Mer julpengar till välgörenhet från småföretagarna i år

141211-klappar

Sju av tio småföretagare ger julklappar till sina anställda, men räknat i pengar skänker de mer till välgörande ändamål inför julen. Det visar en undersökning bland 1 000 småföretagare över hela landet från ekonomiföretaget Visma.

I undersökningen fick företagen ange om de ger julklappar till sina anställda respektive julgåvor i form av pengar till välgörenhet. Sju av tio, 71 procent, uppger att de ger sina anställda julklappar. Det är precis lika stor andel som i motsvarande undersökning i fjol.

När det gäller gåvor till välgörenhet ökade andelen givare från 27 till 29 procent. Dessutom skänker företagen betydligt mer pengar till välgörenhet inför årets julhelg än de gjorde i fjol.

– Intresset för humanitära frågor är nära knutet till ett ökande samhällsengagemang bland företagarna. Därför är det inte överraskande att småföretagarna skänker pengar till ändamål som de tycker är viktiga, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som genomfört undersökningen.

Ökat intresse för välgörenhet
Undersökningen visar tydligt att företagarna är villiga att skänka större belopp till välgörenhet än vad de spenderar på julklappar. Det genomsnittliga gåvovärdet till välgörenhet är 2 500 kronor, medan julklappen till anställda i genomsnitt är värd 300 kronor.

När det gäller gåvor till välgörenhet ger drygt sex av tio företag, 63 procent, mer än 1 000 kronor. Det är sex procentenheter fler än i fjol. Beräknat på resultatet i undersökningen kan värdet av småföretagarnas välgörenhetsgåvor den här julen uppskattas till cirka 800 miljoner kronor.

Organisationerna som får mest
Mest välgörenhetspengar från företagen får Barncancerfonden och Cancerfonden. Högt på givarlistan ligger även Läkare utan gränser, Unicef och Rädda Barnen.

– Det är stora pengar som kommer att göra nytta för människor både här hemma och ute i världen. Samtidigt väcker den här givmildheten på nytt frågan om det inte är dags att företag precis som privatpersoner ska få göra skatteavdrag för gåvor till viss typ av välgörenhet, säger Rolf Dahlberg.

Under och över förmånsgränsen
Mest julklappar får de anställda hos småföretagarna i Kalmar län. Där uppger 86 procent av företagen att de ger presenterar till sina medarbetare. Mest generösa när det gäller välgörenhet är företagen i Halland, där 43 procent har ideella organisationer som mottagare av julgåvor i form av pengar. När all givmildhet räknas samman hamnar Kalmar län på första plats.

Majoriteten av de företag som ger julklappar, 86 procent, har en pott på upp till 450 kronor per anställd. Bara 14 procent spenderar mer än 450 kronor, som är gränsen för när julgåvor till personalen blir förmånsskattepliktiga.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan den 26 november och den 2 december i form av en webbenkät. Den besvarades av 1 030 företag med en geografisk spridning som motsvarar det statistiska underlaget i landets 21 län.
» Resultat på riks- och länsnivå

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar