Älskade böcker - lästips för nyfikna

140725-boktips

Hur får du folk att lyssna? Varför tänker vi som vi gör? Här kommer lite tips om spännande läsning som är underhållande och som du kan ha användning av i ditt yrkesliv.

Det finns en mängd böcker som ger oss råd och tips om hur vi ska bemästra olika situationer, andra skapar förståelse för vår omgivning. Kerstin Rydén har läst några böcker som vi kan ha god nytta av i vårt dagliga liv på arbetsplatsen och ger här sina bästa tips.


Fyra boktips

Det var inte mitt fel – Ann Heberlein
En bok om konsten att ta ansvar. Vems fel är det att jag är arbetslös, överviktig eller fryser ut min kollega? Ja inte är det mitt fel i alla fall! Det finns alltid någon annan att skylla på. Men när ska vi ta ansvar för våra egna liv och hur blir man en ansvarsfull människa?

Omgiven av idioter – Thomas Erikson
Hur man förstår dem som inte går att förstå. En av de vanligaste orsakerna till konflikter i vardagen är dålig kommunikation. I denna bok får du ett hjälpmedel för att förstå de viktigaste skillnaderna mellan olika kommunikationsstilar.

Tänka, snabbt och långsamt – Daniel Kahneman
En bok om hur vår hjärna fungerar och varför vi tänker som vi gör. Enligt författaren har vi två tankesystem – det snabba intuitiva som är påkopplat hela tiden och det långsamma eftertänksamma som kräver tid och ansträngning och som vi därför ofta slår av.

Snacka snyggt – Elaine Eksvärd
En modern retorikbok med målet att du ska lära dig konsten att få folk att lyssna. Du får många handfasta och enkla tips på hur du konverserar och argumenterar. En bok du kan ta fram och titta i många gånger när du står inför olika situationer i vardagen.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar