Är din webbplats anpassad till Googles nya regler?

150422-mobilvanligt

Från och med 21 april kommer Googles rankingsystem prioritera mobilvänliga sidor när sökningen görs från en mobil. Visma Spcs produkter är förstås redan anpassade.

Om din webbplats inte är optimerad för trafik från mobiler kommer Google att sänka din sökranking till förmån för mer mobilvänliga webbplatser. Det betyder mindre trafik och potentiellt färre kunder.

- Du som har Visma Website eller Visma Webshop behöver inte göra någonting. Alla sidor som skapas från våra verktyg är mobilanpassade från start, säger Kristian Sandström, produktägare, Visma Spcs.

Gör ett test

Så här kontrollerar du om din sida eller nätbutik är mobilvänlig. Det finns två sätt att testa:


1. Gör ett googlesök på ditt företag från en mobil eller surfplatta. Din sida visas med ordet "Mobilvänlig sida" framför den beskrivande texten.

 

2. Gå in på https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ och skriv in adressen till din hemsida för att testa.


- Om hemsidan eller webshopen inte är mobilanpassad, kontakta din leverantör och uppmana dem att åtgärda felet. Har du en egen blogg i exempelvis Wordpress kan du kontakta supportforum.

Mobilt är norm

Anledningen till förändringen är att Google har sett en stor ökning i antalet mobila sökningar världen över. Mobilt är snart global norm och Google vill hjälpa till att driva utvecklingen.

Så här skriver Google om förändringen

- Över huvud taget är det viktigt att alltid mobilanpassa annonser och innehåll på Google, i så stor utsträckning som möjligt. Glöm inte bort mobilbesökarna, deras webbupplevelse är avgörande. Det gäller förstås oavsett om du gör jobbet själv eller anlitar någon annan. ”Mobile first” är ett begrepp, säger Kristian Sandström.


Källa: Visma

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar