tiden.

7. Respektera dina medarbetares tid. Brukar du som chef lasta över arbetsuppgifter på dina medarbetare? Ja, naturligtvis, annars skulle inte verksamheten fungera. Men var respektfull när du ber någon att göra någonting omedelbart. Kolla hur medarbetarens prioriteringslista ser ut. Hon eller han kanske har någonting ännu viktigare för sig, än det du vill ha utfört.

8. Se till dina egna behov. För att vara produktiv behöver du se till att du själv tar raster och är utvilad. Boka in den tid du behöver för att åstadkomma det.


Källa Internet

 

 

 

 

 

 







Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar