Svenska entreprenörer fler men försiktigare

140815-entreprenorer

I dag finns det dubbelt så många entreprenörer i Sverige som för fem år sedan. Men det är två typer av entreprenörer där den ena är mindre intresserad av att växa än den andra.
Enligt årets nationella entreprenörskapsrapport, som sammanställts av Entreprenörskapsforum, har andelen svenskar som driver eller startar nya företag nästan fördubblats mellan 2007 och 2013. Numera driver drygt åtta procent av svenskarna eget.

En exceptionell uppgång
– Man får konstatera att det är en exceptionell uppgång i det svenska nyföretagandet som inte matchas av något annat innovationsdrivet land, sade Pontus Braunerhjelm, vd för Entreprenörskapsforum, i samband med rapportsläppet.

Men det är inte säkert att ökningen i antal företag återspeglas i lika många nya jobb.

Inte lika många nya jobb
Enligt rapporten är det få nystartade företag som tror att de kommer att anställa fler än 20 personer inom en femårsperiod. De nya och unga företagen visar sig också ha låga ambitioner när det gäller internationell expansion.

Två sorters entreprenörskap
Rapporten urskiljer två olika typer av entreprenörskap kallade möjlighetsdrivna och nödvändighetsdrivna.

Ett möjlighetsdrivet entreprenörskap är ett företag startat av någon som ser en affärsmöjlighet. Nödvändighetsdrivet entreprenörskap är det när någon startar ett företag för att denne måste försörja sig.

Över 80 procent av det svenska nyföretagandet definieras som möjlighetsdrivet entreprenörskap.

Entreprenörsskap i Sverige – Nationell rapport 2014 »

Om rapporten

Entreprenörskapsrapporten sammanställs med data från den internationella entreprenörskapsundersökningen Global Entrepreneurship Monitor, GEM. Undersökningen mäter entreprenöriella aktiviteter, ambitioner och attityder i 70 länder och omfattar 75 procent av världens befolkning och 90 procent av global BNP.

Källa: Visma
Foto: Norden, Magnus Fröderberg.

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar