Trenderna som ger dig medvind 2015

150105-trender

Den viktigaste frågan för alla företagare är lika svår som enkel – ”Vad vill kunderna ha?” Här får du en del av det svaret när vi listar de hetaste trenderna inför 2015.


Internet, datorn och mobiltelefonen – några innovationer som helt förändrade hur vi kan och bör driva företag. Just de innovationerna har dessutom möjliggjort många av de trender som framöver kommer att förändra både hur vi lever och hur vi gör affärer. Här är fem heta trender som alla företagare behöver känna till inför 2015.

1. Pensionär, men knappast gammal
Genomsnittsåldern blir allt högre i Sverige. Ännu snabbare ökar antalet friska år efter pensionen – och viljan att spendera dem väl. Dagens seniorer vill leva livet. Det är goda nyheter för alla, men kanske framför allt för Sveriges företagare. Inte minst som 60-plussarna sitter på majoriteten av allt kapital som finns i Sverige – och vill spendera det på resor, golf och allmän livsnjutning.
En stor del av all marknadsföring riktar sig mot yngre generationer, men det kanske är dags att tänka om? Det finns gott om kapital och betalningsvilja hos dem som nu lever livet på heltid.

2. Sälj inte produkter, sälj abonnemang
Spotify, Netflix, Dropbox och många fler – att sälja sina produkter och tjänster som månadsprenumerationer blir allt mer populärt. Kostnaden känns mindre för kunden och det gör att köpmotståndet minskar. För dig som inte driver ett multinationellt It-företag är det kanske dags att fundera över hur du kan vinkla om trenden till din bransch.

3. Gratis är gott!
Facebook är gratis, Instagram är gratis och Gmail är gratis – gratistrenden har varit stor länge. Nu håller den på att slå igenom i marknadsföringen också. Reklam handlar inte lika mycket om att sälja som om att informera och inspirera sina kunder. Kostrådgivare delar med sig av sina bästa recept, möbelaffärer gör gratis inredningsguider; exemplen är många. Tanken är att om du kan ge dina kunder något extra så kommer du på lång sikt att vinna deras lojalitet.

4. Generationen som aldrig levt utan internet
Den första nätgenerationen har nu blivit vuxen – människorna som aldrig levt i en värld utan internet. Med nätet och sociala medier håller konsumenterna på att ta tillbaka makten över sin konsumtion, och det är en trend du måste vara medveten om som företagare. I var fjärde diskussion på nätet nämns ett varumärke eller en produkt, och vi konsumenter litar på varandra. 70 procent av konsumenterna litar helt eller delvis på vad andra skriver online – vi litar faktiskt mer på främmande konsumenter än vi gör på dagstidningarna. Det blir därför allt viktigare att ha nöjda kunder, och konsekvenserna av missnöjda kunder blir allt större.

5. Hotet mot storföretagen
Nu kan du hyra ut din lägenhet via Airbnb, bli taxichaufför genom Uber eller bli personlig tränare genom svenska företaget Vint. Crowdfunding-tjänster låter alla bli riskkapitalister och svenska Toborrow låter till och med privatpersoner agera bank åt företag som behöver lån. För hotellen, bankerna och många andra storföretag utgör det ett allvarligt hot att konsumenterna och producenterna kan göra affärer utan de stora jättarna. Men för dig som egenföretagare finns det mycket att vinna. Dels kan du använda alla tjänsterna ovan, dels kan du starta din egen tjänst. Nu kan du bli mellanhanden som tar bort alla andra mellanhänder. Fundera över vilken som kommer att vara nästa stora tjänst – hur kan du hitta ett sätt att föra konsumenterna och producenterna närmare varandra?

Källa: Internet

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar