header20180109

13 fördelar träning ger dig

150425-traning

Träning förbättrar inte bara din fysik utan är en livsförhöjare av stora mått för såväl ditt psyke som kroppen i stort. I den allt mer kontoriserade och stillasittande miljö vi nu lever i där möjligheten till naturlig fysisk ansträngning allt mer saknas är motion och fysisk träning svaret!
    
1. Stressreducering
Jobbig dag på kontoret? Ta dig till gymmet eller ut och spring. Träning reducerar din stressnivå.

2. Du blir gladare
Träning frigör endorfiner som skapar känsla av lycka och studier visar att det även har positiv effekt mot depression
.

3. Förbättrar ditt självförtroende
Du mår bättre helt enkelt och tror mer på dig själv.

4. Du kommer ut i naturen
Solen skapar bland annat vitamin D som har lyckobringande effekter.

5. Förhindra kognitiv försämring
Hjärnan påverkas precis som resten av kroppen av vårt åldrande. Även om träning och motion inte kan utesluta sjukdomar kan det hjälpa din kropp och hjärna att vara mer alert längre.

6. Lindrar ångest
Kemikalier som frigörs under och efter träning kan lindra din ångest.

7. Bra för hjärnans utveckling
Studier visar att träning kan utöka antalet hjärnceller och därmed öka hjärnkapaciteten.

8. Bra för minnet
Cellproduktionen ökar i hippocampus som står för minne och inlärning i hjärnan. Tränar du förbättrar du ditt minne och har lättare för att lära dig nya saker.

9. Hjälper dig att kontrollera missbruk
Träning frigör dopamin som är belöningen för att du tränar. Dopamin frigörs även när du äter, dricker alkohol, har sex, tar droger osv. Träning kan hjälpa dig ersätta en del av de begär du vill undvika.

10. Du blir mer avslappnad
Träning gör dig mer avslappnad och kan fungera som sömnpiller om du har problem att sova.

11. Du får mer gjort
Studier har visat att regelbunden träning gör dig mer produktiv och fylld av energi än om du inte hade tränat.

12. Du blir mer kreativ
Träning kan ge dig utökad kreativitet upp till 2 timmar efter ditt träningspass.

13. Du inspirerar andra
Din lycka smittar av sig på andra som också kommer börja träna. Tränar du med andra blir det också svårare att hoppa över ett träningspass och har därmed en positiv effekt för dig själv. Det finns även studier som visar att träning i grupp ökat prestationen för alla deltagare som deltar i gruppträningen. Vi inspirerar helt enkelt varandra.

Källa:Internet

 

FÖRETAGSNYTT - TIPS

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar