Skydda dig mot bluffarna i sommar – så gör du

140611-bluff

Tid för sommar och semester - och bedragare som hoppas på lättlurade sommarjobbare och semestervikarier. Här är några goda råd på vägen hur du avvisar lurendrejarnas bedrägeriförsök.

"Det kan vara bra att sätta in en stöt under sommaren när det finns vikarier som inte har så bra koll på plats."
Så verkar många bedragare och illvilliga försäljare tänka. Många bedrägeriförsök utnyttjar det faktum att du som näringsidkare inte har någon ångerrätt när du ingår avtal om köp av varor eller tjänster via internet eller telefon.

Samtidigt som bluffmakarna försöker hitta vägar att lura av företagare pengar blir allt fler medvetna om bedrägeriförsöken.
Så hur gör du då för att skydda dig? Du kommer långt med lite misstänksamhet, en bra policy och goda rutiner.

Tio enkla råd som gör din verksamhet så bluffsäker som möjligt:

- Först och främst, se till att alla medarbetare är medvetna om riskerna och att bedrägeriförsök mot företaget kan komma att ske.

- Var tydlig mot dina medarbetare om vad som gäller på just ditt företag och diskutera igenom hur ni ska agera om en bluffaktura landar i brevlådan.

- Lägg upp rutiner för vem som har rätt att beställa vad.

- Förklara för vikarierna att de själva inte har rätt att ingå avtal eller ens bekräfta uppgifter på telefon eller i utskick. Detta gäller oavsett hur bra ett erbjudande verkar vara eller hur trovärdig en försäljare känns.

- Upprätta en lista över godkända leverantörer med kontakt- och betaluppgifter som finns lätt tillgänglig för vikarierna.

- Ska vikarier sköta bokföring eller betala fakturor? Då ska allt de lägger in kontrolleras mot leverantörslistan.

- Om någon ringer och vill sälja något ska vikarierna be att få ringa upp. Bedragare accepterar inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och de vill kunna spela in lämpliga delar.

- Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal ska vikarien kräva att detta skickas innan ytterligare diskussioner förs med företaget.

- Det är okej att vara "oartig". Om du eller din vikarie inte är intresserad och försäljaren inte accepterar det - lägg på luren!

- Sist men inte minst - ge vikarien ditt eller en utsedd kollegas mobilnummer och förklara att det är bättre de ringer en gång för mycket än en gång för lite om de är osäkra över något.

Källa: Visma

 

Reportage om medlemmar

Reportage om medlemmar